Merkelige gjær klumper

Heisan,

Lite spørsmål som jeg håper noen kan svare på.

Har satt 25 liter "Fyr og flamme"
Tillatte to pk rehydrert US-05, og luftet med ren O2.
Gjæret på 19 grader i temp kontrollert fryseboks.
Da jeg skulle ha oppi tørrhumlen oppdaget jeg store klumper med det som ser ut som gjær flytende på toppen. 3-4cm i diameter. Brygget lukter helt normalt.
Dette er min 35 batc så jeg er ikke helt nybegynner, men har aldri opplevd dette før.

Noen som har noen erfaringer?

Hvor lenge har det gjæret? Har du brukt Irish Moss eller lignende? Jeg fikk det du beskriver i min aller første batch. Fant ingen god forklaring. Jeg flasket etter to uker selv om de var der.

Lenge etter kom jeg over noen andre med samme problem, og det viste seg at for mye Irish Moss kunne være årsaken. Jeg hadde brukt nesten to teskjeer på 12 liter. Jeg har aldri hatt problemet senere (bruker kun en liten teskje av stoffet per 12-13 liters batch nå)

Hvor lenge har det gjæret? Har du brukt Irish Moss eller lignende? Jeg fikk det du beskriver i min aller første batch. Fant ingen god forklaring. Jeg flasket etter to uker selv om de var der.

Lenge etter kom jeg over noen andre med samme problem, og det viste seg at for mye Irish Moss kunne være årsaken. Jeg hadde brukt nesten to teskjeer på 12 liter. Jeg har aldri hatt problemet senere (bruker kun en liten teskje av stoffet per 12-13 liters batch nå)

Har stått i 2 uker i dag.
Brukte Protafloc som klarnings middel som vanlig.

Åpnet et spann jeg brygget dagen etter, med samme type gjær. Samme problemet her og.

Eneste forskjellen jeg har gjort på disse to batchene er at jeg har brukt gjærnæring.
Brukte Youngs Yesast Nutrient.

Kansje det er det som gjør det.

Tilbake
Topp