Meskeeffektivitet -Hvordan bruke formelen?

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være noe med måten du skyller på som forklarer den dårlige effektiviteteten. De faktorene som påvirker det som skjer under sjølve meskinga, skal ikke gjøre sånne utslag - med mindre du gjør noe alvorlig galt. (Jeg snakker om tid, temperatur, kverningsgrad, pH, mesketjukkelse.)

Så vidt jeg skjønner, har flere hatt problemer med skyllinga når de bruker GF, men det skal egentlig ikke være nødvendig å få det. Men jeg har aldri vært i nærheten av en GF i bruk, så andre får si noe om det.
Tid og temperatur er garantert riktig. pH har jeg aldri brydd meg om. Kverningsgrad hadde jeg ingen kontroll over for tiden, for glemte å be de kverne på GF anbefalt tykkelse.

Skyllinga er ujevn hos meg, vet ikke mom det har noe å si. Heller 1-liters bøtter over. Beveger bøtta rundt og rundt og passer på at tykkelsen på vannlaget ikke blir for høy.

Så hvis det ikke er noe av dette, så må jeg rett og slett begynne å røre igjen under meskingen (stoppe pumpe, ta vekk silrist, røre et par minutter, legge tilbake silrist og starte pumpa igjen). Det tar da lenger tid.
 
Tid og temperatur er garantert riktig. pH har jeg aldri brydd meg om. Kverningsgrad hadde jeg ingen kontroll over for tiden, for glemte å be de kverne på GF anbefalt tykkelse.

Skyllinga er ujevn hos meg, vet ikke mom det har noe å si. Heller 1-liters bøtter over. Beveger bøtta rundt og rundt og passer på at tykkelsen på vannlaget ikke blir for høy.

Så hvis det ikke er noe av dette, så må jeg rett og slett begynne å røre igjen under meskingen (stoppe pumpe, ta vekk silrist, røre et par minutter, legge tilbake silrist og starte pumpa igjen). Det tar da lenger tid.

Som jeg sa, så er skyllinga antakelig nøkkelen.Den praksisen du beskriver der, høres ut som om den godt kan være årsaken. Du får veldig fort for rask gjennomstrømming, og kanalisering, slik at vannet,for å sette det på spissen, renner rett gjennom uten å få seg så mye sukker.
 
Som jeg sa, så er skyllinga antakelig nøkkelen.Den praksisen du beskriver der, høres ut som om den godt kan være årsaken. Du får veldig fort for rask gjennomstrømming, og kanalisering, slik at vannet,for å sette det på spissen, renner rett gjennom uten å få seg så mye sukker.
Da har vi vel funnet feilen, men hvordan skal jeg gjøre det da?
 
Ikke heis opp røret ved skylling. Åpne kran, til ikke mer enn 0,5 til 1 liter i minuttet. Øs over skyllevann forsiktig på toppen for å holde nivå av væske på toppen på en cm eller to (til du ikke har mer igjen). La den så stå. Skyllingen bør ta ca 45 minutter eller mer :)
 
Ikke heis opp røret ved skylling. Åpne kran, til ikke mer enn 0,5 til 1 liter i minuttet. Øs over skyllevann forsiktig på toppen for å holde nivå av væske på toppen på en cm eller to (til du ikke har mer igjen). La den så stå. Skyllingen bør ta ca 45 minutter eller mer :)
Interessant. Jeg bruker vel bare 20-25 min slik det er nå. Skal prøve dette, men rart det fraviker fra GF sin bruksanvisning(ikke heise opp røret og fortsette med resirkulasjon). Så vi sirkulerer altså rundt på 1 l/minutt og samtidig tilsetter skyllevann. Hva mente du med "La den stå"?
 
Jeg ville nok fulgt GF sine anbefalinger mht. skylling. 20-25 minutter høres riktig ut. Har nærmere 80 batcher på GF og ligger alltid på 80-90 % pre-boil effektivitet. Kverningen kan også påvirke effektiviteten. (Jeg kverner selv.) Du tilsetter ikke for mye vann? Ølsettene er beregnet ut fra 25 liter etter kok, ikke 25 til gjæring.
 
Sist redigert:
Renner vannet gjennom fort så er det for grov kverning. Jeg må ned på 1.1 mm på mølla mi for å kunne skylle effektivt med kontinuerlig skylling.
 
Bare prøv en gang. Jeg gjorde det på en kompis sin, og det ble videns forskjell :) Det er sikkert kverninga som ikke er helt optimal, men koster ikke noe å prøve, blir jo ikke verre :) Med "la den stå" mente jeg å la den dryppe fra seg.
 
