Merkelig skum ?

Hei.

Jeg har et spørsmål etter brygging av Bryggselvs Christmas Ale-sett (Gahr edition). Allgrain.
Jeg og en kompis kjøpte hvert vårt sett og brygget hver for oss på BB30.
Vi fikk begge OG 1.040 (skulle vært 1.052 etter oppskrift)

Nå etter lagring på flaske et halvt år viser det seg at det er voldsomt mye skum.
Når vi åpner flaske forsiktig, stiger skummet sakte opp og ut av flaske.
Vanskelig å helle over i glass, da det skummer ekstremt  mye under helling.

Skummet har store bobler og mye luft i seg, og faller sakte.

Aldri opplevd noe lignende på noen av mine brygg.
Siden både mitt og min kamerats brygg gir samme opplevelse, lurer jeg på hva andre har opplevd, og hva som er den faglige forklaringen på skummet?

NB: Smaken er god !
 
Det er nok enten en infeksjon, eller så har dere tappet ølet før det var ferdig utgjæret. Mål SG etter at ølet har fått gasset fra seg, og hell ut resten av flaskene om den er mistenkelig lav.
 
Hmm. Lukt og smak er god? Sto på gjærkar i 14 dager så burde vært gjæret ut før tapping.

En ting er at det er mye skum , men skummets karakter er annerledes enn jeg har sett før. Boblene er større/mer oksygen i skummet.
 
Oksygen er det nok ikke, for da hadde ølet smakt fælt.  ;) Men en villgjærinfeksjon trenger ikke sette vond smak på ølet, problemet er at den kan gjære ølet helt ut og lage flaskegranater. Om du bruker plastflasker er det selvsagt ikke noe stort problem, utover at ølet til slutt vil bli veldig tynt (og antakelig sprute ut av flaskene når dere åpner dem).
 
Opplevde det samme med mitt første brygg. MYE skum, men god på smak (var en IPA fra brooklynbrwebshop).

Er brygget ødelagt, eller vil det forandre seg på sikt (lagre lenger, kaldt, varmt)?

Har stått på 2 uker å gjæret + 2 uker på flaske.

Sto i kaldt kjøeskap 2 dager før den ble åpnet.

/Joachim
 
Jeg har ikke noen forklaring på det, men i denne testen av Nøgne Ø IPA så skjer det samme
Så det er slett ikke sikkert det er noe som er feil?

http://m.youtube.com/watch?v=AaL4yRJ-UhU
 
Tilbake
Topp