Måling underveis i kar uten kran

espie

Norbrygg-medlem
Hei, har søkt litt på forumet uten å finne noe helt tilsvarende.

Brygger med stor spenning en pils med egen oppskrift, inspirert fra en bruker ved forumet ved navn Gahr har postet her: Spørsmål fra en fersking

Bare for å introdusere enda en X-faktor tester jeg hurtiggjæringsmetoden her: Den beste metoden for gjæring av lager - Bryggselv Blogg

Har derfor begynt å måle underveis - så bare lurer på rent praktisk hvordan der bør gjøres. Har pdd. bare en dunk med lokk som jeg må åpne og ta en pipette som jeg har skylt i desinfiseringsmiddel og stikker ned i brygget.

Det jeg er litt usikker på er hvor mye jeg forstyrrer mtp. oksygen ol. Hører at de fleste liker å tappe men har foreløpig ikke den muligheten.
 
Du behøver stort sett ikke måle underveis. På øl med lite humle er faren for oksidering begrenset, men den øker betraktelig på humlerike øl. Og den Gahr du nevner, han er bryggerimester på 7Fjell :)
 
  • Like
Reaksjoner: JoW
Så ut som Gahr var en type med peiling ja - forklarer jo litt :D

Har veldig lite humle her - så da er det kanskje et minimalt problem.

Grunnen til at jeg vil måle underveis er fordi det gjæringsskjemaet jeg lenket til øker temperaturen etter hvor langt man har kommet i gjæringen - helt opp til 19 C. Bruker et refraktometer, leser av Brix og regner om - ser ganske rett ut - uten at jeg har så veldig mye erfaring ved bruk at det måleinstrumentet.

Har hittil bommet noe i forhold til når jeg skulle ha justert temp, men de små dråpene jeg har smakt kan iaf. minne om noe Pils-aktig :)
 
Sist redigert:
Så ut som Gahr var en type med peiling ja - forklarer jo litt :D

Har veldig lite humle her - så da er det kanskje et minimalt problem.

Grunnen til at jeg vil måle underveis er fordi det gjæringsskjemaet jeg lenket til øker temperaturen etter hvor langt man har kommet i gjæringen - helt opp til 19 C. Bruker et refraktometer, leser av Brix og regner om - ser ganske rett ut - uten at jeg har så veldig mye erfaring ved bruk at det måleinstrumentet.

Har hittil bommet noe i forhold til når jeg skulle ha justert temp, men de små dråpene jeg har smakt kan iaf. minne om noe Pils-aktig :)
Husk at du ikke bare kan ta den kjappe og gange med 4 når du leser av (refraktometeret) etter at det har begynt å gjære da, da blir det feil. Det er alkoholen som gjør det. Bruk en kalkis på nettet, eks. denne på brewersfriend. Bruk "part 1" for OG, og part 2 for målinger underveis og FG.
Refractometer Calculator - Brewer's Friend
 
Det enkleste her med minst fare for infeksjon er å kjøpe en ochselsvekt, desinfisere den og slippe den opp i karet og la den være der
 
Jeg bruker en sprøyte og en bleeder til lufting av sykkelbremser. Stikker slangen ned i blow-off tuben og suger ut. Virker OK. Om du bruker gjærlås er det enda enklere.Vis vedlegget 45220

Har bare gjærlås slik som dette. Tenkte du å midlertidig ta den av og stikke ned i slange?
 

Vedlegg

  • D511EAC3-8B73-468B-946C-ACBBDFD6D8D2.jpeg
    D511EAC3-8B73-468B-946C-ACBBDFD6D8D2.jpeg
    63,7 KB · Sett: 40
Det enkleste her med minst fare for infeksjon er å kjøpe en ochselsvekt, desinfisere den og slippe den opp i karet og la den være der

Hm, har jeg ikke tenkt på - men tror det blir litt klønete å lese av - må av med lokket og i verste fall dra karet litt ut. Kjøpte kanskje et litt vel lavt kjøleskap :(
 
En gang hadde jeg et brygg med WY2206 hvor gjærlåsen ikke ploppet. Tok ut en prøve i 100ml målebeger (riktignok med kran) og lot det stå med hydrometeret oppi ved siden av karet i kjøleskapet. Da observerte jeg hvordan sg sank fra dag til dag. Sikkert ikke 100% representativt for gjæringsforholdet inne i karet da mottrykket ikke er tilstede, men det kan ikke være så veldig langt ute på viddene heller?

Ellers pleier jeg bare å slippe et desinfisert hydrometer i karet for å sjekke om det er tide for diacetylpause ved lagergjæring.
 
En gang hadde jeg et brygg med WY2206 hvor gjærlåsen ikke ploppet. Tok ut en prøve i 100ml målebeger (riktignok med kran) og lot det stå med hydrometeret oppi ved siden av karet i kjøleskapet. Da observerte jeg hvordan sg sank fra dag til dag. Sikkert ikke 100% representativt for gjæringsforholdet inne i karet da mottrykket ikke er tilstede, men det kan ikke være så veldig langt ute på viddene heller?

