Liten maltmølle fra Grainfather

Smart og gjennomtenkt design. Noen vil selvsagt ønske seg en større beholder, men om man brygger en batch eller to i uken er vel ikke det en viktig detalj.
 
Ser jo egentlig ut som en Mattmill kompakt.
Så prisen burde ligge i samme leia
edit. ser nå at den også leveres med motor, som kanskje gjør det hele mere interessant, og en smule dyrere :beermug:
 
Ser jo egentlig ut som en Mattmill kompakt.
Så prisen burde ligge i samme leia
edit. ser nå at den også leveres med motor, som kanskje gjør det hele mere interessant, og en smule dyrere :beermug:
Den er jo kompakt, men har ikke motor. Det jeg likte med GF-mølla var den regulerbare hastigheten og en enkle justeringen av valseavstanden. Får de prisen under 3000 kroner, tror jeg den burde kunne selge bra.
 
Noen som har prøvd den med fukta malt? Jeg har hørt at den ikke fikser det - og dermed er den ikke aktuell for meg.
 
En kompis på vestlandet prøvde å kverne kondisjonert malt med den mølla... Den gikk helt i stå...
ah, det var kanskje det jeg hørte, da? Om du har posta om det?

Det høres litt rart ut. Du veit ikke hvor høy prosentandel vann han kondisjonerer med? Mi erfaring er at mer enn 2% fort blir trøbbel, og jeg kan forestille meg at det kan være årsaken. Og med den forma det er på trakta, ser jeg også for meg at noe kan skje med fukta malt.

Venter han 10 minutter etter fukting før ham kverner? Det er også viktig.
 
ah, det var kanskje det jeg hørte, da? Om du har posta om det?

Det høres litt rart ut. Du veit ikke hvor høy prosentandel vann han kondisjonerer med? Mi erfaring er at mer enn 2% fort blir trøbbel, og jeg kan forestille meg at det kan være årsaken. Og med den forma det er på trakta, ser jeg også for meg at noe kan skje med fukta malt.

Venter han 10 minutter etter fukting før ham kverner? Det er også viktig.
Hvorfor skulle formen på trakta lage problemer? Hvilken form ville være ideell?
 
Noen som har prøvd den med fukta malt? Jeg har hørt at den ikke fikser det - og dermed er den ikke aktuell for meg.
Er det av andre hensyn enn støvbegrensning du fukter maltet? I så fall, denne møllen har jo lokk både over trakten og spannet det ferdige malte maltet kommet i. Blir vel veldig lite støv av det.

Maltet jeg får fra bryggselv gir meg aldri problem med gjennstrømming eller avrenning. Gir kondosjonering bedre utbytte?
 
ah, det var kanskje det jeg hørte, da? Om du har posta om det?

Det høres litt rart ut. Du veit ikke hvor høy prosentandel vann han kondisjonerer med? Mi erfaring er at mer enn 2% fort blir trøbbel, og jeg kan forestille meg at det kan være årsaken. Og med den forma det er på trakta, ser jeg også for meg at noe kan skje med fukta malt.

Venter han 10 minutter etter fukting før ham kverner? Det er også viktig.
Han sa dengang at han fulgte mine anvisninger; 2% vann etter maltvekt og la det hele stå 15min før kverning...
 
Er det av andre hensyn enn støvbegrensning du fukter maltet? I så fall, denne møllen har jo lokk både over trakten og spannet det ferdige malte maltet kommet i. Blir vel veldig lite støv av det.

Maltet jeg får fra bryggselv gir meg aldri problem med gjennstrømming eller avrenning. Gir kondosjonering bedre utbytte?
Støvreduksjon er et poeng, ja. Det er viktig for meg.

Du får helere skall enn med tørrkverna malt på samme innstilling, og i alle fall teoretisk mindre risiko for tanninekstraksjon. Det bedrer gjennomstrømming og avrenning, og kan vel kanskje ha betydning om du bruker mye råfrukt i ei oppskrift - eller pleier å ha problemer med tett mesk. Men det er ikke noe som er viktig for meg; jeg har aldri hatt sånne problemer.

