M54 california lager

Noen som har brukt denne gjæren på lagertemp? Ser på pakken her at den er beregnet 18-20 grader. (Calicommon, steam)
 
Er ikke det en gjær som skal gjøre det motsatte, altså gi smaken av en lager selv om man gjærer overgjæret?
Skal du brygge lager og har mulighet til å gjære temperaturer for undergjæring, så er det vel mye bedre å gå for en ekte lagergjær.

Jeg skal ikke kuppe tråden, men jeg lurer litt på om M54 kan erstatte US-05 for lysere/lettere øltyper. Jeg tenker spesielt dersom man er misfornøyd med flocculation-egenskapene til US-05.
 
Jeg har kun brukt M54 i temp 17 grader(i rommet). Den gir mye mer lagerpreg enn US05 noen gang klarer, har prøvd parallelt. Steam beer er spennende øl, skal prøve denne gjæren på en bokk snart..
Jeg legger meg gjerne på nedre del av gjærens arbeidsområde. Tror M54 rett og slett går i dvale ved vanlig lagertemperatur.
 
Jeg har akkurat satt et brygg med M54 til gjæring. Jeg har ikke kjøling i gjæringsskapet, og har observert at temperaturen steg fritt til 22 grader ved stormgjæringen (anbefalt gjæringstemp er 18-20 grader på denne gjæren).

Grunnen til å forsøke denne gjæren er et ønske om enda mer lageraktigsmak enn US-05 og bedre flokkulering i flaskene.

Jeg er spent på resultatet.
 
Denne gjæren flokkulerte og gikk i dvale for meg og etter 14 dager var SG stabil på 1016 mens beregningen i oppskriften tilsa 1007. Hadde skapet på 18 grader, økte til 20 og forsøkte å rotere opp gjæren, men det var først etter økning til 25 grader i skapet at gjæren har startet opp litt igjen. Etter 5 dager med 25 grader har SG gått fra 1016 til 1012.

Jeg velger å la den gå litt til, for det er absolutt tegn til aktiv gjæring i bøtta. Jeg håper å få denne ned til ihvertfall 1008 over de neste 3-4 dagene.

Det virker som en litt sær gjær, dette. Skal jeg bruke den igjen, så vil jeg nok bruke 20 grader heller enn 18 grader for å holde liv i den.
 
Sist redigert:
Etter nesten 4 uker, og de siste 9 dagene på hele 25 grader så har jeg endelig nådd FG. Når gjæren kom i gang igjen, så ble utgjæringen bra, og det har endt på 1005 (oppskriften sa 1007).

Jeg venter med å konkludere om sluttresultatet til etter karbonering på flaske, men FG-prøven smakte litt som at den har fått noen estere som kanskje eller kanskje ikke passer til målet om en lageraktig smak.

Jeg vil neste gang jeg bruker denne gjæren følge nøye opp og aldri satse på lav temperatur for å unngå esterne. Jeg vil etter denne opplevelsen aldri la denne gjæren få noe mindre enn 19 grader ambient temperatur og også sørge for å rotere på bøtta for å unngå flokkulering og dvale. Etter stormgjæring ville jeg satt skapet på 20 grader og ikke lavere. Jeg håper og tror at denne gjæren da ikke går i dvale og må vekkes med 25 grader i flere dager.
 
Er det flere som har erfaringer med denne gjæren? Den skal til pers i dag og lurer på beste gjæringstemp, jeg har temp kontroll på fryseboks :) Har tenkt å legge meg på 18 grader.
 
Jeg vil anbefale temperaturføler på gjæringskaret og følge det tett de første dagene. Når stormgjæringen er over ville jeg umiddelbart satt opp temp til 20 grader. Når denne flokkulerer går den fort i dvale.

Jeg har imidlertid ikke erfaring med kjølekontrollert gjæring på denne, så det er mulig gjæren oppfører seg annerledes under slike forutsetninger.

Lykke til! Post gjerne erfaringene dine i denne tråden.
 
Har med hell latt M54 gjære helt fritt fra ca 17 til 20 grader. Min erfaring er at den trenger litt tid (3 uker ish). Har opplevd god utgjæring uten noe ekstra tull.
 
3 uker? Uff det hørtes ikke bra ut for min tålmodighet (og planlegging av juleøl ) . Startet denne litt treigt for dere eller startet den raskt? Tror jeg sparer temperatur-hevingen til den er på 1,020 eller lavere for å gi den boost
 
3 uker? Uff det hørtes ikke bra ut for min tålmodighet (og planlegging av juleøl ) . Startet denne litt treigt for dere eller startet den raskt? Tror jeg sparer temperatur-hevingen til den er på 1,020 eller lavere for å gi den boost


Var vel i full gang etter halvannet døgn..
 
Den starter raskt, men det virker som den kan gå i dvale/flokkulere hvis temperaturen er i laveste laget etterpå. Jeg har ingen andre forklaringer på det som skjedde hos meg.
 
Må nesten komme med en oppdatering i dag.

Tok en SG prøve og den var på 1,009, med OG 1,047, etter 5 dager gjæring! Økte temperaturen 1,5 grad i går og det ser ut til å tatt den videre.

Smakte på prøven og den smakte mest gjær og bitter, var veldig grumsete.
 
Må oppdatere igjen, blir ikke klok på denne. På søndag skal den i teorien være ferdig (2 uker). hydrometer var litt feil: OG var 1,050 og nå er den nede i 1,005! Veldig grumsete, flokkulerer ikke i det hele tatt enda, og smaker beskt og gjær. Er litt redd for infeksjon men smaker ikke som noen infeksjon jeg har hatt før, og toppen så bra ut.

I ett desperat forsøk på å få noe god-smak i denne hev jeg 50 gram saaz humle (skulle vært 25, bomma litt) oppi for tørrhumling frem til søndag.

Kommer til å gradvis presse temperaturen ned mot coldcrash og håper det blir øl av dette. Tørt, bitter og beskt var fasiten foreløpig
 
Det er ganske spennende hvor uforutsigbar denne gjæren er.

Når det gjelder smak, så mener jeg å huske at den ikke var noe god underveis i gjæringen, spesielt når den presses opp i temperatur. Ølet er blitt godt, men det trenger modning og så lang tid som mulig lagret kaldt for å smake bra.
 
Denne har nå vært til karbonering i nesten 2 uker og jeg har hatt noen få flasker allerede og merker en slags usmak jeg ikke liker helt. Skjønner fra din post Sarge at jeg burde la denne være i fred og lagres kaldt en stund for at den skal bli bra?
 
Akkurat nå smaker den litt "uferdig". Kan være den ikke er ferdig modnet enda. Humle-smaken kjenner jeg ikke så mye til , tross tørrhumling. Bitterheten er god, så hvis denne modnes litt mer og blir litt "renere" i smaken vil den bli grei den, men akkurat nå ikke helt fornøyd :)
 
Tilbake
Topp