Mangel på kullsyre

Jeg har tatt i bruk min nyinnkjøpte "fat" i plast fra Partyman. Den tåler litt trykk og har ventil for etterfylling av co2 via Soda streamer flaske. Problemet er at jeg får øl som mangler kullsyre totalt, kun masse skum på toppen når jeg fyller på fra krana i bunn!
Er det noe elementært jeg glemmer, skal man etterfylle etter hver 1/2 liter eller holder det en gang i blandt så lenge trykket er ok (at det kommer øl ut av krana) ???

Kan noen gi meg noen tips, eventuelt lære meg litt om trykk/mottrykk ?
Hadde ikke hørt om cornelius fat da jeg kjøpte denne. Angrer litt i ettertid, hadde kanskje åpnet for litt flere muligheter!


Mvh Richard H
 
Hei! Har du en link til info eller bildet av plastfatet ditt? Jeg fant ikke fatet ditt på www.partyman.se. Dersom du setter igang ettergjæring på dette fatet med 4-8 gr sukker per liter så burde du vel egentlig få litt CO2 i ølet, med mindre ølet tar opp forholdsvis lite plass i fatet. Kan du si mer om fatets størrelse, hvor mye øl du hadde opp i og i hvilken fase fermenteringen befant seg?

Det kan ellers også være snakk om et lekk. Smør litt oppvaskmiddel på alle skjøter og andre steder på utsiden av fatet der man kan formode at det kan oppstå lekkasje for å se om det former seg såpebobler. Også på CO2-koblingen og tappekranen!
 
Hei

Fatet er 30 l. Noe av grunnen er kanskje at jeg ikke fylte opp medco2 når jeg tappet i for ettergjæring???

Richard H
 
Tilførte du noe sukker da til ettergjæringen? Når man ettergjærer på flaske, så er som regel bare 5% av flasken fylt med 'gass' (luft som snart får selskap av CO2 som dannes pga ettergjæringen)i seg mens 95% er øl. Så snart ettergjæringen begynner vil CO2 stige opp og bygge opp trykk i denne 5%, men trykket blir fort høyt nok der oppe til at resten av den dannete CO2 vil holde seg i ølet. Men, har du derimot et fat på 30 liter hvorav hele 30% ikke er øl, så vil forholdsvis mye mer CO2 stige opp og fylle headspace'n til fatet før trykket er høyt nok til at det holder seg i ølet. Det er ihvertfall min teori, jeg garanterer ingenting  8)

Løsningen ville da være å tilsette CO2 like etter at du har fylt fatet med øl som skal ettergjæres. Så vil det allerede oppstå nok trykk over ølet at det meste av kullsyren som dannes pga ettergjæring vil holde seg i ølet.

Er litt spent å lese hva andre har å si om dette, det kan jo hende at jeg skriver fullstendig nonsense  :samenvol:
 
Hei og takk for svar!

Det du tror stemmer med min teori, at siden jeg fyller kun 20l av en 30l fat, er det meste av CO2 som dannes under ettergjæringen, havnet i dette "rommet".

Har tillsatt 150g ekstra sukker for å få dannet litt mer kullsyre, mulig det var dumt da øllet er klarnet nå?

PS Har prøvet å melde med i norbrygg via web n men får error melding???

PS2 Har du noen tips og råd om mitt planlagte kjøp av Cornelius fat (annet emne) ?

Mvh Richard  H
 
7,5 g sukker må nok holde. Jeg har hørt fra flere hold at man pleier å bruke litt mindre sukker/liter med fating i forhold til flasking, vet ikke helt hvorfor. Ølet vil bli tåkete men klarner nok igjen etter hvert. Er det ellers ikke lurt å la ølet primærgjære i ca 1 uke, og så bare helle over ølet i dette plastfatet med en gang, eventuelt med litt ekstra tilsatt sukker (ikke 7,5 g/l)? For ølet vil nok ikke være helt ferdiggjæret etter denne uken og inneholder fremdeles forgjærbart maltsukker. Da kan ølet bare godtgjøre seg i trykkfatet og klarne etter hvert, og så tapper du rett fra fatet. Det er sikkert smart å tilføre CO2 underveis for å kompensere for trykket over ølet, og når du oppbevarer fatet kalt vil kullsyren likevel ikke så gjerne forlate ølet.
 
Tilbake
Topp