Lite utbytte - kan man etterfylle med vann?

Hei,

En kompis og jeg satt vårt første brygg i går, en IPA, men på en oppskrift på ca 25 liter fikk vi kun 17,5 liter i gjæringskaret. Det har nå stått over natten og gjæret. Er det en mulighet å koke opp 8 liter vann, kjøle dette ned, og deretter etterfylle dette i gjæringskaret for å få mer volum?

Hvis vi ikke fyller mer vann, vil ølet bli sterkere ettersom det er mindre enn det som var den opprinnelige planen/oppskriften? I utg.pkt skal ølet lande på ca 7 % alkohol.
 
Hva var OG på? Hvis dere vet OG kan dere beregne hvor mye vørteren blir tynnet ut til.

Kanskje dere kan bruke http://www.brewheads.com/calc.php new volume kalkulatoren deres?

Personlig ville jeg ikke tynnet ut vørteren når den allerede er i gang med å gjære.
 
Lite utbytte tilsier at dere får lavere OG enn ønsket, Hvis du får lavere Volum enn ønsket så burde vel det vært justert før gjær er tilsatt.

Hvilken OG var planen da?
 
Jeg husker ikke helt hvilken OG som var planlagt... :jaha: Men tror den i utg.pkt skulle lande på omtrent det samme, altså 1,066/1,067.
 
AudunRP skrev:
Jeg husker ikke helt hvilken OG som var planlagt... :jaha: Men tror den i utg.pkt skulle lande på omtrent det samme, altså 1,066/1,067.

Ok, men da bør du bare la den være.. Hadde du vannet den ut for å få større volum så får du iallefall at mye svakere øl.
beercalc, Beersmith, beertools ogsåvidere kan brukes for å beregne oppskrifter og sjekke hva som er OG fra en oppskrift..
 
Det er slik det er når vi begynner å brygge.. en gang får du for lite volum, neste gang for du alt for mye :)

Antar det er allgrain?
 
Dere må regne med at det blir noe bitrere enn planlagt, hvis dere ikke tilpasset humletilsetningen(e) til det faktiske volumet dere fikk. Ikke at det gjør noe da :)
 
Bittert er vi glad i det, så det ordner seg nok. Vi justerte ikke humleinnholdet, og det var bevisst  :ilike:
 
Oppfølgingsspørsmål til dette:

Er det greit å koke opp 8-10 liter vann i forkant av bryggeprosessen, helle dette i gjæringskaret, for så å fylle opp med vørter etterpå for å få mer volum? Påvirker dette alkoholprosenten og/eller selve brygget i en eller annen retning?
 
Alkoholprosenten avgjøres av mengden gjærbart sukker i vørteren i forhold til volum, å tilsette vann slik du foreslår er greit hvis du får høyere OG enn planlagt og for lite mengde. Hvis du treffer på OG og deretter tilsetter vann vil du senke OG og alkoholprosenten vil bli lavere og ølet tynnere.
 
Tilbake
Topp