Sammenligningen min var egentlig bare at begge sier "slik bør det gjøres". Noe litteratur sier mot CB, og mange andre følger heller ikke GB. Poenget var at man skal ikke ta alt man leser selv om det er fra mer anerkjente kilder, som god fisk, i alle situasjoner. Men det vet jo de fleste. Sikkert fint å ikke tilsette svartmaltet før skylling, hvis man er ute etter det preget det gir. Samtidig, man må ikke koke kraftig hvis man ikke er ute etter resultatet det gir. Det er altså opp til hva man er ute etter, å følge prosedyrene deres blir å gjøre det på kun en måte med resultatene som følger med.
Det er mye mer å tenke på enn bare dms og maillard, dette er det jeg driver og forsker på nå, både i praksis og av å lese kilder. Koken er uansett et ganske oversett kapittel hos hjemmebryggere. Ofte er det "koker det så koker det, bare få nok avdamping mtp dms, kok i 90 min så er du sikker".... Og den er jo da bare en del av den større prosessen, så hvordan man koker påvirker ikke bare resultatet av vørteren etter kok, men også prosess før og etter kok. Kanskje du må meske annerleses, kanskje du må inn med klaringsmidler du ikke brukte før, filtrering etc etc. Alt henger sammen.
F.eks for å komme med noe mot Bamforth. Kok en nordtysk pilsnervørter hardt, og så kok den svakere. Hva tror du er mest korrekt for en nordtysk pilsner? Tyske tradisjonelle humler gir et veldig godt autentisk preg hvis de får koke en stund, men hvis du koker hardt, så ryker jo humlearomaen ut med dampen. Koker du hardt så gjør du vørteren mørkere og tilfører maillardprodukter, søte tykke greier som ikke gir det knekkebrødpreget lys malt som ikke er kokt i hjel gir. Det delikate i lyse øl ryker ut vinduet (synes jeg) hvis man koker hardt. I en Doppelbock så er det kanskje mer ønsket med det preget, men i en Helles?