Meskeeffektivitet -Hvordan bruke formelen?

Hvorfor ikke?
Ja, hvis du ikke har for varmt skyllevann da. Si, 25 liter batch og 5 kilo malt, renner av 20 liter sweet wort, tilsetter 10 liter vann i masken og rører, lar stå, og tapper av 10 liter med 1.02 SGish? Og får 30 liter sg 1.042-44 til kok. Da risker man aldri å skylle "for mye". Hvilken gravity har du på normalstyrke øl second runnings @Finn Berger ?
 
Men hvis man vil lage en lav OG/lettøl, og skyller dobbelt.. Det meste av bufferevnen til maltet går ut med first runnings, og så skylle med like mye vann enda en gang. uten å ha pH justert noe av vannet som er brukt.. For meg høres iallefall ikke det ut som 100% tannin-fri risiko da man er på 50/50 mesk/skyllevann.
 
Hvorfor ikke?

Du kommer ikke så lavt i SG at det er noen fare. Om du bruker mange nok skyllinger kommer du selvfølgelig til slutt ned under 1.010, men det skjer ikke i praksis, og i alle fall ikke om du bare tapper to ganger. Braukaiser gjorde noen forsøk med det der en gang, og konkluderte med at det ikke skulle være mulig å komme for lavt.

Jeg tapper normalt ut 2 X 16-18 liter. Om du tenker deg at det er nok sukker igjen i mesken etter den første tappingen til å få ut 18 liter med 1.022, så vil du, om du i stedet skyller med 18 liter, få ut noe som ligger en del høyere til å begynne med, men du vil ende tilsvarende mye lavere. Å drive batch spargingen så langt at du får 18 liter med en farlig lav SG, er en nokså absurd tanke.

@Steinar Huneide Jeg målte en gang for ikke lenge siden, og det var vel 1.022 jeg fikk.

Det er plenty kapasitet til å holde pH nede igjen i masken etter første tapping, sjøl med lyse øl, til at det ikke er noen fare når du har normalt bløtt vann. Jeg sjekka faktisk sist jeg brygga pils, for noen dager siden, og pH i andre tapping lå vel på 5,4.
 
Du kommer ikke så lavt i SG at det er noen fare. Om du bruker mange nok skyllinger kommer du selvfølgelig til slutt ned under 1.010, men det skjer ikke i praksis, og i alle fall ikke om du bare tapper to ganger. Braukaiser gjorde noen forsøk med det der en gang, og konkluderte med at det ikke skulle være mulig å komme for lavt.

Jeg tapper normalt ut 2 X 16-18 liter. Om du tenker deg at det er nok sukker igjen i mesken etter den første tappingen til å få ut 18 liter med 1.022, så vil du, om du i stedet skyller med 18 liter, få ut noe som ligger en del høyere til å begynne med, men du vil ende tilsvarende mye lavere. Å drive batch spargingen så langt at du får 18 liter med en farlig lav SG, er en nokså absurd tanke.

@Steinar Huneide Jeg målte en gang for ikke lenge siden, og det var vel 1.022 jeg fikk.

Det er plenty kapasitet til å holde pH nede igjen i masken etter første tapping, sjøl med lyse øl, til at det ikke er noen fare når du har normalt bløtt vann. Jeg sjekka faktisk sist jeg brygga pils, for noen dager siden, og pH i andre tapping lå vel på 5,4.

Har du laget og målt lettøl?
 
Ja, man kan jo alltid konstruere en situasjon der man blir utsatt for det og heller burde tilsatt vann.

Poenget var at ut fra svaret ditt så virket det som at man aldri får ut tanniner så lenge man partiskyller uansett.

Man kan jo konstruere en situasjon hvor man må avvike fra prosessen som du nevnte (partiskylling) og, for å få lavere OG uten tanniner, som ved å tilsette vann i kokekjelen..
 
Sist redigert:
Har du laget og målt lettøl?

