Uansett hva som skrives, så mener jeg man må prøve selv, kanskje det blir bedre i ens eget oppsett, eller liten forskjell, eller verre.
Det som er kan være vanskelig når man opererer litt på nisje-nivå er å klare å se sammenhengen i det som blir skrevet samt slik "de store" gjør det, og tilpasse det til ens eget oppsett. Hva er "poenget" med hvorfor de gjør det slik, og hva er forskjellene i et stort oppsett vs et lite hjemmebryggeroppsett?
Jeg har fokusert mye på selve kokingen den siste tiden, og jeg merker forskjell i ølet definitivt, men ikke mtp langtidslagring, det driter jeg litt i. Men det jeg kan så langt konkludere med at på de lyse stilene jeg har prøvd det på så har det blitt lett drastisk annerledes. Noen stiler kler det nok bedre, mens andre slik jeg er vant til de kler det ikke. De har hatt noen atributter som er positive og negative, men overall så ville jeg heller kokt slik som før, men dette er bare noe som må testes ut videre til jeg finner enten en gylden teknikk, eller evt forkaster og går tilbake. DMS har jeg også hatt i noen av de, men nå er jeg ferdig med å se "how low can you go" med lokket på/delvis på, og fokuserer fremover med lokket helt av i enten hele, eller bare en del av kokingen.
Men koking er absolutt et veldig interessant tema. Det er der jeg er nå iallefall, og det er omtrent som å starte å brygge igjen. Mye å lære, og ikke minst teste og erfare. Det at "koker det så koker det", stemmer ikke, det er forskjeller her og, akkurat som med meskingen og gjæringen. Koking er den av de tre hovedprosessene (mesking/koking/gjæring) som har blitt mest oversett av hjemmebryggere.