Lett og lyst begynnerøl

Jeg kjøpte alt jeg trengte hos bryggselv.
Brukte 4.5 kg av denne:
http://www.bryggselv.no/products/pale-malt-1kg-knust
og en halv kilo av denne:
http://www.bryggselv.no/products/caramel-malt-lys-1kg-knust
Brygget ble gyllent, er fortsatt litt usikker på dette med EBC, så jeg kan ikke angi fargen mer eksakt. Står og putrer og gjærer i kjelleren, og jeg gir det en uke til før jeg ser på det. Da har det stått i to uker.

Jeg mesket med pose rett i kokekaret, si fra om du skal gjøre det samme og trenger fremgangsmåte...
 
Supert, eg var ikkje klar over BIAB før no, og etter å ha lest litt så ser eg at dette er eit alternativ som gjer siling og koking litt lettare. Mulig eg må bestilla ein pose evt stikka innom ikea og kjøpa noko polyester.
 
Jeg var heller ikke klar over BIAB før jeg tilfeldigvis leste om det på nett. Hadde egentlig tenkt å starte med et ekstraktbrygg, men fant ut at BIAB var en veldig grei måte å kjøre allgrain. Jeg sydde meg en pose av noe rosa tyll kona hadde liggende. Muligens ikke den mandigste posen, men  ;D

Jeg gjorde som følger:
Varmet 20 liter vann til 70 grader, hadde oppi posen og dumpet oppi malten. Endte da på 66 grader. Så pakket jeg inn gryta i ei dyne og lot den stå i en og en halv time. Da var temperaturen nede i 64.6 grader. Tok posen ut og hadde den over i en annen gryte og helte over 8.5 liter kokende vann for skylling. Mesken ble da på 70 grader, noe som var litt lite. Neste gang reduserer jeg volumet til å begynne med og har heller mer skyllevann. Lot dette stå i 15 minutter, tok ut posen og helte denne vørteren oppi den andre i kokekaret. Kokte i en time. Etter at jeg hadde brukt 28.5 liter totalt endte jeg med 19 liter i gjæringskaret. Det synes jeg virker som litt lite, skjønner ikke helt hvor resten har tatt veien. Fikk derfor litt høy OG. Ut fra teorien skal vel ca 3 liter forsvinne i malten og 2 liter dampe bort under kokingen, så jeg skulle vel egentlig hatt 23 liter… Kanskje målemerkene på gjæringskaret er feil. :jaha:

Et triks jeg fant ut var å ha en rist klar, en slik som man har inne i stekeovnen. Når jeg løftet ut posen smatt jeg denne risten oppå kokekaret og lot posen få hvile på den mens den rant fra seg. Posen er litt tung å holde. Dersom jeg slapp posen veltet malten utover fordi posen ble slapp, og da ble den en del søl. Derfor brukte jeg en poseklype til å holde posen sammen med slik at den holdt seg i en kompakt ball. De gikk ting veldig greit uten noe søl i de hele tatt…
 
Frode_jo skrev:
Etter at jeg hadde brukt 28.5 liter totalt endte jeg med 19 liter i gjæringskaret. Det synes jeg virker som litt lite, skjønner ikke helt hvor resten har tatt veien. Fikk derfor litt høy OG. Ut fra teorien skal vel ca 3 liter forsvinne i malten og 2 liter dampe bort under kokingen, så jeg skulle vel egentlig hatt 23 liter… Kanskje målemerkene på gjæringskaret er feil. :jaha:

Etter det eg har lest frå m.a. denne instruksjonen http://www.bryggselv.no/pages/hvordan-brygge-allgrain så vil malten suge til seg ca 1,2 liter pr kg. Så då spørs det kor mykje malt du har brukt.
Vidare så er fordampinga forskjelleg frå oppsett til oppsett. Tidlegare rekna eg 10 % fordamping pr liter kok medan eg med BB reknar 15 %. Elles må du nok rekne med at kanskje 2 liter forsvinn i trub som du ikkje heller frå kokekaret og over til gjæringskaret. Hjalp det?
 
Ja, hjelper litt. Leste en plass at med biab mistet man bare 0,6 liter pr. kg, men dette er jo ikke noe eksakt vitenskap.

Lurer litt på hva man kan gjøre dersom man får for lite vørter på slutten og den har for høy OG. Er det greit å tynne den ut med kokende vann mot slutten av koketida?
 
Då har eg vore ien tur på ikea og fann noko polyesterstoff som verka perfekt til BIAB, så det vert dette eg prøver meg på.
 
Eg brygger i bag, men gidder ikke sile. Grumset legger seg på bunnen av gjæringskaret likevel. Men eg bruker humleposer dog...

Ølet blir klart og fint det.
 
Må du bruke mer humle når du bruker humlepose, eller får du samme effekt av lik mengde humle som uten humlepose?
 
Frode_jo skrev:
Må du bruke mer humle når du bruker humlepose, eller får du samme effekt av lik mengde humle som uten humlepose?
Det vert sagt at du må auke mengden humle med 30 %. Eg har gjort det, men har ikkje mange nok brygg bak meg til å stadfeste - avkrefte dette. Nyttar hovudsakleg pellets og då har ikkje posen same effekt sidan pellets løyser seg opp i så små mengder at det mykje vert att i kokekaret.
 
Jeg sleit lenge med harske tanniner i brygget, men da jeg ved en tilfeldighet måtte sile meskevørteren gjennom bazookafilter før brygging forsvant det aller meste av usmaken. Jeg anbefaler folk som kan å gjøre noe liknende hvis de bruker BIAB, da det er lett å få malt eller maltpartikler i kjelen med denne metoden, noe som vil skape uønskede tanniner. Etter silingen skylte jeg vekk en synlig mengde grums som må ha sneket seg gjennom maltsekkene (bruker to maltsekker fordi jeg ikke har funnet stor nok enkeltsekk).
Neste gang tenker jeg å forsøke en primitiv resirkulering for å klarne vørteren.
 
Frode_jo skrev:
Må du bruke mer humle når du bruker humlepose, eller får du samme effekt av lik mengde humle som uten humlepose?

Bruker samme mengde. Merker ingen forskjell, men eg skviser posene med ei stålskei når eg tar de ut.
 
Frode_jo skrev:
Ja, hjelper litt. Leste en plass at med biab mistet man bare 0,6 liter pr. kg, men dette er jo ikke noe eksakt vitenskap.

Lurer litt på hva man kan gjøre dersom man får for lite vørter på slutten og den har for høy OG. Er det greit å tynne den ut med kokende vann mot slutten av koketida?

Sist jeg brygget BIAB sugde malten 0.7L per kg og jeg klemte greit på posen for å få ut så mye som mulig, men dette varierer jo litt. Er lett å kompensere ved å tilsette litt vann som du sier. Du kan vel tilsette vann helt frem til 10-15 min før kokeslutt.
 
Tilbake
Topp