Lindisfarne Scotch ale

Trond.A

Norbrygg-medlem
Sitter og nyter en flaske av dette ølet fra Ægir og lurer på om noen har forslag til oppskrift for å komme tilnærmet i nærheten?
Røykmalt en en ting, men hva med resten?
 
Ja det var et godt øl! Står peat smoked malt på flaska, og det er vel ikke det samme som ordinært røykmalt?
 
Kenneth N skrev:
Ja det var et godt øl! Står peat smoked malt på flaska, og det er vel ikke det samme som ordinært røykmalt?

Du har nok rett i det.
Jeg gikk ut i fra smaken, nydelig røykpreg.
 
Peat smoked betyr torvrøkt. Dette er det whiskeydestillerier bruker.  Bør visstnok brukes forsiktig i øl.
 
Jeg vet ikke helt hva jeg mener om Lindisfarne, første inntrykket jeg får er "fjøs", før smaken glir over i noe mer behagelig.
Et veldig kraftig øl som jeg nok må smake noen flere av før jeg gjør meg opp en mening :yes:
 
Nå skal det sies at om skotsk øl skal brygges. Så skal det ikke peatmalt i brygget. Det er ikke type riktig. Men om en liker det kan det tilføres,men er ikke type riktig!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kittelsen skrev:
Nå skal det sies at om skotsk øl skal brygges. Så skal det ikke peatmalt i brygget. Det er ikke type riktig. Men om en liker det kan det tilføres,men er ikke type riktig!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Typeriktig i henhold til hva ?

Finnes det bare en fasit på hva som er OK ?

Personlig synes jeg typeriktighet i henhold til en eller annen standard er OK i forbindelse med konkurranse,
men ellers kan det være ett søkke rundt foten.....
At en Scotch ale har ett preg av røyk gir fornuft, selv om det skulle bryte med en eller annen typebeskrivelse fra USA eller en eller annen nasjon i verden....
 
Trond.A skrev:
Vel, noen med forslag til oppskrift på Scotch ale med røykpreg?  :jaha:

Påenget mitt er ikke at scotch ale = røykpreg, mitt påeng er at mye malt i skotland blir fremstilt med torv, slik man
gjør med whiskey.
Hvis man utelukker at en skotte har benyttet slik malt i sine brygg er man kanskje naiv ?
Scotch ale kan defineres av BJCP eller andre....disse kan ha forskjellig syn på hva som kan aksepteres som Scotch ale...
 
Har letet mye etter oppskrifter på "Wee Heavy" og det jeg har funnet ut er at i USA har det vært "tradisjon" for å bruke røykt malt for å oppnå riktig smak, men mesteparten har vel konkudert med at riktig gjær og å ta ut 1/4 av vørteren for karamelisering er "autentisk". Hvorvidt de skotske bryggerne er enige vites ikke :)

Uansett.....smakte Lindisfarne i dag, en deilig øl og hintet av en singlemalt whiskey som peated malt gir må jeg si jeg satte pris på :)
 
Brygget en Strong scotch ale, men hadde et litte uhell.
Åpen kran osv.
Men ble et ok øl men mistet litt til OG.

4,5 kg (83%)Golden promis
0,6 kg (11,1) Smoked malt
0,2kg (3%) Crystal malt
0,1 kg (2%) Roasted barley

30g EKG på 60 min

18,5l
koke tid 1,5t
etter koking 15l

NB husk å stenge div kraner.

Er vel ikke monster røyk, men mer et hint av røyk.
 
Espen Unnvik skrev:
Trond.A skrev:
Vel, noen med forslag til oppskrift på Scotch ale med røykpreg?  :jaha:

Påenget mitt er ikke at scotch ale = røykpreg, mitt påeng er at mye malt i skotland blir fremstilt med torv, slik man
gjør med whiskey.
Hvis man utelukker at en skotte har benyttet slik malt i sine brygg er man kanskje naiv ?
Scotch ale kan defineres av BJCP eller andre....disse kan ha forskjellig syn på hva som kan aksepteres som Scotch ale...

Tror nok ikke det var poenget når det ble sagt at peated malt ikke er typeriktig i scotch ale, snarere at det faktisk ikke er vanlig å bruke slikt malt i scotch ale i Skottland. Det er vel en praksis som i utgangspunktet kommer fra amerikanske hjemmebryggeres tolkning av stilen. Men at det kan være godt, er en annk sak. Jeg synes f.eks. det gjør  eg meget godt i et øl som Sunturnbrew. Lindisfare har jeg ikke smakt ennå, men den må nok kjøpes. Evan og Ægir lager virkelig mye snadder.
 
Gahr skrev:
Tror nok ikke det var poenget når det ble sagt at peated malt ikke er typeriktig i scotch ale, snarere at det faktisk ikke er vanlig å bruke slikt malt i scotch ale i Skottland.

Hvis det var intensjonen så OK.

Jeg synes Lindisfarne er et ypperlig øl, virkelig spennende.
Ikke en standard scotch ale, men hvis man velger å benytte den labelen på den mener jeg det bør være problemfritt.
Hvem vet, kanskje blir dette ølet en trendsetter  :ilike:
 
Oppskrift burde ikke være så veldig vanskelig.

Ta utgangspunkt i en oppskrift for scotch ale (google er din venn), tilsett littegrann peated malt, 2% kanskje?, etter mesking tar man ut en del av first runnings (1/4 - 1/6 av totalt volum) og koker dette ned, såkalt karamellisering. Ha dette tilbake i resten av vørteren og fortsett som normalt.
 
Tilbake
Topp