Målinger under gjæring...

Veldig tilfredsstillende Hadde en fjern tanke om at det ville være pitte litt gang i det nå, men må nok vente litt til. 19 grader i tanken nå, 20 grader i rommet.

Sent fra min HTC One_M8 via Tapatalk
 
Veldig tilfredsstillende Hadde en fjern tanke om at det ville være pitte litt gang i det nå, men må nok vente litt til. 19 grader i tanken nå, 20 grader i rommet.

Sent fra min HTC One_M8 via Tapatalk

pale ale'n min fra i går vil ikke - ikke det minste tegn til bevegelse i gjærlåsen, og ikke antydning til skum på overflaten:(. Det følger mye angst og elendighet med denne hobbyen - nesten verre enn å ha småunger. (lenge siden nå:)!)
 
Har både småunger og nå denne hobbyen... Snart ikke mer hår å miste.. Lar min stå i samme temp ut dagen før å sjå. Er iaf skum hos meg. Hadde ikke gjærlåsen i før nå nettopp, så får se om litt..

Sent fra min HTC One_M8 via Tapatalk
 
Hår er oppskrytt. Hår i suppa, hår i brygget ... mange problemer du slipper. Hårsårhet, flass, frisørutgifter. Kort sagt; mer tid, oppmerksomhet og ressurser til brygginga ... ja, litt til ungene, også da. Og kona, kanskje, til og med. Men hun får jo øl:).

Fristende å tolke bildet ditt, forresten: Bak enhver suksessrik brygger står en forståelsesfull, tålmodig og tørst kvinne ( - eller eventuelt mann. Kvinner brygger jo, også:).)
 
Hehe, så sant så sant!
Når det gjelder tolkningen din så stemmer det veldig godt, utenom en ting, hun sikker ikke øl!?!?!?
Dvs, jeg får ølet for meg selv, hun får ha cideren/colaen sin i fred


Sent fra min HTC One_M8 via Tapatalk
 
Hehe, så sant så sant!
Når det gjelder tolkningen din så stemmer det veldig godt, utenom en ting, hun sikker ikke øl!?!?!?
Dvs, jeg får ølet for meg selv, hun får ha cideren/colaen sin i fred


Sent fra min HTC One_M8 via Tapatalk

Men cider kan brygges:)!
 
Den dagen jeg møter ei blondine med store vipper som er av den typen at hun står og fisker etter påspanderte drinker i baren, bare at hun spør om å bli overrasket med craft beer så er jeg med på leken.
 
pale ale'n min fra i går vil ikke - ikke det minste tegn til bevegelse i gjærlåsen, og ikke antydning til skum på overflaten:(. Det følger mye angst og elendighet med denne hobbyen - nesten verre enn å ha småunger. (lenge siden nå:)!)

Er det liv i tanken din?
Gjærer bra i min, føreløpig. Gjærlåsen er stille, men er nok ikke helt tett, den tanken min. Lukter iallefall gjæring i rommet tanken står i, en god del skum også :)
 
Er det liv i tanken din?
Gjærer bra i min, føreløpig. Gjærlåsen er stille, men er nok ikke helt tett, den tanken min. Lukter iallefall gjæring i rommet tanken står i, en god del skum også :)

Dette var en relativt merkelig opplevelse.

Det tok lang tid før noe skjedde. Da jeg sjekka på morgenen i går før jeg gikk på jobb, var det fremdeles hverken plopping eller andre tegn til aktivitet. Da jeg kom hjem, var det stadig ingen plopping, og jeg halte fram en pose med 05, og klippet av toppen. Men da jeg dro opp lokket på dunken, var det et brukbart lag med gjærskum der. Så jeg tapet igjen 05'en, og dro fram hydrometeret. 1.030! (OG var 1.040). Og da jeg kom hjem i dag, var gjærlåsen tett - tiltross for at satsen bare var på 20 liter. Og SG var 1.012:confused:. Nesten full utgjæring på 24 timer. Fram med høstingsutstyret. WLP022 er en utmerket topphøster, så nå sitter jeg med 3 dl. med flott gjær.

