Mangrove jack craft series ølsett (ekstrakt)

67e3d0199523bb23b5381c406d3f7e7d.jpg


Slik ser den ut etter 3 uker på fat. Noe mindre på pale alen som har stått 2 mnd...



Sent from my iPhone using Tapatalk
Ok, ser va Du mener. Ikke Crystal Klart Nei.
 
Når du lagde den, brukte du en pose med 1,4 DME også? Hvor mye % ble det? Er ikke helles posen en av de mindre til MJ? Lager gjær ja. Trodde gjæren til MJ sine sett var god jeg?

Jeg tilsatte DME som foreskrevet, ja. 1 kg om jeg ikke husker feil. Traff OG spot on.

Kanskje utypisk ikke å bruke medfølgende tørrgjær til disse settene, men uten å si noe ufordelaktig om dem tror jeg i alle fall ikke at ølet blir noe dårligere av å bruke en solid dose av en gjær du kjenner, gjæret på riktig temperatur.
 
:)
Jeg tilsatte DME som foreskrevet, ja. 1 kg om jeg ikke husker feil. Traff OG spot on.

Kanskje utypisk ikke å bruke medfølgende tørrgjær til disse settene, men uten å si noe ufordelaktig om dem tror jeg i alle fall ikke at ølet blir noe dårligere av å bruke en solid dose av en gjær du kjenner, gjæret på riktig temperatur.
Det er sant:) når jeg har laget disse settene har det alltid vært med en pose DME fra bryggselv på ca 1,3 - 1,4 kg. Det jeg har merket er at OG blir enten spot on eller litt lavere. Pleier å legge til litt sukker, for bedre utgjæring. Ca 150-200 gr. Uansett gjær så er det gode sett. Akkurat nå har jeg en st. Peters Ruby red ( den har jeg laget flere ganger, er sabla god) og et saga captains IPA på tønnene. Fant ut at de er betraktelig billigere på coop mega. IPAen er jeg spent på. Gleder meg til flaske dag om 1,5 uke. Ellers har jeg lagd et ganske godt øl ut av muntons continental pilsner med en ekstra 500gr bedre øl (50/50 druesukker og DME) og masse cascade. Det beste ølet jeg har laget hittil var med Mørk Bakeri LME fra bakeriet til onkelen min. Hadde oppi en del rest humle, etter noen uker var den god om enn litt mye lakris smak, nå er den helt WOW. Vurderer sterkt å kjøpe en tønne på 25 kilo med dette ekstraktet. Koster jo bare 1000 kr...:D
 
Hadde foresten lyst til å lage en stout fra MJ men ser at de ikke selger den lenger på bryggselv.
Prøv london porter som selges på europris, jeg gjæret en slik med tilsetning av beer enchanger eller hva det heter etter stormgjæring, den ble god. Jeg tilsatte også alt humle sammen med gjær, ventet ikk, muligens det ga litt mer bitterhet i stedet for aroma, ikke vet jeg.
 
Jeg tilsatte DME som foreskrevet, ja. 1 kg om jeg ikke husker feil. Traff OG spot on.

Kanskje utypisk ikke å bruke medfølgende tørrgjær til disse settene, men uten å si noe ufordelaktig om dem tror jeg i alle fall ikke at ølet blir noe dårligere av å bruke en solid dose av en gjær du kjenner, gjæret på riktig temperatur.
Hei! DME er den en slags erstatning istedenfor sukker? Hvilken type brukte du? Tenkte å kjøpe dette mj helles settet, hvilken type tørr gjær anbefaler du? :) aldri brukt fersk gjær som du brukte (wlp830). Og hvor lang tid tok det fra du satt den til gjæring, til den var god å drikke fra flasken? :)
 
DME er maltekstrakt. Link

Hvis du ikke ønsker å benytte medfølgende gjær, kan sikkert 34/70 være et godt tørrgjæralternativ. Den skal være temmelig lik 830. Aller helst bær den gjæres på lagertemperatur, selv om den skal være tilgivende på høyere temperaturer også. Om du ikke har mulighet til temperaturkontroll, er sikkert medfølgende tørrgjær grei også. Jeg har ingen erfaring med den.