Bare å kjøpe mølle først som sist. Sjøl ei billig ei gir deg mer konsekvent resultat.
Men kan jeg kverne malt som kommer ferdig kvernet i et ølset? Spurte i en separat tråd her om noen visste hva Ølbrygging.no kverner på, hvis jeg ikke har fått svar nå, skal jeg spørre de. Håper i det lengste å måtte kjøpe separate komponenter. Mye enklere med ferdig ølsett. Hver sin smak...
 
Renner vannet gjennom fort så er det for grov kverning. Jeg må ned på 1.1 mm på mølla mi for å kunne skylle effektivt med kontinuerlig skylling.
Hvorfor er det så viktig at det er kontinuerlig skylling. For meg blir det ofte start-stopp-start-stopp etterhvert som jeg tømmer en 1-liter bøtte med vann over.
 
Jeg ville nok fulgt GF sine anbefalinger mht. skylling. 20-25 minutter høres riktig ut. Har nærmere 80 batcher på GF og ligger alltid på 80-90 % pre-boil effektivitet. Kverningen kan også påvirke effektiviteten. (Jeg kverner selv.) Du tilsetter ikke for mye vann? Ølsettene er beregnet ut fra 25 liter etter kok, ikke 25 til gjæring.
Tror også det kan ha noe med at jeg tilsetter for mye vann. I dette tilfellet tilsatte jeg 16 liter. GF kalkulator regner vann i forhold til 25 liter i fermenter. Da jeg justerte til 23 liter i fermenter, fikk jeg 2 liter mindre skyllevann. Dette er kanskje forklaringen? :)
 
Men kan jeg kverne malt som kommer ferdig kvernet i et ølset? Spurte i en separat tråd her om noen visste hva Ølbrygging.no kverner på, hvis jeg ikke har fått svar nå, skal jeg spørre de. Håper i det lengste å måtte kjøpe separate komponenter. Mye enklere med ferdig ølsett. Hver sin smak...
Ja, du kan kjøre det gjennom kverna en gang til. Men det er litt risiko for uttrekk av tanniner om du gjør det. Det billigste er jo å kjøpe malt, gjær og humle for seg, og måle opp til oppskriftene til bryggebutikkene om du ønsker å brygge samme ølet. Til sammenligning betaler jeg for en Pale Ale hos ølbrygging kr 11,- pr kilo malt, 50-60 kr for 100 gram bitterhumle og kr 70-80 kr pr 100 gram aromahumle. 1 pakke US-05 som følger med der koster 50-60 kroner. Da er du godt under 200 kr for komponentene til et ølsett som koster 350. Gjør du dette fire-fem ganger så har du spart inn til ei billig mølle.

Hvorfor er det så viktig at det er kontinuerlig skylling. For meg blir det ofte start-stopp-start-stopp etterhvert som jeg tømmer en 1-liter bøtte med vann over.
Når det renner igjennom før du rekker å fylle neste 1-liter så skyller du ikke effektivt. Da er det bedre for deg å tappe av søt vørter først, fylle opp med alt skyllevann, tappe av igjen, og slå tilbake til kokekjelen. Eller kverne finere. På min B80 pro har jeg 50 cm bredt maltrør. Da passer det å slå over 2 liter vann cirka hvert 2 minutter, da holder jeg et par cm vannspeil over maltsenga under skylling. Så lenge vannet står over kornet er det "kontinuerlig" skylling.
 
Sist redigert:
Hvorfor er det så viktig at det er kontinuerlig skylling. For meg blir det ofte start-stopp-start-stopp etterhvert som jeg tømmer en 1-liter bøtte med vann over.

Så lenge du gjør det på en slik måte at du ikke forstyrrer maltsenga, spiller det ingen rolle. Det forutsetter jo også at du hele tida sørger for at det står i det minste 2-3 cm vann over maltet.

Dette er fremdeles "kontinuerlig skylling". Det er vannstrømmen gjennom maltet som skal være kontinuerlig - og jevn, og ikke for rask - ikke tilførselen, nødvendigvis.

Steinars bemerkning om kverningsgraden gir god mening for meg. Ellers skulle ikke kverningsgraden - så lenge den ikke er ekstrem - ha så mye å si. (Er den grovere, vil du trenge noe mer tid, men utbyttet skulle ikke bli mer enn en prosent eller to dårligere.)
 
