Legge til vann under flasking

Begynner å bli litt bekymret for pilsen min
Kokte ikke vannet, bare «purget med CO2, men hvor lenge er lenge nok..
 
Sånn passe :p usikker, men filosofien var bedre med for mye enn for lite. Det meste av oksygen forsvant nok i kokinga uansett.



Foreslår at du prøver selv, alle bryggeteknikker må prøves :)

Jeg har ikke noe behov for det, og om jeg hadde behov for det, ville jeg definitivt ikke brukt en metode som ikke var sikker. Jeg har jo ingen måte å forsikre meg om at vannet er oksygenfritt på etter behandlinga. Jeg måtte hatt et DO-meter - og det er for det første dyrt, og for det andre særdeles vanskelig å bruke riktig (i følge Charlie Bamforth).
 
Jeg har ikke noe behov for det, og om jeg hadde behov for det, ville jeg definitivt ikke brukt en metode som ikke var sikker. Jeg har jo ingen måte å forsikre meg om at vannet er oksygenfritt på etter behandlinga. Jeg måtte hatt et DO-meter - og det er for det første dyrt, og for det andre særdeles vanskelig å bruke riktig (i følge Charlie Bamforth).
Hvordan måler du effekten av SBT?
 
Som nevnt i en annen tråd; jeg kommer nok til å bli en delvis konvertitt - og bruke fat til karbonering og/eller fermenzillaer e.l. Jeg er lei av flasking og kona er lei av alle kassene med flasker;) Må bare beklage @Finn Berger :)

Det er vel litt drøyt å velge flasker framfor kone, ja. Og alle kan ikke være like heldig med valget av livsledsager som meg. Her er holdninga klar; jeg kan fylle så mange flasker jeg vil så lenge hun får tømme dem:).
 
Det er vel litt drøyt å velge flasker framfor kone, ja. Og alle kan ikke være like heldig med valget av livsledsager som meg. Her er holdninga klar; jeg kan fylle så mange flasker jeg vil så lenge hun får tømme dem:).

Joda, det kom kanskje litt galt frem. Min kjære er meget tolerant med alt jeg driver med, inklusive brygging. Men valget er lett, jeg liker ikke å flaske 90 flasker på en kveld. Det blir for monotont og kjedelig. Ikke det at jeg ikke kommer til å flaske, det skal jeg. Men i mye mindre antall og med en beergun e.l. til venner, hytte og konkurranser.

Og så blir det gøy å bygge en keezer, kanskje ha den ved siden av utepeisen om sommeren?
 
Jeg måler det ikke, jeg bare forholder meg til hva folk som har målt, bruker. Det er noen hakk bedre enn ikke å ha peiling i det hele tatt.
Men det er jo presentert ganske mye enkel fysikk (?) i denne tråden på hva temperatur gjør med oksygeninnhold i vann, og hvor fort vann tar opp oksygen ved gitte temperaturer.
Dette er basert på målinger og formler som ikke er spesielt kontroversielle.

Altså vann som koker har tilnærmet ikke noe oksygen. Og så tar vann opp så og så mye oksygen pr tidsenhet.
Koker man vannet, kjøler det fort ned, og får det på et corneliusfat, så har man vann med betraktelig mindre oksygen enn vann fra springen.
Trenger ikke å måle, kan regne.
 
Huff, noen ganger koker jeg opp sukkerlaken og lar den stå, la oss si i 24 timer. Anta 0.5 liter vann. Da vil den ha 9.2 ppm oksygen ved 20 grader. Blandes i 25 liter vørter, og den får 184 ppb. Omtrent det dobbelte av det du sier bryggeriene regner som akseptabelt:mad:
Om du ikke har purget et tett blandekar med CO2 og praktiserer oksygenfri omstikking slik som @Finn Berger tviler jeg på at sukkerlaken er det som tilfører mest oksygen. Jeg ville også intuitivt forventet at sukkerlake tar til seg oksygen saktere enn rent vann.

Jeg lar sukkerlaken stå maks en time med lokk, men får kanskje litt ekstra oksygeninnhold når jeg fordeler den på flasker med sprøyter - til gjengjeld kan jeg bruke mindre, tykk sukkerlake, typisk 1:2 deler sukker:vann, siden jeg ikke er avhengig å få blandet den inn. Tror da også jeg får mindre oksygen ved å hoppe bukk over blandekar og fylle rett fra gjæringskar på flasker.
 
Har regna litt på på oksygen innhold i luft og kom frem til
~0,25 g oksygen per liter
bare for å sammenligne, vet ikke hvor mye det har å si
 
Men det er jo presentert ganske mye enkel fysikk (?) i denne tråden på hva temperatur gjør med oksygeninnhold i vann, og hvor fort vann tar opp oksygen ved gitte temperaturer.
Dette er basert på målinger og formler som ikke er spesielt kontroversielle.

Altså vann som koker har tilnærmet ikke noe oksygen. Og så tar vann opp så og så mye oksygen pr tidsenhet.
Koker man vannet, kjøler det fort ned, og får det på et corneliusfat, så har man vann med betraktelig mindre oksygen enn vann fra springen.
Trenger ikke å måle, kan regne.

Ja, det er i og for seg greit. Det var CO2-skrubbinga jeg ikke ville gi meg inn på.

Jeg er lissom-lodo'ist for tida, og koker vannet før jeg kjøler det kjapt ned, tilsetter antioxin'et, og slipper det inn i mesken. Det gir dårlig mening å lage oksygenfritt vann og ha på fat, for i det jeg varmer det opp vil det begynne å ta til seg oksygen. Så hva skulle jeg bruke det til - annet enn til eventuelt å tynne ut med? Og det har jeg aldri behov for.
 
Tilbake
Topp