Litt for lav OG -Hvor går grensen for å oppjustere den?

ADale

Norbrygg-medlem
Lagde juleøl med min nye Grainfather, men OG ble litt for lav. 1,052 mot 1,063 i henhold til oppskrift. Bør jeg legge til 0,75kg DME for å få riktig OG (Beersmith kalkulerte dette), eller kan jeg la det være? Den har gjæret 1 uke nå, og jeg har noe DME liggende.
 
Lagde juleøl med min nye Grainfather, men OG ble litt for lav. 1,052 mot 1,063 i henhold til oppskrift. Bør jeg legge til 0,75kg DME for å få riktig OG (Beersmith kalkulerte dette), eller kan jeg la det være? Den har gjæret 1 uke nå, og jeg har noe DME liggende.
Jeg syns 1052 hørtes litt lavt ut til juleøl. Jeg ville nok gitt den litt mer å spise på.
 
Personlig ville jeg latt den være når den har gjæret så lenge. Dessuten vil en slik tilsetning også gjøre noe med smaken siden balansen mellom de ulike maltsortene endres.
Det blir øl uansett.

Når det gjelder å treffe OG, så har jeg en kamerat som alltid sikter mot litt høyere OG enn oppskriften sier, og så har han kokt og avkjølt et par liter vann som tilsettes i gjæringskaret for å treffe riktig OG. Det er alltid enklere å justere for høy OG enn å justere for lav OG.
 
Den er veldig bra. Enda nyttigere er den hvis du vet hvor mye vann bryggeriet ditt koker vekk per time, for da kan man ta med det i regnestykket.

Utfordringen med å måle preboil SG er at man gjør det på varm vørter. Brukes hydrometer så må det kjøles ned til 20 grader. Dessuten er kokende volum annerledes enn avkjølt volum.
 
Jeg mener GF koker bort ca 2 liter i timen ved 220V ihht. spesifikasjonene. Uansett er det som sagt fullt mulig å justere OG ned med vann når man har målt det rett før pitching av gjær. Justere opp er bortimot umulig uten å endre på viktige parametre.
 
Med god kok (skrap av elementet jevnlig) er vi nok nærmere 2,5 enn 2 liter. I hvert fall min erfaring etter 50 batcher på GF. For å treffe OG med litt dårlig effektivitet, må man enten tilsette DME eller koke bort vann. Sistnevnte gir jo litt mindre øl, men er kanskje å fortrekke fordi man da ”treffer” oppskriften bedre. Må naturligvis justere humletilsetningen. Det er vanlig å få dårligere effektivitet på GF når man fyller maltrøret opp mot maks kapasitet, dessverre.
 
ja, burde nok latt være å tilsette mer malt, for jeg glemte å justere bitterheten. Se forresten en annen tråd jeg opprettet i dag om hvordan regne ut alkoholkonsentrasjonen i denne miksen.
 
Tilbake
Topp