Ikke noe svakere enn 3,2%, tror jeg.

Men uansett; det ville ikke vært noe poeng i å ta ut 18 liter med en OG på 1.009. Hva skulle den brukes til? Du må vel bruke helt andre metoder hvis du skal brygge noe som er tilnærmet alkoholfritt.
 
Ikke noe svakere enn 3,2%, tror jeg.

Men uansett; det ville ikke vært noe poeng i å ta ut 18 liter med en OG på 1.009. Hva skulle den brukes til? Du må vel bruke helt andre metoder hvis du skal brygge noe som er tilnærmet alkoholfritt.

Ja man burde jo det hvis man vet hva man driver med, men hvis man skulle partiskylt såpass hardt for å få til det ølet, så er det jo ikke 100% risikofritt mtp tanniner. Jeg spurte bare på hvorfor partiskylling tilsynelatende skal være en metode som 100% sikkert ikke gir tanniner, det var ikke gitt noe annen info at sånn er det. Under gitte forhold så er det også helt umulig å få tanniner med kontinuerlig skylling.
 
Som en kuriositet: Jeg brygget en gang et øl på 2% på noe jeg skylte ut ekstra med kontinuerlig skylling. Da måtte jeg tilsette noe tørrmalt, også. Det ølet hadde en merkbar dose tanniner:confused:.
 
Hmm,tilbake til denne tråden jeg startet for en tid siden. Jeg klarer ikke få riktig OG for tiden og klarer ikke finne feilen. Bruker Grainfather. Sannsynligvis har jeg rett og slett dårlig meskeeffektivitet. I dag fikk jeg 1,040 mot 1,048 i følge oppskriften for en Ølbrygging Tørr Stout. Jeg la inn 80% effektivitet i GF kalkulator. Normalt rører jeg regelmessig i mesken under resirkulasjon. Prøvde noe nytt i dag og rørte heller masse i 10 minutter før jeg startet pumpa. Det hjalp i hvertfall ikke.
@Miguel dette er jo hva vi svarer på. Ikke lettøl.
 
Ja man burde jo det hvis man vet hva man driver med, men hvis man skulle partiskylt såpass hardt for å få til det ølet, så er det jo ikke 100% risikofritt mtp tanniner. Jeg spurte bare på hvorfor partiskylling tilsynelatende skal være en metode som 100% sikkert ikke gir tanniner, det var ikke gitt noe annen info at sånn er det. Under gitte forhold så er det også helt umulig å få tanniner med kontinuerlig skylling.

"gitte forhold"?

Sjølsagt kan du få ut tanniner når du batch sparger - hvis du gir blaffen i å kontrollere temperaturen på skyllevannet (skjønt jeg tviler på at sjøl det under normale forhold ville bli så ille), og hvis du ikke har styr på pH i mesken i det hele tatt. Men gitt at du ikke er helt uvitende om det du holder på med, så får du ikke merkbar tanninekstraksjon når du batch sparger. (Du får alltid noe tanninekstraksjon, men det er ikke det vi snakker om.)

Sjølsagt får du ikke problemer når du driver med kontinuerlig skylling, heller, hvis du gjør det riktig. Men du har en risiko der, likevel, som ikke finnes når du batch sparger, nemlig risikoen for å drive jakten på effektivitet så langt at du tar ut vørter med så lav SG at du får tanniner.

Nå var vel @Steinar Huneide sitt poeng at batch sparging var en enkel måte å sikre seg en rimelig effektivitet på hvis man sleit med å få det med kontinuerlig skylling - dette med null risiko for tanniner var bare et tileggspoeng.
 
Isolert sett kan man sikkert tolke det dithen ja, men var jo en del svar før det som var i sammenheng.
"gitte forhold"?

