LØST: Luft i magen av hjemmebrygg. Løsning?

Det som irriterer meg litt med den gluten-free artikkelen er at alle (såvidt jeg husker) oppskriftene er med clarex (clarity ferm, egentlig). Selv om de nevner forskjellige råvarer så var det vel ikke en eneste oppskrift som faktisk var 100% glutenfri basert på glutenfrie råvarer, kjip snarvei.
 
ok.. har gjæret mellom 19,5 og 20 hele veien før. Er det noen måte å måle fusel på?

Med mindre du har laget en høy ABV øl så måles det slik som kjetilG beskrev. Men helst kun i alkoholsmak, fortsetter du å drikke så får du skallebank. Men som sagt, fusel er ingenting å bekymre seg for hvis du har god kontroll på gjæringen. Høy ABV, vil innimellom smake alkohol, men det er ikke sikkert det er fusel, etterhvert så kjenner du forskjellen bl.a ut ifra oppskrift og gjæringstemperatur.
 
Det som irriterer meg litt med den gluten-free artikkelen er at alle (såvidt jeg husker) oppskriftene er med clarex (clarity ferm, egentlig). Selv om de nevner forskjellige råvarer så var det vel ikke en eneste oppskrift som faktisk var 100% glutenfri basert på glutenfrie råvarer, kjip snarvei.

Stemmer vel ikke helt, på side 73 har de oppskrift på en øl som heter banjo brown ale som er helt uten gluten.

Men problemet med glutenfri øl er jo å få tak i råvarene. Men hirse, mais, buckwheat(bokhvete), teff(korntype),havregryn,sorghum(durra),quinoa, amaranth(frø-kornsort), triticale (rughvete) er helt uten gluten men ikke altid like lett å få tak, og i tillegg er det ikke maltet og klar for bruk. Men det ser ut som det blir mer utbredt etterhvert :)

Det nummeret er også svært flink til å forklare forskjell mellom glutenfritt og gluten redusert øl.. Og om hva som finnes der ute av øl og produkter for å redusere gluten.

Har både venner som reagerer litt på gluten og jeg har venner som ikke tåler gluten i det hele tatt, og det er stor forskjell mellom dette.

I tillegg finnes de som kun skal ha glutenfritt pga trend eller fitness blogger som skriver om gluten som om det er noe ingen skal ha..( heldigvis ingen i min vennekrets som følger mat trenden i fitness/trening/whatever bloggverden )

Synest det er et av de beste nummerene til craft beer and brewing.. Selv om noen av nummerene nesten grenser til rene reklame blader ( eneste positivt med reklamen er at det er relatert til brygging )

Easybrew
 
nå er ikke jeg veldig god på dette så må nesten spørre hva fuselalkoholer egentlig er? er det noen måte å eventuellt redusere dette for å minske muligheten for å få skallebank og ødelegge morgendagen . ;P

Fusel er andre alkoholer. Som man husker fra kjemien består alkoholene av en rekke hydrokarboner med en påhektet OH gruppe. Metanol består av en karbonatom, etanol med to, propanol med tre, butanol med fire osv. Fusel er disse andre alkoholene som ikke er etanol.
 
Husker jeg drakk nordlandspils på slutten av 70 tallet. Det ble turbo utskytning nede på dassen til sas hotellet i bodø.
Etter min mening så får man ikke gass problematikk om det ikke er med gjær i glasset. Prøv å cold crash ei uke før du fater ølet. Da slipper man å bruke gelatin/ filtrering for å få klart øl
 
Kom til å tenke på såkalt irritabel tarm (IBS). Lidelsen har ukjent årsak, men det finnes flere teorier. I senere tid har forskere ved Monash University i Australia sett på hvordan komplekse karbohydrater ikke tas like godt opp i tynntarmen hos alle, hvor de i stedet brytes ned ved fermentering i tykktarmen. Som igjen kan føre til mye væske (løs avføring) og luftsmerter.

Det forskes på hvilke matvarer som trigger disse symptomene, og det ser ut til at hver og en må finne ut hva som er ens egne nemesis, men et godt utgangspunkt er lavFODMAP-dietten. Jeg vil understreke at dette er ingen motediett for slanking, men utviklet for de som har irritabel tarm, og leger ved norske sykehus ser ut til å annerkjenne at såkalte FODMAPs kan være symptomtriggere.

FODMAPs er: fermenterbare oligosakkarider, disakkarider, monosakkarider og polyoler. Og omfatter fruktsukker (fruktose), melkesukker (laktose), frukto- og galaktooligosakkarider (fruktaner og galaktaner) og polyoler (sorbitol, mannitol, xylitol og maltitol)

Her er det vel snakk om at noen har mer følsomme mager enn andre, og det varierer hvor mye den enkelte er plaget. Da kan jo muligens luft i magen etter hjemmebrygg ha en sammenheng med forholdet mellom fermenterbare og ikke-fermenterbare sukkerarter i vørteren vi brygger? Jeg kjenner derimot ikke til innholdet av ikke-fermenterbart sukker i kjøpepils, og vet derfor ikke om dette sammenfaller med teorien.

Jeg legger ved to linker. En til nhi.no sin artikkel om FODMAP redusert kosthold, og en til en forumtråd på reddit som handler om det aktuelle temaet.

http://nhi.no/forside/fodmap-redusert-diett-hjelper-mot-irritabel-tarm-41852.html

https://m.reddit.com/r/Homebrewing/comments/2916uv/challenge_a_beer_for_a_diet_fodmap/


/Øyvind
 
Nå er dette problemet løst! Her er min teori:

Jeg har holdt på med hjemmebrygging av øl i 13år. Så en naturlig konsekvens av dette. Er jo at det har blitt konsumert en del aktiv øl.
Det kan over lang tid ha påvirket bakteriefloraen i tarmen. Slik at den har blitt sensitiv for ølgjær.

Men i vår hadde jeg 3 operasjoner i foten. Det satt seg infeksjoner i operasjonssåret. Derfor fikk jeg en heftig antibiotikakur.
Etter denne kuren. Så er dette fenomenet helt borte. Det virker som antibiotikaen har tatt knekken på de bakteriene som har forårsaket dette.

Nå kan jeg drikke hjemmebrygget øl som før igjen :) Om 13år. Så må jeg kanskje ha en ny kur ;)
Leste i tråden at det var flere som slet med dette. Dette var løsningen for meg.
 
Tilbake
Topp