Tar denne opp igjen. Her var det mye snakk om kjemien bak, og om det har noe for seg, men hvis vi legger den diskusjonen til side lurer jeg på en spesifikk ting; hvor mye malt og vann?
Jeg har nylig kjøpt meg en Speidel 20+, og kjøpte med LODO-kit for å øke maltkapasiteten, da første brygget jeg skulle brygge med den hadde nesten 7kg malt. Jeg tenker nå at siden jeg har LODO-kitet så kan det være en mulighet for å teste LODO+no-sparge.
Har et husøl som vi brygga flere batcher av på gamle bryggemaskinen (BB30 Auto), så det vil være den ultimate oppskrift for oss å teste smaksforskjeller på nytt og gammelt utstyr, men jeg vil sikre at maltmengde og vannmengde blir riktig.
På BB30 Auto hadde jeg følgende parametre:
Meskevann regnet ut fra: (antall kg malt * 2) + 5
Skyllevann regnet ut fra: ønsket kokestart - 1 liter vann per kg malt - meskestart
Ønsket kokestart: 30 liter
5,6 kg malt
16,2 liter meskevann
19,4 liter skyllevann
Kok i 60 min, endte med ca 25 liter til gjæring.
Når jeg oversetter denne oppskriften til LODO+no-sparge, blir det da riktig å anta samme maltmengde og så bare regne meskevann ut fra ønsket kokestart + 1 liter vann per kg malt, altså 35,6 liter i dette tilfellet? Usikker på om det er fysisk plass til så mye vann i Speidel sammen med malt og maltrøret da.
Noen som har noen erfaringstall?