Hvordan ølet blir, lurer jeg på. Jeg hadde satt dunken inn i vanlig romtemperatur for å få igang gjæringen, og nå er den på 25 grader. Jeg lar den stå der. Gjæringen må jo være nesten over likevel, og jeg hadde uansett tenkt å gjære den høyt, for en gangs skyld, for å se hvordan det ble. Jeg ville jo antatt at det ville blitt ødelagt på 25 grader, men foreløpig ser det faktisk ikke slik ut. Jeg kan ikke kjenne noe til fusel eller annen usmak. Men fruktig blir det, det er sikkert. Så får vi se hvor godt det er. Om det greier seg, er det antakelig fordi temperaturen har vært jevn, eller jevnt stigende. Mulig det er viktigere enn at den har vært høy.
 
Dette med høsting av gjær må jeg se nærmere på en annen gang, kan ikke sette meg inn i alt på en gang ;)

Tok en test selv på ølet mitt, har gått ned fra 1,050 til 1.012 :eek: siden søndag... (Dvs, pitchet vel gjæren lørdag kveld ved midnatt)
Temperaturen i tanker en kun 22 grader så setter opp tempen nå for å prøve å få ut litt fruktsmak, eller er det for sent?
Hva skjer hvis den tilsynelatende er ferdig å gjære, FG er oppnådd osv, men du lar den stå videre, evt øker tempraturen noen få grader?
Vil den produserer estere selv om den ikke gjærer lenger ned på gravityen?
Føler jeg har vært litt treng i forhold til å øke temperaturen denne gang, mye pga for høy temperatur ved sist gjæring.
 
Det skader ikke å prøve. Den har fremdeles et lite stykke igjen å gå. Normalt vil den vel ende nede på 1.005/6 eller så, tror jeg. Men mine, som begynte lavt - rundt 17 - har mer peppertoner, og ikke så mye fruktighet, selv om de har stått på 25/26 grader det siste stykket. Men det kan være gjæren, også. (WLP565 og 566)
 
Er det Belle saison gjær du bruker? Har selv brygget denne, og tviler på at du får mye fruktige toner ut av denne. Blir nok mer krydret, litt tørt preg. Lettdrikkelig og god denne tippetue. Ble veldig fornøyd med min klone.
 
Har brukt 566 denne gang. Pitchet på 19, gradvis steget til 22 siden søndag. Øker på med mer temperatur nå. Luktet veldig godt

Sent fra min HTC One_M8 via Tapatalk
 
Det der høres bra ut. Har godt håp for mine også, men de har greidd å produsere temmelig merkbart med svovel helt på slutten. Blir forhåpentligvis borte, men jeg skulle gjerne vært det foruten.

Nå ble jeg inspirert til å teste 566'en. Nede på 1.004. Lener seg klart mot pepper denne også, men vi får se. Det er alltid vanskelig å si noe om hvordan det endelige resultatet vil bli på grunnlag av hvordan det smaker nå. Mye fin frukt i lukta, ved siden av det lille hintet av svovel.
 
Er selv veldig dårlig på å sette ord på smaker og lukter. Målte min batch til 1004ish nå. Hvor langt ned går 566'en? Skal den fortsatt stå 14? Vil den synke ytterligere?
Har jeg forstått rett når jeg tenker lav fg betyr tørr øl og høy søtere?

Sent fra min HTC One_M8 via Tapatalk
 
Og damer som ikke liker øl liker øl likevel, når de får skikkelig øl :)
Kremt... Må bare nevnes.... For snart tre år siden brygget eg 60 liter øl i bursdagsgave til en en da god venninne, hun likerikkje vin, cider er for søtt, og svart øl er bedre en pils. Hun fikk 3 forskjellige typer av 20 liter hver....

1 Oktober gifter vi oss....

Og Søndag brygges 50 av 150 liter øl til bryllupet.
 
Kremt... Må bare nevnes.... For snart tre år siden brygget eg 60 liter øl i bursdagsgave til en en da god venninne, hun likerikkje vin, cider er for søtt, og svart øl er bedre en pils. Hun fikk 3 forskjellige typer av 20 liter hver....

1 Oktober gifter vi oss....

Og Søndag brygges 50 av 150 liter øl til bryllupet.

Når ein bryggar seg saman
kan ein hygge seg saman:)!
 
Sjekk ut de andre kalkulatorene der, også. Du finner stort sett alt du trenger. De har også en komplett oppskriftbygger, men jeg greier meg fint med enkeltkalkulatorer.
Støtter dette. Som nybegynner liker jeg å forholde meg til komplett oppskriftsbrygger og synes beercalc.org fyller det behovet godt. Så supplerer jeg med kalkulatorer fra brewersfriend etter behov.
 
Tilbake
Topp