Når det renner igjennom før du rekker å fylle neste 1-liter så skyller du ikke effektivt. Da er det bedre for deg å tappe av søt vørter først, fylle opp med alt skyllevann, tappe av igjen, og slå tilbake til kokekjelen. Eller kverne finere. På min B80 pro har jeg 50 cm bredt maltrør. Da passer det å slå over 2 liter vann cirka hvert 2 minutter, da holder jeg et par cm vannspeil over maltsenga under skylling. Så lenge vannet står over kornet er det "kontinuerlig" skylling.[/QUOTE]

OK, men forstod ikke dette helt i GF-sammenheng. I skylle-fasen så resirkuleres det ikke med GF. Vi bare skyller. Så hva er vitsen med å tappe av den søte vørteren?
 
Så lenge du gjør det på en slik måte at du ikke forstyrrer maltsenga, spiller det ingen rolle. Det forutsetter jo også at du hele tida sørger for at det står i det minste 2-3 cm vann over maltet.

Dette er fremdeles "kontinuerlig skylling". Det er vannstrømmen gjennom maltet som skal være kontinuerlig - og jevn, og ikke for rask - ikke tilførselen, nødvendigvis.

Steinars bemerkning om kverningsgraden gir god mening for meg. Ellers skulle ikke kverningsgraden - så lenge den ikke er ekstrem - ha så mye å si. (Er den grovere, vil du trenge noe mer tid, men utbyttet skulle ikke bli mer enn en prosent eller to dårligere.)
Ja, jeg tror jeg rett og slett må anskaffe et 5-liter spann slik at jeg kan sparge jevnere. Men har vært veldig bevisst å ha et nivå over maltet. I Gf bruksanvisning mener jeg det bare er 1-2 cm.
 
OK, men forstod ikke dette helt i GF-sammenheng. I skylle-fasen så resirkuleres det ikke med GF. Vi bare skyller. Så hva er vitsen med å tappe av den søte vørteren?
Det er vel ingen som resirkulerer under skyllinga, det blir jo stikk mot hele poenget. Vitsen med å tappe av er at da tar du ut første avrenning, og så bruker du alt skyllevannet samtidig, og kombinerer i kokekjelen igjen. Batch sparge. Siden vannet ditt renner fort gjennom, og du ikke vil ha egen kvern, må du meske lenger og batch sparge for å høyne effektiviteten. En grainfather eller hvilken som helst annen brygger med silkar er en kokekjele med integrert meskekjele. Samme prinsipp for alt.
 
Ja, jeg tror jeg rett og slett må anskaffe et 5-liter spann slik at jeg kan sparge jevnere. Men har vært veldig bevisst å ha et nivå over maltet. I Gf bruksanvisning mener jeg det bare er 1-2 cm.

Det er ikke så farlig hvor høy vannstanden er. Du kan godt fylle opp så det står ganske høyt over (hvis du har plass), og la det synke til det nærmer seg maltsenga. Så fyller du bare opp igjen.

Jeg har aldri vært i nærheten av et maltrør, så jeg veit ikke helt hvordan det funker. Men når du tapper fra en vanlig kjele, er regelen at du ikke skal tappe mer enn en liter pr. minutt.

Når du starter, og det ikke er noen bevegelse i mesken, vil maltet være en helt jevn masse. Skyllingen skal så sørge for at vann strømmer langsomt gjennom denne maltmassen og tar med seg sukkeret som er oppløst slik at sukkeroppløsningen gradvis tynnes ut. Da må det hele tida strømme like mye vann gjennom alle deler av mesken. Om du heller mye vann i en stråle ned i maltmassen ("maltsenga"), vil det danne seg en kanal, og så vil mye av vannet renne gjennom den. Det er derfor det er om å gjøre å tilføre vannet forsiktig, så du ikke forstyrrer maltsenga og lager kanaler.

Tapper du for fort, får ikke vannet med seg alt sukkeret fordi vannet og sukkeroppløsninga ikke rekker å blandes ordentlig (en fysiker kan forklare det der på en bedre måte), og du risikerer også at maltsenga trykkes sammen, og kan gå tett ("stuck mash").

Altså: Om du skyller for fort, eller skyller sånn at du får kanaler i maltsenga, vil det være igjen mye sukker i maltet ("masken") når du har brukt alt skyllevannet. Og du får en lav effektivitet.

edit: Batch sparge, som @Steinar Huneide forslår, er en vesentlig sikrere måte å gjøre det på. Da slipper du å tenke på alt det jeg skriver om her. Du bare tapper ut alt, og så fyller du opp igjen. Du får noen få prosent dårligere utbytte enn du kan få med en godt gjennomført kontinuerlig skylling - men det ville jeg ikke brydd meg om. (Jeg bruker batch sparge sjøl:).)
 
Tilbake
Topp