Malt - sensoriske vurderinger - "The ASBC method"

MonoBryggeriet

Norbrygg-medlem
Når jeg lager oppskrifter er en av mine største utfordringer (med en del øltyper) å finne optimalt spesialmalt for det jeg ønsker å oppnå. Har lenge vurdert å lage te av maltet hos min lokale langer for å skaffe meg bedre oversikt. Har kommet over denne "ASBC-metoden", som egentlig beskriver hva jeg har tenkt på
Sensory Evaluation of Grains for Brewing - The New ASBC Method | Home Brewing Beer Blog by BeerSmith™ . Det beste ville vel imidlertid vært å hatt litt dugnadsånd rundt et slikt prosjekt, og forumet (eller for den sak skyld Norbrygg) synes kanskje også at det er en god ide? Personlig ville i hvert fall jeg satt veldig stor pris på å ha en nøytralt fremsatt, men god og detaljert oversikt på smak og aroma på det tross alt store utvalget malt vi egentlig har tilgang til, hvor samme malt også er vurdert av flere.

Lurer også på om det er noen her med erfaringer med denne teknikken, som kan si noe om konsistensen mellom en slik te og ferdig brygg?
 
Sist redigert:
Hei
Det er ingenting i vegen for at vi kan gjøre dette som en fellesaktivitet på Klubbhuset hos Norbrygg Oslo.
Vi kan be om smaksprøver fra en av bryggebutikkene. Strømmen hjemmebrygg har i tillegg til malt, også utstyr til kaffe/the, så de ville trolig være en nyttig samarbeidspartner ved et slikt arrangement. For å kjøre mange brygg samtidig kan vi benytte kaffefilter og rimelige kaffefiltertrakter og en kaffekvern. Utstyr må være nytt og ubrukt.
Tenker at 65 grader @ 15min kan oppnås med varme-klede til tallerkener, eller varmeplate for reptildyr/gjæringskar. Helt sikker på at det kan la seg ordne også... Kjøkkenet på Klubbhuset er også under renovering, og da kommer det inn varmeskap... jepp... overkommelig :)
Dersom det passer tidsmessig, kan vi trolig også få til litt info / foredrag fra bryggebutikken og/eller noen flinke dommere om de malttypene vi tester mens de står til avkjøling.

Ser for meg en lavthengende frukt her :)

Dersom noen medlemmer ønsker å dra i gang et slik arrangement, kan jeg ordne lokaler i Drammensveien 43 (oppe i 2. etg., ikke nede i baren, under-etg.) og ordne med påmelding via Hoopla.
Jeg kan også gjøre en avtale med Strømmen Hjemmebrygg mht malt, kvern, kaffefilterholdere og kurs/info.
Norbrygg Oslo dekker eventuelt kostnader dersom vi ikke får en avtale med en bryggebutikk.

Noen som kan tenke seg å arrangere en slik samling for Norbrygg Oslo før jul?
Åpent for alle Norbrygg-medlemmer - naturligvis :)

Morten
For Styret i Norbrygg Oslo
 
Sist redigert:
Jeg ble så inspirert av meg selv :p! Skulle uansett i butikken i dag og kjøpe malt, så jeg endte opp med noe ekstra malt til "ASBC". Her er et utvalg av karamell-malt fra 75 - 120 EBC satt til "CC" i ølskapet på 1,5 grader; Fawcett 75, Crisp 100, Fawcett 120 og Weyermann carawheat 120.

Det er 25gram karamellmalt og 25 gram pils, knust i en kaffekvern og "mesket" i en termos med 450ml vann @ 65 grader i 15 minutter. Målte temp etter 15 minutter og differansen var bare drøye 0,5 grader, så mesketempen har vært ganske konsistent. Det funket dårlig for meg med kaffefilter da dette gikk seg raskt tett. Løsningen min var en presskanne jeg ikke har fått brukt før :). Fargen på bildet lyver litt, så jeg har omorganisert dem på bildene i forhold til lyset for å gi et bedre inntrykk. Håper å kunne dekantere i morgen, og så smake (har utrolig nok ikke smakt enda). Jeg har også kjøpt inn Special B 350, Crisp 400 og Weyermann special X 350 som er neste gruppe ut. Tenkte så å gjenta begge eksperimentene for mer konsistente resultater. Deretter prøve å brygge med det jeg har funnet ut og se om jeg får resultater som gir en klar sammenheng. Planlegger også å ta for meg karamellmaltet mellom 120 og 350 i en runde seinere … osv …

@msevland ; Setter veldig pris på den positive og raske responsen, men har ikke (nå i hvert fall) anledning til selv å ta oppfordringen din. Men kanskje jeg kan bidra seinere … :)



IMG_1248.JPG IMG_1968.JPG
 
Har planlagt det samme i lang tid, men har aldri kommet i gang.
Jeg står ved mitt tilbud dersom andre har lyst å dra arrangementet videre. Det er i realiteten ikke så mye som gjenstår :)
 
@MonoBryggeriet Artig innsats for laget. Kan være at jeg tolker det feil, men virker som at det er mer lys som kommer fra høyre i bildene dine?

Hvis det stemmer, så for å gjøre det mer korrekt. Sett kameraet til en fixed ISO og alt annet som kan variere til no fast, så kameraet ikke tar bilder med forskjellige settings, og sett opp en lyskilde på et fast punkt, og flaskene, en og en, på et fast punkt, og kameraet på et fast punkt. Og knips da. La alle bunnfelle for trub like lenge. Eller iallefall lenge nok til at trub i suspensjon ikke skal ha en påvirkning.
 
@MonoBryggeriet Artig innsats for laget. Kan være at jeg tolker det feil, men virker som at det er mer lys som kommer fra høyre i bildene dine?

Hvis det stemmer, så for å gjøre det mer korrekt. Sett kameraet til en fixed ISO og alt annet som kan variere til no fast, så kameraet ikke tar bilder med forskjellige settings, og sett opp en lyskilde på et fast punkt, og flaskene, en og en, på et fast punkt, og kameraet på et fast punkt. Og knips da. La alle bunnfelle for trub like lenge. Eller iallefall lenge nok til at trub i suspensjon ikke skal ha en påvirkning.

Lyset er vel egentlig ganske så ambient, fra en veldig ivrig taklampe i boden plassert ca kl.0700 (mye lys). De har bunnfelt i over ett døgn når bildene er tatt. Fotoutstyret er ikke mye å skryte ut av da bildene er tatt med iPhone 8 fra toppen av et glass oppå en hvit fryseboks. Men etter mitt syn absolutt er de helt representative for det jeg ser, men kanskje ørlite mørkere på bildene. Kokte te på special- B, X og Crisp 400 i går som selvsagt ble brunsorte hele gjengen, og testet da å blande de ytterligere ut med vann. De endte opp ganske så like, men special B en tanke mer orange, special X mer brun og crisp 400 mer rød. Tenker jeg i fremtiden skal gjøre også dette med alle spesialmalt jeg tester.

Smak synes jeg er veldig vanskelig å vurdere, og har på maltene vist i videosnutten kjørt to tester på to påfølgende dager. Eneste sted hvor jeg har en "fasit" er på Weyermann Carawheat 120, som har både aromahjul og gode beskrivelser. Weyermann skriver; "mild notes of caramel, almonds, biscuit, and bread". Mine notater er; "Veldig annerledes. Rund/smooth og avbalansert. Lite som stikker seg ut. Lite karamellpreg og sødme. En svak syrlighet. Noe rosin, brød, kjeks og kakao. Kompleks men veldig avdempet." Og det er jo ikke helt off i hvert fall …
 
Tilbake
Topp