ADale
Norbrygg-medlem
Tid og temperatur er garantert riktig. pH har jeg aldri brydd meg om. Kverningsgrad hadde jeg ingen kontroll over for tiden, for glemte å be de kverne på GF anbefalt tykkelse.Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være noe med måten du skyller på som forklarer den dårlige effektiviteteten. De faktorene som påvirker det som skjer under sjølve meskinga, skal ikke gjøre sånne utslag - med mindre du gjør noe alvorlig galt. (Jeg snakker om tid, temperatur, kverningsgrad, pH, mesketjukkelse.)
Så vidt jeg skjønner, har flere hatt problemer med skyllinga når de bruker GF, men det skal egentlig ikke være nødvendig å få det. Men jeg har aldri vært i nærheten av en GF i bruk, så andre får si noe om det.
Skyllinga er ujevn hos meg, vet ikke mom det har noe å si. Heller 1-liters bøtter over. Beveger bøtta rundt og rundt og passer på at tykkelsen på vannlaget ikke blir for høy.
Så hvis det ikke er noe av dette, så må jeg rett og slett begynne å røre igjen under meskingen (stoppe pumpe, ta vekk silrist, røre et par minutter, legge tilbake silrist og starte pumpa igjen). Det tar da lenger tid.