Mangrove jack craft series ølsett (ekstrakt)

Har satt denne selv 3-4 ganger. Helt kurante greier og bra med humlesmak. Bare husk at du må kjøpe med 1kg spraymalt i tillegg.
Oppskriften som følger med (ligger oppi pouchen) er litt liberal med gjæringstemperaturen (18-25 grader mener jeg å huske?) men ville forsøkt å holdt den mellom 18-20.
 
Jeg skal sette Australian Pale Ale-settet deres på søndag, mitt første ølekstraktbrygg. Vil gjenbruke fersk wlp001-slurry, selv om tørrgjæren som følger med vel også skal være brukbar.
 
Jeg skal sette Australian Pale Ale-settet deres på søndag, mitt første ølekstraktbrygg. Vil gjenbruke fersk wlp001-slurry, selv om tørrgjæren som følger med vel også skal være brukbar.
Jeg har en st Peters IPA i gjæringskaret akkurat nå så må nok vente litt før jeg kan sette mangroven enda.nz pale alen blir neste. Fortell gjerne hvordan den blir :)
 
Hm. New zealand pils er en lys overgjæret øl med fruktig humle aroma og smak. Crisp, leskende og fin bitterhet.

Ble absolutt noe jeg kan prøve igjen.

Minna litt om en hybrid mellom pils og pale ale.
 
En liten sidenote: om du bruker pale pouch og tilsetter vanlig basemalt ekstrakt så vil du nok oppleve et annet øl enn mitt, uten at det gjør noe. Mindre crisp og litt mer smak av kjeks;)
 
Tilsatte tørr pilsnermalt ekstrakt og 300 gr sukker til min new zealand pils pouch som er et annet kit tross alt (dog med samme tørehumle)
 
Jeg har kjøpt inn litt over en kilo DME som jeg skal ha oppi Nz APA brygget. Fant fort ut at sukker ikke lager god øl. :) Nå blir det flasking på lørdag av St. Peter IPAen min ( hvis den går ned til ønsket FG da) så kan det vær jeg setter i gang Nz APAen på søndag. Er bitt av basillen :)
 
Kan si det først som sist. Sukker bruker jeg i enkelte ekstrakt brygg for å få lav nok FG og det spiller ingen rolle så lenge man er sparsom med mengdene.

100-500 gram på en 23 liters batch går veldig fint.

Når det er sagt ville jeg ikke heller hatt sukker i en pale ale, for den skal ha mer malt kropp og fylde enn en lys pilslognende sak.
 
Jeg har kjøpt inn litt over en kilo DME som jeg skal ha oppi Nz APA brygget. Fant fort ut at sukker ikke lager god øl. :) Nå blir det flasking på lørdag av St. Peter IPAen min ( hvis den går ned til ønsket FG da) så kan det vær jeg setter i gang Nz APAen på søndag. Er bitt av basillen :)
Greit å være obs på at noen av kittene er mesket for å skulle tilsettes en andel sukker,for å spare penger. Om man da kun bruker spraymalt vil man kunne få ett for søtt resultat.
 
Greit å være obs på at noen av kittene er mesket for å skulle tilsettes en andel sukker,for å spare penger. Om man da kun bruker spraymalt vil man kunne få ett for søtt resultat.
Jeg har lagt til ca 200 gram sukker utenom dme på 2 av mine andre brygg. På et av dem la jeg til 200 gram fruktose ( bare fordi jeg så en pakke på butikken og tenkte hvorfor ikke) . Redtsødme med bare DME? Anbefaler du å bruke litt ekstra sukker på NZ Pale Alen også?
 
Jeg vil si nei men det må bli en helhetlig vurdering hvor blant annet øl stilen og hva intensjon fra produsent er. Dvs, ber de deg tilsette kun spraymalt eller typisk en brewenhancer som inneholder endel sukker?
 
Står dette på oppskriften:
Add either
dextrose brewing sugar, a Mangrove Jack’s Brew Enhancer or Pure Malt Enhancer (quantities
specified in table below) then stir until completely dissolved.

Kommer til å hive i den kiloen med dme. Dette blir bra :)
 
Tilbake
Topp