Melk i glass

Hei !

Ikke akkurat et brygge spørsmål, men uansett, "long story short" fruen og noen veninner lagde milkshake og da måtte de jo selvfølgelig bruke mine flotte høyeglass (rest in peace) :eek:

Så spørsmål,

Kan glassene reddes? Noen tips? Tenkte kanskje å legge de i bløt i starsand over natta, om det er noe nytte i det. :confused:
 
Tviler på om starsan vil gjøre de rene, da det desinfiserer. Ville vasket de sånn du alltid vasker de. Jeg har aldri opplevd noen problemer med melk i ølglass, men registerer at det er "fy fy"..

Vasker ølglass i oppvaskmaskinen og jeg da.. Farlige greier altså..
 
Tviler på om starsan vil gjøre de rene, da det desinfiserer. Ville vasket de sånn du alltid vasker de. Jeg har aldri opplevd noen problemer med melk i ølglass, men registerer at det er "fy fy"..

Vasker ølglass i oppvaskmaskinen og jeg da.. Farlige greier altså..

Haha! Du høres ut som en galen mann :p Verdt å prøve, må bare stoppe maskinen før den hiver i all såpa kanskje?
 
Haha. Sant, bestilt inn nå.. så nå skal alt vaskes godt! Er vel litt for nøye når det kommer til glassa mine, samler på dem og kjøper når jeg er ute å reiser osv. :)
 
Kaustisk soda - eller lut - er fin når du skal fjerna maling. Krystallsoda er derimot noko ein kan bruka.

Takk katla for korrigering. Du har helt rett! Det er krystallsoda som benyttes til å vaske ølglass, ikke kaustisksoda slik jeg påstod. Litt rask på avtrekkeren der, har slettet posten min så ingen finner på å benytte kaustisksoda…
 
Blir vel utestengt her snart nå...,men hva med zalo og varmt vann??
Zalo er et helt glimrende middel å vaske ølglass med.

Det er noe mystisk med dette melkefettet. Det er forholdsvis lett å demonstrere at ølskum blir dårligere hvos man fyller melk i et glass og skyller det i rent vann etterpå. Det samme gjelder om man bruker restaurantsteamer der ikke alt vannet skiftes mellom hver vask og det er fett- eller melkerester i maskinen. Derimot er det fryktelig vanskelig å vise at ølskummet blir dårligere i et glass som er skikkelig vasket med godt vaskemiddel. Basert på hvor mange som er helt sikre på at ølglassene blir ødelagt om de har fått en melkeskvett i seg, så er det mest nærliggende å tro at det har noe med homeøopati å gjøre.
 
Tilbake
Topp