Målinger under gjæring...

Den var genial!! Var litt usikker på noen av malttypene, men det er nok noenlunde.
300gr sukker øker OG til 1056, det er perfekt!
Takk, den nettsiden er lagret :)
Nå bare gleder jeg meg til lørdag, da er det bryggedag/kveld!

Sjekk ut de andre kalkulatorene der, også. Du finner stort sett alt du trenger. De har også en komplett oppskriftbygger, men jeg greier meg fint med enkeltkalkulatorer.
 
Det skal jeg sjekke. Har kun brygget et brygg. Det gikk så som så, mest pga null kontroll på gjæringstemperaturen. Sitter absolutt en usmak pga det, men ellers rimelig bra. Denne gang så skal jeg ha mye mer kontroll på meske temperatur og gjæringen. Gleder meg!

Sent fra min HTC One_M8 via Tapatalk
 
Heisann, håper noen av dere er online. Holder på med min batch nr #2. Akkurat på kokepunktet, men kjøpte ned vørteren og målte sg til hele 1060.. Dette skal være en petit Saison med sg på 1037... Feilmåling??

Sent fra min HTC One_M8 via Tapatalk
 
e44314d45f0c7bcdd6f0ae064267183c.jpg


Sent fra min HTC One_M8 via Tapatalk
 
28 liter til kok. Fatter ikke hvorfor sg er så høy.. Merking på 64-66 grader i 60 minutt.

Sent fra min HTC One_M8 via Tapatalk
 
Har brukt samme oppskrift før, men mye gikk galt den gangen, men sg ente på 1030, tilsatte kandisukker å fikk den opp til 1050. Men nå, 1060, før kok! Skjønner ikke..

Sent fra min HTC One_M8 via Tapatalk
 
Skjønner ingenting! Tok ny måling. Kjølte ned vørteren og fikk nå 1035. Da skal alt være i rute. Tenkte jeg skulle tilsette 300GR sukker når det gjenstår 15 min koking. Da skal og bli 1055 ish. Fikk helt panikk i stad..

Sent fra min HTC One_M8 via Tapatalk
 
Greit å sjekkke gravity når det har kokt to-tre minutter.
Flere har blitt lurt på "meske gravity".
 
Med 100% effektivitet ville du fått 1.055, så det der er ganske imponerende:D. Normalt (75%) ville være 1.041.

Hvordan målte du, sa du?

Sorry, skrev svaret, men glemte å sende det. Midt i en kritisk periode i mesking:).
 
Hehe, tok ny måling som jeg stoler mer på. Fikk 1038, now som we spot on. Nå kan jeg tilsette sukker som planlagt

Sent fra min HTC One_M8 via Tapatalk
 
Ganske tilfredsstillende, ikke sant:)?

... og til sengs alt for seint. Også helt etter boka:p. Så er det å vandre hvileløs rundt og vente på at det skal begynne å skje noe i gjærlåsen. (Der er jeg nå:(.)
 
Tilbake
Topp