Målinger under gjæring...

Nå er den ferdig gjæret, men har bare stått i 8 dager. Hva skjer utover disse dagene? FG 1004. Utvikler smakene seg fortsatt?

Sent fra min HTC One_M8 via Tapatalk
 
Ja, så la den gjerne stå ut denne uka, i alle fall. Fusel omdannes til estere, bl.a..

Er selv veldig dårlig på å sette ord på smaker og lukter. Målte min batch til 1004ish nå. Hvor langt ned går 566'en? Skal den fortsatt stå 14? Vil den synke ytterligere?
Har jeg forstått rett når jeg tenker lav fg betyr tørr øl og høy søtere?

Sent fra min HTC One_M8 via Tapatalk

Min egen saison på 566 har også stoppet på 1.004. Det er god utgjæring - og gir et tørt øl. Og dette ølet skal være tørt. Det oppleves likevel ikke som helt uten sødme helt med det samme, men "finish'en" er ganske knasende.

Det er ikke uten videre sånn at øl med samme fg har samme grad av "sødme"; det kommer an på hva slags sukkerarter som er igjen. Jeg har en porter som endte 1.028 - uten at den var spesielt sterk, heller - men den var ikke påfallende søt.
 
Takk for svar. Temperatur har aldri vært over 25-26 grader. Under stormgjæring var den 23-24. Det lukter helt nydelig :)
Det blir nok stående til over helgen igjen, rekner med det blir bra!

Sent fra min HTC One_M8 via Tapatalk
 
"De" sier at belgisk øl ikke skal av gjæren for fort. Den forrige batchen min sto henholdsvis 3 og 4 uker (split batch).

Min lukter svovel, så den blir stående en stund til:(.
 
Bare lurte litt på dette med svovel lukten fra ølet ditt? Hva er det som gjør at det lukter svovel?
 
Svoveldioksyd kan også bli mer framtredende med mye trub (hot+cold break) og/eller lite oksygen i vørteren
Dårlig gjærhelse ved tilsetnings tidspunktet kan også medføre mer svoveldioksyd.

Og det er to slags svovel lukter, lukt som minner om råtne egg er hydrogensulfid men det er vel ikke snakk om det her.
 
Sist redigert:
Nei, den er ganske "snill" til svovel å være. Det sære med den er at den kom helt på slutten av gjæringen; vanligvis melder svovellukta seg tidligere. nå er det lite kullsyreavgassing som kan ta den med seg ut av ølet:(.
 
Tilbake
Topp