LODO Braumeister?

Aha. Jeg mente den første linken forøvrig, jeg tok feil.

Ja oksygenopptak på hotside har jo vært kjent i flere titalls år allerede har jeg funnet ut etter å ha bladd gjennom eldre litteratur.
 
Dette får jeg ikke til med vanlig/kraftig kok da omrøringen i vørteren ødelegger klumpene. Det blir mer lange tråder og ikke på lang nær like mye å fiske opp fra kjelen som med en svak koking.

Kladden var vel 3-4 cm høy og. Digre fluffy klumper som det bare er å fiske ut, på størrese med ping-pong-baller på bidet er det mer sammensmeltet til en grøt. Man kan jo bare se for seg hva som skjer med alt dette materialet hvis man ikke får fisket det ut. Mer trub og det det medfører. Spes hvis man kjøler med pumpe. som vil rive opp flokkene til små biter. Dette er forsåvidt en HG hefeweizen.

2.jpg
 
Dette får jeg ikke til med vanlig/kraftig kok da omrøringen i vørteren ødelegger klumpene. Det blir mer lange tråder og ikke på lang nær like mye å fiske opp fra kjelen som med en svak koking.

Kladden var vel 3-4 cm høy og. Digre fluffy klumper som det bare er å fiske ut, på størrese med ping-pong-baller på bidet er det mer sammensmeltet til en grøt. Man kan jo bare se for seg hva som skjer med alt dette materialet hvis man ikke får fisket det ut. Mer trub og det det medfører. Spes hvis man kjøler med pumpe. som vil rive opp flokkene til små biter. Dette er forsåvidt en HG hefeweizen.

Vis vedlegget 36612
Kjøler du då med dyppkjøler utan Whirlpool/bruk av pumpe med kun forsiktig omrøring av vørter undervegs i kjølinga?
 
Kjøler du då med dyppkjøler utan Whirlpool/bruk av pumpe med kun forsiktig omrøring av vørter undervegs i kjølinga?

Jeg bruker dyppkjøler og WP. Vørteren ser ut som kaffe latte ifht hvordan den ser ut før jeg starter pumpa, men jeg orker ikke vente på nedkjøing uten pumpe. Selv med forsiktig omrøring av enten sleiv eller selve kjøleren så går flokkene i stykker, de er så ømfintlige.Jeg har prøvd flere ganger. Det er også viktig å ha nok kalsium i vørteren. Da får man mange fine flokker, og ytterligere noen når man senker kjøleren nedi.

Det første bildet er tatt fra under koking. Det andre er slik klumpene ser ut, men det andre er tatt da jeg fikk koagulert en flokk til idet jeg satte dyppkjøleren neddi.
 
Kan du ikke spandere et par ord om hva trådene inneholder?

Jeg leste for gjennom de da jeg postet Har lest de før men det er en liten stund siden. Men lurer på om jeg fortsatt har stokket om med hva jeg mente i svarene over her.
Uansett. Den ene er for å vise at vørter blir mørkere når det mer mye luft som blir bandet inn. (ikke direkte relatert til det vi over har diskutert, som sagt mer for LODO-delen av diskusjonen). Den andre (researchgate) har en liten del med thermal stress og maillard, og farge på vørteren.
 
Nei jeg viste til den første linken.
Når det gjelder mørkning av øl ifm koken så er vel LODO og spørsmålstilling omkring dette noe som foregjår I diverse hjemmebryggerfora, mens industrielle bryggerier forlengst har tatt dette inne I sine produksjonsprosesser. Momenter som man kansje bør være klar over er at høyere pH I koken vil øke maillardreaksjonene. Lengre koketid vil I tillegg til økte maillardreaksjoner også øke konsentrasjonen av uønskede bitterstoffer.

Jeg synes den undersøkelsen som det referes til i denne artikkelen om effektene av dekoksjon, er ganske interessant. Et av resultatene er jo at dekoksjon (så å si) ikke påvirker fargen på ølet. (Og den samlede koklusjonen er at dekoksjon ikke tjener noen hensikt.)
 
Tar denne opp igjen. Her var det mye snakk om kjemien bak, og om det har noe for seg, men hvis vi legger den diskusjonen til side lurer jeg på en spesifikk ting; hvor mye malt og vann?

Jeg har nylig kjøpt meg en Speidel 20+, og kjøpte med LODO-kit for å øke maltkapasiteten, da første brygget jeg skulle brygge med den hadde nesten 7kg malt. Jeg tenker nå at siden jeg har LODO-kitet så kan det være en mulighet for å teste LODO+no-sparge.

Har et husøl som vi brygga flere batcher av på gamle bryggemaskinen (BB30 Auto), så det vil være den ultimate oppskrift for oss å teste smaksforskjeller på nytt og gammelt utstyr, men jeg vil sikre at maltmengde og vannmengde blir riktig.

På BB30 Auto hadde jeg følgende parametre:

Meskevann regnet ut fra: (antall kg malt * 2) + 5
Skyllevann regnet ut fra: ønsket kokestart - 1 liter vann per kg malt - meskestart
Ønsket kokestart: 30 liter

5,6 kg malt
16,2 liter meskevann
19,4 liter skyllevann

Kok i 60 min, endte med ca 25 liter til gjæring.

Når jeg oversetter denne oppskriften til LODO+no-sparge, blir det da riktig å anta samme maltmengde og så bare regne meskevann ut fra ønsket kokestart + 1 liter vann per kg malt, altså 35,6 liter i dette tilfellet? Usikker på om det er fysisk plass til så mye vann i Speidel sammen med malt og maltrøret da.

Noen som har noen erfaringstall?
 
På min Speidel 20 blir det fullt helt opp til kanten under mesking med ca 5 kg malt og 34-35 liter vann.

Ved no-sparge varmer jeg opp hele volumet og tapper av ca 8 liter før jeg setter i maltrøret og fyller i malt, før jeg tapper tilbake de 8 literne og da altså fyller maskinen til randen.

Når jeg ikke kjører no-sparge, starter jeg som regel med 27 liter vann og skyller med ca 8. I begge tilfeller sikter jeg på ca 24-liters batchstørrelse. Uten røring underveis blir effektiviteten ganske konsistent hhv. lavt/høyt på 70-tallet hos meg når jeg gjør det slik.

Håper dette var litt til hjelp.
 
På min Speidel 20 blir det fullt helt opp til kanten under mesking med ca 5 kg malt og 34-35 liter vann.

Ved no-sparge varmer jeg opp hele volumet og tapper av ca 8 liter før jeg setter i maltrøret og fyller i malt, før jeg tapper tilbake de 8 literne og da altså fyller maskinen til randen.

Når jeg ikke kjører no-sparge, starter jeg som regel med 27 liter vann og skyller med ca 8. I begge tilfeller sikter jeg på ca 24-liters batchstørrelse. Uten røring underveis blir effektiviteten ganske konsistent hhv. lavt/høyt på 70-tallet hos meg når jeg gjør det slik.

Håper dette var litt til hjelp.
Det var det absolutt. Takk skal du ha
 
Tilbake
Topp