Mat og øltyper

Jeg syns jo at øl smaker godt til det meste... Men hvor finner jeg er god oversikt over hvilke typer øl som passer til hvilke sorter mat?

Hva er de viktige parameterne på begge sider? Jeg ser for meg at det er slik som salt, krydret, fett og tungt vs lett, søtt, kjøtt, fisk... Og på ølsiden: lyst vs mørkt, kraftig humlet vs lett humlet, kraftig alkohol vs lite alkohol. Men hva passer til hva? Hva bør jeg hente opp fra kjelleren av skummende drikke til fårikålen og lammesteken, til kokt laks og bacalao, osv.? Joda, jeg vet at bokkøl er en klassiker til maripankake! Men alt det andre...

Finnes det noen gode hjemmesider som omhandler dette, eventuelt gode bøker?
 
Jeg mener at Norøl har gitt ut en sånn bok, og de selger boken helt sikkert på juleølfestivalen på fredag, det pleide de gjøre ifjor ihvertfall. Husker ikke titellen på boken dessverre.
 
Boka "Øl i gryte og glass" som kom for et par år siden er kanskje den Eduard sikter til? Den har et kapittel av Bent Engen fra NORØL som omhandler valg av øl til mat. Boka er ellers en kokebok med matoppskrifter med øl i. Har den i bokhyllen, men har ikke prøvd noen av oppskriftene... Se http://www.olforlag.no/ Ellers ville jeg tro det finnes endel bøker på engelsk om emnet.
 
Jeg var på polet forrige fredag, og kjøpte noen forskjellige ølsorter... :D      Og forran meg i køen var det en som hadde kjøpt noen flasker vin.    Ekspeditrisen snakket varmt om vinen, og spurte hvilken mat som skulle serveres til og lignende.......  Kunden som kom etter meg hadde også kjøpt vin, og ble ekspedert på samme generøse måte. Jeg derimot fikk bare et blikk som sa......  Ja, ja.... du skal vel ha noen peanøtter til det der.......  :p

        Ehhhh....... bare en liten tanke fra meg
 
Det er slett ikke umulig at du fikk et sånn blikk av Ekspeditrisen. Vin er jo av mange sett på som atskillig mer kultivert enn øl.  Desverre må jeg tilføye. Jeg driver å "brygger" begge deler. Men, problemet er at det får ikke noe langt liv hos meg. :laugh:
 
Derimot så kan også motsatte skje. Den gang jeg dro til Storo Vinmonopol for å kjøpe Nøgne Øs Dark Horizon fikk jeg sympatiske reaksjoner fra kassaen, og anbefalelse om at den var meget god! Håper det er noen flasker igjen, tenkte å ha noe til elgsteken i julen... :angel:
 
Boken til Gustav Jørgensen: Verdens klassiske øltyper, gir deg noe av det du ønsker. For hver øltype sier den noe om type av mat øltypen passer til.

Med litt lesing er det mulig å finne hvilket øl du skal ha til den middagen du har planlagt.

5 retters med forskjellig øl til hver rett hører jo ganske snasent ut. Litt av en jobb om du også skal brygge alle selv. Det trenger planlegging. (men utrolig morsomt)

roger
 
Det er berre tull å prøve å lese seg til slikt!
Kvar gong du smakar på eit øl, tenk etter kva du kunne tenke deg å ete til ølet. Slik finn du kva du sjølv syns er dugelege kombinasjoner.
Sjølv kom eg ein gong fram til Nøttekake med gul krem (+litt appelsinskal i kremen) til Orval.
Ein gild augneblink tykte eg...

G
 
Tilbake
Topp