Dette var jo en veldig interessant ide - hadde vært morsomt å se hvor mye forskjell det var i praksis.
 
Etter å ha kontrollmålt mange øl med Vit hva du drikker-utstyret:
Å måle FG med refraktometer er en solid feilkilde. Du kan bruke det til å få en ide under gjæringa, men ikke baser deg på at det er riktig. Sammenhengene mellom OG, FG, alkohol, sukkerarter og kullsyre er mer komplisert enn kalkulatorene klarer å fange opp.
 
Etter å ha kontrollmålt mange øl med Vit hva du drikker-utstyret:
Å måle FG med refraktometer er en solid feilkilde. Du kan bruke det til å få en ide under gjæringa, men ikke baser deg på at det er riktig. Sammenhengene mellom OG, FG, alkohol, sukkerarter og kullsyre er mer komplisert enn kalkulatorene klarer å fange opp.
Interessant! Er det noen plass man kan lese mer om dette?
 
Etter å ha kontrollmålt mange øl med Vit hva du drikker-utstyret:
Å måle FG med refraktometer er en solid feilkilde. Du kan bruke det til å få en ide under gjæringa, men ikke baser deg på at det er riktig. Sammenhengene mellom OG, FG, alkohol, sukkerarter og kullsyre er mer komplisert enn kalkulatorene klarer å fange opp.

Har sett at mange det kan være en stor feilkilde spesielt når man har startet fermentering. Har som sagt ingen stor erfaring med dette - og har vel ikke det dyreste meteret heller. Men det er ganske konsistent dersom jeg prøver fler ganger - og kalibrering har holdt. Så da tenker jeg at det iaf. gir en indikasjon på gjæringshastighet(?)

Har lagt meg på linje at jeg måler det meste før gjæring med refraktometer, og nå under gjæring for å få en indikasjon på hvor kjapt det går. FG måler jeg alltid med hydrometer.
 
Lite konstruktivt i forhold til det problemet du har nå, men likevel: Kjøp ei kran til neste brygg, så kan du tappe ut de prøvene du vil uten å forstyrre noe av det som foregår inni dunken. Og så måler du med hydrometer,
 
Tror manglende kalibering, avlesning på feil temperatur og uten å få vekk kullsyre er en større feilkilde enn selve kalkulatorene. For naturlig karbonert øl må du også regne inn sukkeret du har brukt til karbonering, og da begynner man å få en del potensielle feilkilder.

Målingene er grei til å si når ølet kan tappes, for presis avlesning av alkohol trengs labutstyr.

Selv bruker jeg Tilt i gjæringskaret, men de er sykt dyre i forhold til hvor enkel teknologi det faktisk er. Ellers måler jeg både med hydrometer og refraktometer.
 
Hei, har søkt litt på forumet uten å finne noe helt tilsvarende.

Brygger med stor spenning en pils med egen oppskrift, inspirert fra en bruker ved forumet ved navn Gahr har postet her: Spørsmål fra en fersking

Bare for å introdusere enda en X-faktor tester jeg hurtiggjæringsmetoden her: Den beste metoden for gjæring av lager - Bryggselv Blogg

Har derfor begynt å måle underveis - så bare lurer på rent praktisk hvordan der bør gjøres. Har pdd. bare en dunk med lokk som jeg må åpne og ta en pipette som jeg har skylt i desinfiseringsmiddel og stikker ned i brygget.

Det jeg er litt usikker på er hvor mye jeg forstyrrer mtp. oksygen ol. Hører at de fleste liker å tappe men har foreløpig ikke den muligheten.
Jeg har brygget og målt slik du gjør i 4 år nå. Måler som regel 3 dager før planlagt flasking, og så som det første jeg gjør dagen jeg skal flaske. Da får jeg målt at SG er stabil over 3 dager og kan kalles FG.
Måler alle SG-målinger med refraktometer. OG og FG måles med hydrometer i tillegg.
 
Etter å ha kontrollmålt mange øl med Vit hva du drikker-utstyret:
Å måle FG med refraktometer er en solid feilkilde. Du kan bruke det til å få en ide under gjæringa, men ikke baser deg på at det er riktig. Sammenhengene mellom OG, FG, alkohol, sukkerarter og kullsyre er mer komplisert enn kalkulatorene klarer å fange opp.
Jeg kontrollmåler alltid OG og FG både med hydrometer og refraktometer. Det er sjelden mer avvik enn et par SG-poeng.
 
Det enkleste her med minst fare for infeksjon er å kjøpe en ochselsvekt, desinfisere den og slippe den opp i karet og la den være der
Det funker sikkert fint for å finne ut om ølet har stabilisert seg på FG, men til målinger underveis som er målet her, synes jeg det funker dårlig pga. skum.
 
Tilbake
Topp