Luft i autohevert.

Mc.

Norbrygg-medlem
Fikk mye luft i autoheverten ved tapping av de 2 siste batchene. Prøvde å bytte slange og flaskefyller uten bedring. Det rare er at da jeg vasket utstyret etterpå og tappet med bare vann så kom det ingen bobler. Er rent vann "tykkere" en vørter slik at det holder lettere tett ?
 
Hadde det samme problemet ved en anledning, men tror egentlig det var en liten luftlekkasje der slangen er koblet på som gjorde det.
Har ikke sett det igjen hvertfall.
 
Har sett det samme selv ved noen anledninger i overgangen mellom slange og flaskefyller. Skal prøve med litt hanefett i "koblingen" ved neste anledning.
 
Jeg har erfart at det bedrer seg om man fjerner den svarte dongsen som er ytterst på heverten.
 
Har også vurdert frigjort Co2, men når det er gjennomstrømming og luftbobla holder seg ved overgangen mellom slange og flaskefyller (forsvinner ikke ned i flaska), virker det som at det lekker inn minimalt med luft akkurat der?
 
Ved "krappe svinger" og ujevnheter i overføringen kan man få trykkforskjeller i væsken (øllet) som gjør at CO2 lettere blir frigjort.
Akkurat i overgangen mellom slangen og hevert/flaskefyller blir det et "trappesteg" der det kan bli trykkforskjell.
Da kan det se ut som det lekker luft inn akkurat der, men så er det tilfeldigvis akkurat der det er størst sannsynlighet for at ølet vil "slippe" CO2.

Det kan jo selvfølgelig være lekkasje, men det trenger altså ikke å være det.
 
Tanken slo meg også. Det virket nesten som at ølet nesten "bruset" inne i slangen.
 
Har du hatt høyere temperatur på ølet ved flasking de to siste gangene? Jo kaldere ølet er jo mindre sjanse er det for at CO2 slipper fri.
 
Pakningen på det innerste røret på autoheverten kan med tid og stunder svikte, slik at den slipper luft inn som så følger med ølet, særlig når karet du tapper fra nærmer seg tomt (trykkforskjellen blir liten mellom øl og luft i ytterste rør). Tror kvaliteten og vedlikehold/oppbevaring av denne pakningen er viktig, også noen som har meldt om problemer etter at den var brukt i varm (80°C) væske. Har gått bort fra autohevert og bruker "sugehevert" med t-rør, etter litt øving er dette helt greit, og minimalt/ingen beluftning
 
Har hatt min autohevert i noen år, men fikk et tips på forumet for lenge siden om og oppbevare den i to deler, dvs. ikke la pakningen stå i klem i røret. Siden jeg bare har testet dette, har jeg ingen sammenligning, men min er fremdeles fin...
 
Hadde ikke høyere temperatur nei. Men skal prøve å oppbevare den fradelt heretter.
 
Vi har også hatt problem med dette, første heverten (første brygg) brukte vi til skylling (facepalm).. Man lærer av sine feil.
Men vi kjøpte to nye heverter, og har oppbevart disse separert, og den ene fikk vi det samme problemet med første gang den skulle brukes..

Laber kvalitet på disse autohevertene, de er jo ikke akuratt billige å bytte ut hele tiden heller..
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Opplever selv denne luftbobla omtrent hver gang jeg stikker om ved tapping.

I går ble det ekstra mye, og det brusa i slangen, som andre har beskrevet, så det er nok bare CO2 som frigjøres. Såpass mye brusa det at jeg måtte kick-starte autoheverten flere ganger, fordi den hindret flow-en.

Gjæringsspannet har den siste uka stått på 14 grader og da jeg flytta den til tapperiet (-rommet) som holder 18-19 grader så begynte gjærlåsen å putre etter litt, før omstikking, samtidig som at SG-målingen var fin, så frigjøring av CO2 er et veldig plausibelt og logisk svar.

--
Sendt fra mobiltelefon med Tapatalk
 
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp