Måle OG "underveis" i meskingen

Hei,

Hvordan er det å måle OG (Eller egentlig SG?) underveis i mesking / siling?

Årsaken til at jeg spør er at vi prøver oss med en pumpe sammen med Terassebryggeriet vårt idag, for å se om vi på dne måten kan få jevnere temperatur gjennom hele kjelen, og dermed bedre utbytte (og forhåpentligvis kan kutte noe ned på skylletiden i etterkant).

mvh
Øystein
www.barebrygg.no
 
vi har begynt å ta en vekt ut av kjelen når vi er ferdige med å meske. vårt system ligner på speidel, men er hjemmelaget.
Dette er da før vi har skylt.

og naturligvis 65 grader ca. Men det jeg så langt har sett er at denne SG tatt der og da blir som regel 5 punkter høyere enn endelig OG etter at jeg har skyllt og kokt i en time.
 
Måling av OG under mesking har vel lite for seg. Det er heller lurere å ta en jod-test og se om all stivelse har blitt konvertert. Du kan jo måle OG på første avrenning, beregne antall liter, og så beregne "foreløpig utbytte". Du kan da estimere hvor mye sukker som er igjen i mesketanken. Så kan du måle OG på 1. skylling og sammen med de andre målingene estimere behovet for enda en skylling. Ved kontinuelig skylling så er det vanlig å måle "OG" for å avslutte skyllingen før den ramler under 1010 da man etter dette kan vaske ut taniner.

Dersom du ønsker et høyere utbytte så er det viktig å få temperaturen opp mot 78 °C. Vi gjør det ved å tilsette vann på mellom 95-100 °C som 1. skyllevann. Vi rører godt samtidig som vi sirkulerer med pumpa, og lar så pumpa fortsette å sirkulere til vørteren er helt klar før det pumpes i kokeren.

Uansett vil jeg tro pumpa er et effektivt middel for å oppnå jevn temperatur. På siste lagerbrygging var mesketanken så full (planen var å bruke 2 mesketanker...  ;) ) at lokket ikke gikk helt igjen, og det var da heller ikke mulig å røre ut mesken ordentlig. Vi brukte da pumpa noen minutter og stakk slangen ned forskjellige plasser i mesken. Endte opp med en temperaturforskjell på ca 0,5 °C rundt om i mesketanken
 
Tilbake
Topp