Meske i kokekaret?

neslekkim

Norbrygg-medlem
Har kjøpt et kokekar som er 32x32 cm, 24 liter, også ser jeg at man kan skaffe en sil og henge oppi:

http://paderno.it//html/scheda_tecn...HPSESSIONID=1340bb3a7e650f1ddd02b469685b5110
Etter at jeg har fått vannet til rett temperatur, så kan jeg vel fylle mesken i en slik og senke oppi?, blir vel ikke ulikt speidelens måte egentlig?

Nå vil jo helt sikkert endel falle igjennom hullene, men ser for meg at det skulle være noe enklere å få silt av og kanskje skyllet maltet slik?

Eller er jeg på bærtur?
 
Du vil nok få problemer med å vaske ut alt søtstoffet under silinga. Siden det er hull oppover langs sidene vil nok skyllevannet velge den korteste vei ut, dvs piple ut av hullene øverst uten å ta veien om den nederste delen av mesken.

Men kanskje dette kan kompenseres ved å fylle på skyllevannet i en liten grop midt i mesken?

Hvis du har utstyret for hånden er det bare å prøve, du risikerer jo bare minsket utbytte. Hvis du må bestille fra Italia hadde jeg nok satset på en annen løsning.
Harald
 
Få tak i en annen kjele (loppemarked i disse dager) som passer akkurat inni kokekjelen og lag hull i bunnen av denne. Evt. skjær ut bunnen og sett i en rist. Da vil skyllevannet stort sett passere alle korn i mesken (ideelt). Eller bruk en gjæringsbøtte på samme vis, den tåler fint de temperaturene det er snakk om her.
 
Smart, trenger ikke loppis engang, selges jo kjeler over en lav sko på Coop nå til 400 kr, de er jo på 20 liter, må bare ta med målebånd og sjekke.

Men trenger å skaffe en sveiser ellernoe for å bytte bunn da.

Får man kjøpt perforerte stålplater som kan duge til silbunn?, hvor store hull snakker vi om da?, 2mm?
 
neslekkim skrev:
Interresant, men hvor får du tak i stoff som egner seg som sekken?
Har tinga noko lovande frå ellos, henter på posten i morgon. Skal oppdatere når eg har testa litt.
 
neslekkim skrev:
Får man kjøpt perforerte stålplater som kan duge til silbunn?, hvor store hull snakker vi om da?, 2mm?
Ja, ca to mm er passe. Jeg fikk laget en hos Stana, 35 cm diameter, og den kostet en drøy tusing. Jeg syntes da det var grisedyrt, men jeg har forstått at perforerte plater i rustfritt ER grisedyre.
Jeg vet at noen har mekket noe med en slik sprutrist (ser ut som en flat sil med et håndtak), ved å sage av håndtaket og lage falskbunn av silen. Disse får du kastet etter deg hos Clasern...
 
Ja, en sprutrist eller hva de kalles kunne nok blitt benyttet (godt du minte på meg det, for det blir fint som sil til noe annet), men er redd det blir vanskelig å rengjøre.

Stana er vel på vestlandet ellernoe?, skal sjekke med noe sveisefolk her i Oslo om de kan modifsere en kjele til meg, få sjekket litt pris.. Må vel løpe på Coop'en og kjøpe en kjele til :) (399 for 20 liters stålkjele er jo belli)
 
neslekkim skrev:
Interresant, men hvor får du tak i stoff som egner seg som sekken?
Jeg hadde lyst å prøve BIAB og fikk tak i en meskepose hos Vin og bar. Tror det var den siste de hadde. Passa perfekt til min 36 liter kjele. Legger ved bilde som viser mitt første forsøk på "Brew In a bag". Var i grunnen en helt ok prosedyre. Nå står 20 liter mild ale og roer ned før tapping. Fordelen med BIAB  i forhold til en silplate/sildunk i bunnen av kokekaret er at du lett får opp posen etter bruk. Ulempen er at du får ikke skylt gjennom med noe vatn og derfor må beregne noe lavere utbytte. 

neslekkim skrev:
Får man kjøpt perforerte stålplater som kan duge til silbunn?, hvor store hull snakker vi om da?, 2mm?
De er å få kjøpt, men du må mest sannsymlig kjøpe 2 kvadratmeter - så det blir svindyrt. Sjøl har jeg fått tak i siler fra utrangerte storkjøkkenoppvaskmaskiner. Gratis. Med en silbunn i kokekaret har du fårr et topp meskekar, men du må jo i så fall samle vørteren i et annet kar til du er ferdig å skylle. Da kan du vel likegodt skaffe deg et meskekar (kjølebag e.l.)
   
