Dag Hovland
Norbrygg-medlem
Sjekk også @Holmentoppen sin tråd om denne hurtigmetoden.
Sist redigert:
Interessant! Er det noen plass man kan lese mer om dette?
Sjekk også @Kurt Haugen sin tråd om denne hurtigmetoden.
Takk for linken - var spennende lesning. Krysser fingrene for at det blir drikkandes - da er strategien å drikke det opp så fort som mulig
Ut fra det jeg skjønner - siden jeg karbonerer på flaske så blir det en liten 2-uker i romtemp etter CC også tilbake til kjølig lagring noen uker til?
Syns forresten at det smakte litt vel mye korn av det jeg samplet fra karet - så ble sittende å lese om astringens og tanniner til langt på kveld i går og kjente gåsehuden reise seg. Jeg vet jeg varmet opp skyllevannet ganske mye for å kompensere for varmetap siden det var utendørs
Det er særlig hvis du kombinerer høy temperatur med høy pH og lav SG at det kan bli ille. Høy temperatur aleine behøver ikke bety så mye.
Du er mer utsatt hvis du driver med kontinuerlig skylling. Med batch sparging er risikoen vesentlig mindre.
"Fly-sparging" er det. Med "batch-sparging" tappet du av all vørteren, før du har over skyllevannet. Så etter en 10-15 minutters tid tar du ut malten og heller tilbake den første vørteren. Fordelen er at du ikke får skylt "for mye". Ulempen er at du taper bittelitt sukker som blir igjen i masken.Hadde 4% syremalt. Bruker GrainFather og tømmer vann oppå rista slik at det går jevnt gjennom - litt usikker på hva den metoden heter. Målte ikke SG underveis heller - men kommer til å gjøre det neste gang
"Fly-sparging" er det. Med "batch-sparging" tappet du av all vørteren, før du har over skyllevannet. Så etter en 10-15 minutters tid tar du ut malten og heller tilbake den første vørteren. Fordelen er at du ikke får skylt "for mye". Ulempen er at du taper bittelitt sukker som blir igjen i masken.
Problemet med tradisjonell skylling i bryggemaskin, er at skyllevannet renner altfor hurtig gjennom masken. Det er grunnen til at ‘teknikken’ ikke er fugl eller fisk. Det er rett og slett en dårlig ide...