Spørsmålet om bedre effektivitet er litt vrient å svare enkelt på. Kondisjonering lar deg male finere uten at du ødelegger skallene, og det gir deg litt bedre effektivitet - eller du sparer i alle fall tid. Jeg mener at så lenge alt maltet blir rimelig knust, kan du alltid kompensere en grovere knus med å meske lenger. Og du kan jo uansett ikke få mer enn 100% konversjon av stivelsen. Så ... tja. Men jeg setter pris på denne effekten.

Kondisjoneringa lar meg kverne på 0,9 mm uten at jeg får ødelagt skallene for mye, og det gir meg veldig god knus av også mindre korn - som hvete og Maris Otter. Det er kanskje det viktigste for meg.

Jeg kverner på veldig høy hastighet etter at jeg begynte med kondisjoneringa, og ser ikke at det har negativ effekt. Så det tar ikke lange tida nå å kjøre gjennom malt til et vanlig brygg (5-7 kg). (Jeg koster gjerne på meg å kjøre gjennom en ekstra gang, også. Det tar veldig lite tid, og jeg trur det har en liten effekt.)

I sum: Jeg overveier ikke å droppe kondisjonering. Det er litt ekstra arbeid, men det er avgjort verdt innsatsen og tida.

Et lite aber: Jeg sliter med at den gamle mølla mi er nokså uvillig til å ta tak i maltet når jeg skal starte kverninga. Med kondisjonert malt er det nesten umulig, så jeg må starte med litt tørr malt. Men det lever jeg greit med.
 
Er det av andre hensyn enn støvbegrensning du fukter maltet? I så fall, denne møllen har jo lokk både over trakten og spannet det ferdige malte maltet kommet i. Blir vel veldig lite støv av det.

Maltet jeg får fra bryggselv gir meg aldri problem med gjennstrømming eller avrenning. Gir kondosjonering bedre utbytte?
Hovedhensikten er å mykne skallene een smule, slik at de revner på langs i stedet for å knekke på tvers.. I mesk gir dette samme effekt som risskall og bieffekten er jo også mindre støv..
 
Et lite aber: Jeg sliter med at den gamle mølla mi er nokså uvillig til å ta tak i maltet når jeg skal starte kverninga. Med kondisjonert malt er det nesten umulig, så jeg må starte med litt tørr malt. Men det lever jeg greit med.
Jeg hadde samme problem med mølla jeg arvet. Har løst det ved å kverne først på 1,5 før jeg kjører gjennom på 0.9. Etter jeg endret til dette fungerer det problemfritt hver gang.
 
Jeg hadde samme problem med mølla jeg arvet. Har løst det ved å kverne først på 1,5 før jeg kjører gjennom på 0.9. Etter jeg endret til dette fungerer det problemfritt hver gang.
Det høres veldig greit ut, men det forutsetter at det er enkelt å stille kverna. Og det er ikke enkelt med en MM3:). (Det er en virkelig fristende detalj ved GF-mølla!)
 
Jeg hadde samme problem med mølla jeg arvet. Har løst det ved å kverne først på 1,5 før jeg kjører gjennom på 0.9. Etter jeg endret til dette fungerer det problemfritt hver gang.
Det er her fordelen med drift på begge valser kommer inn. Tannhjul som overfører kraften til vals nr 2, isteden for friksjonen i malten.
 
Det høres veldig greit ut, men det forutsetter at det er enkelt å stille kverna. Og det er ikke enkelt med en MM3:). (Det er en virkelig fristende detalj ved GF-mølla!)
Vet ikke hvilken mølle jeg er har :oops: . Muligens en Kegland variant? 2 små o-ring skruer for å løsne og to større justeringshendler hvor åpningen justeres. Har målebladene 0.7, 0.8 og 0.9 er enkelt tilgjengelig ved hverandre :D

Synes det er ganske greit. Bruker mindre tid på dette enn å vente på at mølla tar maltet. Men du har annen mølle.

Det er her fordelen med drift på begge valser kommer inn. Tannhjul som overfører kraften til vals nr 2, isteden for friksjonen i malten.
Om jeg skulle kjøpt ny mølle selv tror jeg det hadde blitt den polske mølla med dobbeldrift som flere her på forumet har anbefalt.

 
Tilbake
Topp