 

Vedlegg

  • IMG_0878.JPG
    IMG_0878.JPG
    550,7 KB · Sett: 720
  • IMG_0882.JPG
    IMG_0882.JPG
    503,6 KB · Sett: 723
  • IMG_0883.JPG
    IMG_0883.JPG
    541,4 KB · Sett: 726
  • IMG_0888.JPG
    IMG_0888.JPG
    662,4 KB · Sett: 720
  • IMG_0890.JPG
    541,5 KB · Sett: 712
  • DSCN2611.jpg
    118,3 KB · Sett: 716
Tror jaggu du har akkurat samme kjele som jeg kjøpte, Paderno 24liters, 32cm diameter?

Tenkte meg om jeg lagde en kjele med rist i bunn, om man fikk tilsvarende effekt som speidelen har, det blir vel ikke langt unna hvordan maltrøret er konstruert, tenkte meg hvis man hadde maltet i en kjele/rør med rist, så kunne man røre litt i denne under meskingen og få utbytte den veien?, eller MÅ man skylle for å få ok utbytte?

Hva slags stoff har du brukt i posen din? eller har du funnet en ferdigpose?
 
Det er en Paderno, 36 liter - 34? 36 cm i diameter, 36 cm høy. Posen er kjøpt hos vinogbar (Meskepose/silpose 30x30x35cm (1398) = Kr.219,-)

Om du får laga et maltrør (mindre kjele inni den store) med silbunn kan du nok bruke det til et slags skyllekar. Ikke "siling" slik man tradisjonelt gjør det med lav flow og jevn temperatur over lang tid. Det blir vel mer en skylling av malten for å få ut evt. rester av søtstoff (som jeg ser at en del av speidelfolket gjør). Og, nei, du MÅ ikke skylle for å få ok utbytte. Jeg brukte ca 3,3 kg malt og fikk ut 22 liter med OG 1.035, det gir vel et utbytte på rundt 76%. Greit nok siden jeg bare lot meskeposen tømmes for vørter uten noe form for etterskylling.
 
34cm ja, fankern, Culina sa de hadde bare 32cm kjelen :(, får håpe jeg får svar av sveiserne, har sett endel bilder av maltrøret til Speideln nå, og det ser jo perfekt ut, hadde vært morsomt :)

Suverent at Vinogbar har slik pose, da må jeg om ikke annet forsøke det i første omgang, har du benyttet den mye?, fungerer bra?
 
neslekkim skrev:
Suverent at Vinogbar har slik pose, da må jeg om ikke annet forsøke det i første omgang, har du benyttet den mye?, fungerer bra?

Har bare meska en gang i denne posen og det fungerte helt fint. Men jeg har ennå ikke smakt på resultatet, så vi får se...
 
Har mesket en del småbatcher i sånn pose. Fungerer fint, men gir selvsagt litt lavere utbytte enn mer komplekse løsninger. Det er en grei start på hobbyen, og en enkel metode hvis man vil prøve ut en oppskrift i mindre doser.
Enkel å vaske - hiver den i vaskemaskinen etterpå (uten vaskemiddel) og har den i kokende vann før bruk.
Brukte den sist i helga til en minibatch med IPA hvor jeg ville prøve to nye sorter humle - og gjær som jeg hadde "stjelt" fra en flaske med Nøgne Ø IPA.
 
De 2 første all-grain batchene mesket jeg i kjele med sprutrist i bunn og syrefaste bolter som avstandstykker.
Det jeg hadde størst problemer med var tempraturkontroll.
selv om jeg hadde surret kjelen i liggeunderlag, hadde tempen droppet 3-4 grader etter 30 minuter.
når jeg da slo på induksjonsplaten for å få opp tempen, ble det bare surr.
Etter den erfaringen sverger jeg til kjølebag og kobberrør.
Det blir også garantert billigere enn å få sveisere til å lage noe av en kjele.

Skal innrømme at det ser bedre ut med en blank kjele i rustfritt stål. 
 
hm, temperaturkontroll er jo en sak, induksjonsplata jeg har kan jeg ikke styre via stikk-kontakten, siden elektronikken i skjitn slår seg av når jeg napper strømmen, så den fortsetter ikke der jeg slapp.

Det jeg syntes virket så smart er å få ting som jeg også kan stable sammen etter bruk, er litt dårlig sjarm med å ha en stabel kjølebagger stående i hjørnet av stua.. (liten leilighet, burde hatt kåk og svær garasje.. )
 
Tror du bør se etter noe annet hvis du skal brygge 20 liter. Posene er ikke så veldig store. Tipper du klarer å få til ca 16 - 18 liter med en brew-in-bag og en vanlig kjele. Jeg har stort sett brygget 10-12 liter med dette.

Jeg bruker nå spann i spann løsningen med to gjæringsspann. Har isolert det ene med et liggeunderlag. Har et ullpledd over mens jeg mesker - og temperaturen er helt stabil i en times tid. Veldig enkelt, billig og lett å stable bort. Til å varme opp vannet bruker jeg et gjæringsspann med et vannkokerelement, og jeg koker i en 24,5 liters hyttekjele. Totalt koster vel dette ca en tusenlapp.
 
Tilbake
Topp