Sjølsagt kan du få ut tanniner når du batch sparger - hvis du gir blaffen i å kontrollere temperaturen på skyllevannet (skjønt jeg tviler på at sjøl det under normale forhold ville bli så ille), og hvis du ikke har styr på pH i mesken i det hele tatt. Men gitt at du ikke er helt uvitende om det du holder på med, så får du ikke merkbar tanninekstraksjon når du batch sparger. (Du får alltid noe tanninekstraksjon, men det er ikke det vi snakker om.)

Sjølsagt får du ikke problemer når du driver med kontinuerlig skylling, heller, hvis du gjør det riktig. Men du har en risiko der, likevel, som ikke finnes når du batch sparger, nemlig risikoen for å drive jakten på effektivitet så langt at du tar ut vørter med så lav SG at du får tanniner.

Nå var vel @Steinar Huneide sitt poeng at batch sparging var en enkel måte å sikre seg en rimelig effektivitet på hvis man sleit med å få det med kontinuerlig skylling - dette med null risiko for tanniner var bare et tileggspoeng.

Ja enig. Det bare virket som at partiskylling var en mirakelkur i alle tilfeller, i mitt hode da jeg leste innlegget. Men du legger til det å ikke ha kontroll på pH i mesken.. uerfarne tenker nok ikke på pH. Sånn mtp hvis helt nye folk leser tråden.
 
Sist redigert:
[QUOTE="Finn Berger, post: 487761, member: 15452"

Dette er fremdeles "kontinuerlig skylling". Det er vannstrømmen gjennom maltet som skal være kontinuerlig - og jevn, og ikke for rask - ikke tilførselen, nødvendigvis.

Steinars bemerkning om kverningsgraden gir god mening for meg. Ellers skulle ikke kverningsgraden - så lenge den ikke er ekstrem - ha så mye å si. (Er den grovere, vil du trenge noe mer tid, men utbyttet skulle ikke bli mer enn en prosent eller to dårligere.)[/QUOTE]

Ja, tror problemet mitt har mer med at jeg brukte 25 liter i gjæringsbøtta (oppskriften er ment for 25 liter etter kok i følge Holmentoppen, eller feil kverningsgrad. For jeg skyller riktig og jevnt. Tok meg god tid til å tømme hver eneste av de 16 bøttene med vann og hadde et lag på 1-2 cm hele tiden. Men skal uansett gå over til batch-skylling om det ikke ordner seg neste gang.
 
Det er jo en nokså åpenbar forklaring. Ikke at jeg skjønner helt hva du har gjort, men la oss si at du har 25 liter etter kok, med OG på 1.042. Så tapper du, og får 22 liter i gjæringskaret, mens det blir igjen 3 liter med bunnfall. Men du vil ha 25 liter til gjæring, så du koker opp og kjøler ned 3 liter vann, som du tilsetter. Da synker OG til 1.037. Det blir altså en forskjell på 0,005, og det slår nok godt ut når du skal beregne effektiviteten. (Den kalkulatoren jeg bruker til det, er nede for tida, så jeg får ikke sjekka.)

Bruk denne for å sjekke effekten av å koke inn så du får mindre volum, eller av å tilsette vann for å øke volumet: Dilution And Boiloff Gravity Calculator - Brewer's Friend
 
ja, og jeg fikk kverningsgraden fra Ølbrygging. Den ligger på 1.2 mm, som ikke er mye forskjellig fra 1.1 mm som noen har sagt er optimalt for GF.

Men kan noen forklare hvorfor min FG også ble gal? Hvis OG er for lav, skulle vel FG bli lavere også, logisk sett? Så jeg finner ingen annnen forklaring enn at jeg ikke ristet inn nok O2 + at jeg bare fikk 1 pose med gjær. Jeg har normalt klart med med 1 pose gjær som jeg rehydrerer. Det kan se ut som om de nå i større grad gir 2 pk gjær (et kjent problem at det ofte bare var 1 pk gjær med ølsettene).
 
Tilbake
Topp