Magnetrører - fellesbestilling høsten 2010?

Roger skrev:
Morten K. Agerup Myhr skrev:
Flottings, Roger!

Blir suget for stort, skulle det ikke forundre meg mye om jeg har en batterieliminator til overs, hvis jeg får kikket litt på roterommet, innimellom slagene idag...

Går det an å ta ut ovasjoner og takksigelser i "flue-på-veggen-opplevelse" neste gang du skal Speidle?  8)

MVH

MM

Har forsøkt å kontakte deg, ingen respons. Gi meg telefon jeg kan nå deg på så ringer jeg. Old Ale onsdag på planen.

r

_Fullstendig_ off topic; men....

Tusen takk for briljant innføring i Speidel'ens herlige verden.  Gårsdagens seanse levner nok ikke særlig tvil om hva undertegnede "ønsker seg til Jul"..... :)

MM

PS  Gikk visst på en ørliten smell, med bestilling av refraktometer idag...
 
Fortsatt off topic:

Bare hyggelig. Dyrt besøk?

Den brune plopper hyggelig i gjæringsskapet.

Pølsesløyd sammen med naboen i dag sikret 10 kg med middagspølse av gris og elg. Namnam! Venter nå på at høstens spekepølse skal bli ferdig. Ingenting slår et godt hjemmebrygg med spekepølse og rømme.  :ilike:


r
 
Flere som har hatt problemer med farten på røreren? Min har "låst" seg på full speed, noe som resulterer i at rørepinnen ikke holder seg snurrende, men flyr ut...
 
"Flyr" ikke direkte da, men den får så stor fart at magentene ikke greier å holde dem.
Er på tur ut døra for å få byttet den på V&B...

Trenger forresten ikke låne gjæringskar hos deg neslekkim, har ordnet meg alternativer :)
Men takk skal du ha uansett!
 
Jeg tenkte jeg skulle bestille en slik magnetrører fra Vin og Bar, men ser at den strømforsyningen som er foreslått ikke er tilgjengelig hos Clas Ohlson lengre. Vil denne funke like greit?

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=158069889
 
Ut fra spesifikasjonene kan den ikke benyttes.
Magnetrøreren skal ha senter-positiv plugg mens strømforsyningen hos Clas Ohlson har senter-negativ.
Nå vet jeg ikke hvor sensitiv styringselektronikken i magnetrøreren er, men er ettersom polariteten bli feil kan det muligens si "PUFF !!!!".
Alternativt roterer den motsatt vei en det fabrikant hadde tenkt.

Så med mindre noen andre har testet dette: finn en tilsvarende forsyning med motsatt polaritet.
 
Har magnetrøreren elektronisk hastighetsregulator må polariteten være rett, eller virker ikke/brenner den opp.
Desverre er - i senter vanlig men de finnes polvendere, eller klipp av ledningen og skjøt den feil sammen om merk den "kun til magnetrører"
 
Vi får håpe den har en pulsbreddemodulert styring av motoren og at det ikke bare er en spenningsdeler eller potensiometer.
DC motorer mister mye moment ved lavere spenning enn det de er konstruert for, så da er det som regel bedre å regulere hastigheten med pulser hvor pulsbredde varieres, ikke spenning.
Ofte slikt som skiller billig fra dyrt.
 
Er ikke akkurat et geni innen elektronikk da jeg er utdannet kokk, men denne opskriften her har jeg rørt sammen og funker for min del i alle fall.;)
Om en ikke gidder og bruke mange penger på en rører so kan en no bare snappe opp svigers gamle pc, ta ut magnetetene fra hardisken samt en vifte fra strømforsyningen eller viften til skjermkortet/CPU´n. Og derretter finne en gammel mobil lader som de fleste har. 9 til 12 V burde gjøre susen. 9 gjør susen for meg i alle fall. Lime på magnetene på viften, Koble til viften på mobil laderen, og vips so har du en magnetrører. Har laget 3 stk av disse no. Glimrede julegave til mine brygge glade venner. (bruker en liten bit av en tynn metall stang som rører).

Den fineste jeg laget var i fars gamle sigar eske. Men en plastkopp funker også.;)

Magnetr%C3%B8reren.jpg
 
Espen Unnvik skrev:
Vi får håpe den har en pulsbreddemodulert styring av motoren og at det ikke bare er en spenningsdeler eller potensiometer.
DC motorer mister mye moment ved lavere spenning enn det de er konstruert for, så da er det som regel bedre å regulere hastigheten med pulser hvor pulsbredde varieres, ikke spenning. Ofte slikt som skiller billig fra dyrt.

Røreren fra Brewers Hardware bruker ikke Puls-With Modulation, men spenningsregulering.
Du finner deres forklaring på hvorfor her: http://www.brewershardware.com/Brewers-Hardware-Stir-Plate.html
Kortver.:"The modulation occurs at a frequency we can hear, usually about 400hz, creating an annoying whine or hum!"
 
Hyttebrygger skrev:
Kortver.:"The modulation occurs at a frequency we can hear, usually about 400hz, creating an annoying whine or hum!"

Det er riktig at ved 400hz kan man få uønsket "hum", er derfor proffe varianter benytter 20khz, men nok om det, var kke meningen å
avspore temaet.

Selv benytter jeg en "hjemmesnekret" magnetrører uten PWM å det fungerer greit nok, men har opplevd at den stopper opp når turtallet er relativt lavt og konsentrasjonen av gjær blir høy.
Har kjøpt rørepinner fra http://kptnaturfag.no/
"Teknologien" er ganske lik den GeirangerØL beskriver, bortsett fra at jeg benytter en regulerbar spenning og
"teknologien" er bygget inn i en aluminiumsboks ca 4cm * 12cm * 15cm. 
 
Røraren frå Brewershardware har eit trimpotmeter på kretskortet for å fintune makshastigheiten. Det har betegnelsen R2 og er på 5k ohm. Viss det er turna heilt clockvise (trur eg), eller mindre enn 850 ohm vil det gå for høg straum i R3 som er potmeteret som regulerar hastigheiten, og R3 kan brenne opp (ryke utan å fysisk brenne...).
Det beste er å justere trimpotet med ein liten skrutrekkar heilt på maks (utan spenning på!) og ca 1/5 tilbake frå endestopp. Viss ein har eit multimeter tilgjengeleg kan dette måle motstanden mellom dei to pinnane på R2 som er tilknytta koparbaner på kretskortet, og justere til 850 ohm minimum. Eller bytte det ut med ein fast motstand på 850-1000 ohm.
 
Jeg har bestilt meg en magnetrører fra Brewers Hardware (http://www.brewershardware.com/Brewers-Hardware-Stir-Plate-International.html), og jeg ser det har blitt nevnt tidligere i denne tråden at egnet strømforsyning kan kjøpes på Clas Ohlsen. Jeg sliter derimot med å finne dette på nettsidene til Clas Ohlson. Er det noen som kan hjelpe?  :help:
 
AtleEH skrev:
Jeg har bestilt meg en magnetrører fra Brewers Hardware (http://www.brewershardware.com/Brewers-Hardware-Stir-Plate-International.html), og jeg ser det har blitt nevnt tidligere i denne tråden at egnet strømforsyning kan kjøpes på Clas Ohlsen. Jeg sliter derimot med å finne dette på nettsidene til Clas Ohlson. Er det noen som kan hjelpe?  :help:

Jeg har en annen magnetrører, men ser ut sombeskrivelsen av strømforsyingen (batterieliminator) er tilsvarende, jeg kjøpte denne:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161197588
Klippa ledningen, og snudde, slik at jeg fikk pluss i senter.
 
Tilbake
Topp