Lysholmer spesial - hvordan kopiere?

Dagens resultat og belønning (Eisbock 2017).
OG=1053 og rett så lys og fin farve. IBU ca 31, litt høyere enn planlagt..
ba5ef9ff05ca19c0b3b4c14e5eca8ecc.jpg
 
Tappet på to fat i dag, etter nøyaktig tre uker. De siste to dagene på ca 23 grader. Glemte selvfølgelig å ta bilder, så det får igjen bli et bilde av belønningen. NEIPA ca et par uker gammel.
1df9b904ac7536a5a874a5f89ca819c7.jpg

Ølet på fat endte spot on på FG 1012. Lurer på å kalle ølet "Mørkholmer vanlig (Barteøl)".

5,4 % på fatene, og noe mer på noen brusflasker som karboneres naturlig. Fatene står med 3 bars trykk, og settes på 1 grad på torsdag pga langhelgen. Justerer opp kullsyrenivået etterhvert. Prøvesmaking som tidligere nevnt i uke 26....


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
og??


PS kan du skrive litt om erfaringer fra din nye SS bling meskegryte?

Vedr. "og?". Det er en barteølsamling i neste uke, så jeg tenkte å være litt beskjeden før andre har smakt. Fraværet av den klassiske Dahlsbananen kan dog bemerkes.

SS kjelen er helt suveren. Reklamen stemmer. Varmetapet er minimalt, men jeg har ikke helt funnet riktige vannmengder ennå. Hermsopppsetter (brent og kortsluttet PID) mitt tok kvelden for et par brygg siden, og etter det har det vært mye improvisasjon.

Vørteren blir krystallklar, og jeg er oppe i 85 % meskeeffektivitet.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Var vel rundt 75 til 80% me igloen vil jeg tro, ikke at det er en konkurranse i seg selv, malt kompensert lavere effektivitet lager bedre øl. Men Scandinavian brew forteller lite om hva en får med. Følger det med falskbunn, kran, høl for sirkulasjon og sparge arm, lokk?
 
Var vel rundt 75 til 80% me igloen vil jeg tro, ikke at det er en konkurranse i seg selv, malt kompensert lavere effektivitet lager bedre øl. Men Scandinavian brew forteller lite om hva en får med. Følger det med falskbunn, kran, høl for sirkulasjon og sparge arm, lokk?

Alt unttat sparge arm er med. Alle høl er ferdige, ihvertfall på 20 gal.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Hei

I 2017 prøvde noen å finne ut av ingredienser til Dahls Lysholmer Spesial.

Var en favoritt øl blandt mane på 80 tallet. Ble relansert rundt 2013..

Er det noen som har klart brygge noe tilsvarende?

Grim
 
Vil gjerne høre meninger om hva som ligger skjult bak «farve» (farvemalt) og H (Hallertau av noe slag?). Og hvordan man kan regne om forholde mellom humle og malt.
 
Vil gjerne høre meninger om hva som ligger skjult bak «farve» (farvemalt) og H (Hallertau av noe slag?). Og hvordan man kan regne om forholde mellom humle og malt.
Farvemalt er vel det norske navnet på "black malt", så et mørkt malt (1200-1500 EBC?) som brukes i veldig små mengder for å justere farge på lyse lagere.
 
2500 kg pils
1,5 kg svartmalt
15 kg humle
3,6 kg CaCl
1,3 liter melkesyre

Litt mye kalsiumklorid?
 
Tilbake
Topp