Etter tre uker gjæringstid tappet jeg den på fat. Den var god fra starten av, men har heller ikke vondt av å stå et par uker kaldt.
 
DME er maltekstrakt. Link

Hvis du ikke ønsker å benytte medfølgende gjær, kan sikkert 34/70 være et godt tørrgjæralternativ. Den skal være temmelig lik 830. Aller helst bær den gjæres på lagertemperatur, selv om den skal være tilgivende på høyere temperaturer også. Om du ikke har mulighet til temperaturkontroll, er sikkert medfølgende tørrgjær grei også. Jeg har ingen erfaring med den.

Etter tre uker gjæringstid tappet jeg den på fat. Den var god fra starten av, men har heller ikke vondt av å stå et par uker kaldt.
Bruker du DME istedenfor sukker da? :) har gjæringsskap så gjæringsstemperatur er ikkje noko problem. Hvilken temp anbefaler du på 34/70 gjæret? :)
 
Bruker du DME istedenfor sukker da? :) har gjæringsskap så gjæringsstemperatur er ikkje noko problem. Hvilken temp anbefaler du på 34/70 gjæret? :)

Vil ikke anbefale sukker bare for å få opp alkoholprosenten, nei, for det er stort sett bare det sukkeret gjør. Regner med at du snakker i forbindelse med kok/blanding av ekstraktet nå, og ikke karbonering.

Jeg har ingen personlig erfaring med 34/10, men tipper at
10 grader flatt kan være et bra utgangspunkt. Eventuelt litt stigende noe gjæringen begynner å flate ut
 
Sist redigert:
Vil ikke anbefale sukker bare for å få på alkoholprosenten, nei, for det er stort sett bare det sukkeret gjør. Regner med at du snakker i forbindelse med kok/blanding av ekstraktet nå, og ikke karbonering.

Jeg har ingen personlig erfaring med 34/10, men tipper at
10 grader flatt kan være et bra utgangspunkt. Eventuelt litt stigende noe gjæringen begynner å flate ut
Jeg bruker nesten alltid litt sukker. Mener det hjelper litt med å oppnå den FGen man vil ha. Lagde feks samme settet to ganger, samme forhold en med sukker (200gr) ,en uten og ble FG på 1016 på den uten og FG 1010 på den med.
 
Må DME kokes? Eller kan det blandes direkte i gjæringsskaret på samme sett som man bruker sukker/dextroce
Det er nok best å koke DME. Det er det vel også med sukker? Bare vær forsiktig når du koker det, det klumper seg veldig og kan plutselig koke seg opp på samme måte som melk. Blir et skikkelig søl! I learned the hard way. Klumpene forsvinner av seg selv. Hvordan er det du har laget øl før?
 
Det er nok best å koke DME. Det er det vel også med sukker? Bare vær forsiktig når du koker det, det klumper seg veldig og kan plutselig koke seg opp på samme måte som melk. Blir et skikkelig søl! I learned the hard way. Klumpene forsvinner av seg selv. Hvordan er det du har laget øl før?
Har bare brukt ekstrakt sett til nå, og da bare kokt opp 3(?)L vann, helt oppi gjøringskaret, også tilsatt sukker i det kokende vannet der, for så fylle opp til ønsket mengde
 
Har bare brukt ekstrakt sett til nå, og da bare kokt opp 3(?)L vann, helt oppi gjøringskaret, også tilsatt sukker i det kokende vannet der, for så fylle opp til ønsket mengde
Ok da så. gled deg til å prøve ølet med DME! Jeg har også laget et kit med bare sukker. Det blir jo ikke bra. En øl som ble veldig bra med et enkelt ølsett var Danish style med 1,4 kg DME fra bryggselv, us-05 gjær og ca 60 gr cascade. Kjempe bra. Og jeg hadde ikke gjærimgskap. Bøtta sto på badet.
 
Tilbake
Topp