Luftdrevet vørterheis. Tips, innspill??

Bård

Norbrygg-medlem
Hei kjære smartinger trenger noen tips her:

Har nettopp bygget ferdig et gjæringsskap som rommer ca 250 l øl.

Hvert gjæringskar veier ca 60 kg. Jeg har bygget skapet slik at ølet står akkurat høyt nok til at jeg kan tappe og fylle fat og flasker kun ved hjelp av tyndekraften. Problemet er å få løftet gjæringskarene ca 90 cm opp. Med hjelp går det lett, men etter brokk-operasjonen får jeg ikke lov til å løfte slik alene lenger. Jeg tenkte derfor at jeg kunne lage en heis til vørteren, med en anordning som er drevet av en kompressor jeg likevel har stående. Jeg er usikker på hvordan jeg skal konstruere heisen, så ønsker noen innspill fra alle dere som liker slike utfordringer.

Har en foreløpig tegning, men legg merke til at selve posen som skal ekspandere ikke er nærmere beskrevet. Det er kanskje først og fremst dette jeg trenger hjelp til. Hva skal jeg bruke?
 

Vedlegg

  • 2012-11-02 16.53.32.jpg
    2012-11-02 16.53.32.jpg
    1,1 MB · Sett: 853
  • Vørterheis.jpg
    Vørterheis.jpg
    60,4 KB · Sett: 840
trur det blir enklere og bedre å bruke en vinsj/talje i taket som du kan heise dunken opp med..... Koster neppe mange hundrelappene på biltema/jula...
 
Spanna må uansett fra gulvet og opp på heisanordning, så tror det letteste her er å ha en talje i taket som går på en skinne.
Sjekk ut stativrør på lindab eller lignende for å lage annordning for dette, relativt billig er det også. Eneste som her vi koste litt penger er talja.
En annen ting du eventuelt også kan gjøre hvis du på død og liv skal bruke den kompressoren; er å få tak i en kasert sykhusseng. Monter hele
gjæringsskapet på denne, og heise gjæringsskapet opp og ned til ønsket høyde etter eget illebefinnende..
 
takhøyden (180cm) er et problem i forhold til talje, men ei rampe er ikke dumt. For at den ikke skal ta for stor plass bør den være relativt bratt, men med en vinsj bør det gå ganske greit. Løftehøden opp på heiseanordningen er definitivt et tema, og med ei rampe er heller ikke dette et problem. Kommer til å flytte gjæringskarene fra bryggerommet til gjæringsrommet med en tilpasset sekketralle. Veldig kronglete atkomst til gjæringsrommet, kun 80 cm høy åpning til rommet...
 
har sett på mange mcjekker, men jeg tror ikke noen av dem løfter høyt nok. dessuten er de ganske dyre. Faktisk synes jeg min opprinnelige ide er kulest, fordi den er hjemmelaget, billig (håper jeg), og drevet av luft. Desuten klapper den fint sammen og gir lav løftehøyde oppå selve liften.

Må bare finne ut hva jeg skal lage ekspansjonsposen av..
 
Du kjøre pneumatisk, kan jo ikke ha en femi-jekk!

Jeg tror ikke du trenger allverdens styrke i sekken, eller i kompressoren for den saks skyld. Det skal ikke mange bar/psi til for å løfte 60kg.
Som gammel (fallert) støvsugerselger vet jeg at en standard støvsuger + en svart søppelsekk på eksosen er nok til å løfte et voksent menneske. Prøv!

Hvorfor ikke finne frem den gamle gummibåten eller badekrokodillen fra boden (hundrings på bensinstasjonen), den oppblåsbare gjestemadrassen fra Biltema (129,-) eller en gymball fra BT (89,90)? Alle disse duger i rikt monn for oppgaven. Likte spesielt gymballen http://www.biltema.no/no/Fritid/Sport/Trening/Gymball-14755/

Fantastisk idé, håper den virker  :skitbra:
 
Ja fortell!

Når det gjelder talje.
Pga en lei senebetennelse måtte jeg mekke til noe i hui & hast her om dagen.
Skulle fate en labbdunk stout og en best bitter, uten hjelp til å løfte ut av fryseren.

Talje i taket, 4mm flaggline fra clasern, kort garderobestang og  4 knagger fra IKEA + litt ståltråd var alt som skulle til.
u7urarer.jpg

Kan evnt kombineres med rampe.

(håper fortsatt på pneumatikk i gamlebyen)


Sent from my C6603 using Tapatalk 2
 
Tilbake
Topp