Meskeeffektivitet -Hvordan bruke formelen?

Jeg ville nok fulgt GF sine anbefalinger mht. skylling. 20-25 minutter høres riktig ut. Har nærmere 80 batcher på GF og ligger alltid på 80-90 % pre-boil effektivitet. Kverningen kan også påvirke effektiviteten. (Jeg kverner selv.) Du tilsetter ikke for mye vann? Ølsettene er beregnet ut fra 25 liter etter kok, ikke 25 til gjæring.
Holmentoppen, Hvor har du denne infoen om 25 liter etter kok fra? Det står jo på oppskriften at "Oppskrift er beregnet for 25 liter vørter i gjæringskaret". Jeg har derfor alltid forholdt meg til det, men i dag gjør jeg et unntak. Så kanskje problemet mitt skyldes dårlig skylling likevel. Skal i dag skylle mye mer kontinuerlig.
 
Holmentoppen, Hvor har du denne infoen om 25 liter etter kok fra? Det står jo på oppskriften at "Oppskrift er beregnet for 25 liter vørter i gjæringskaret". Jeg har derfor alltid forholdt meg til det, men i dag gjør jeg et unntak. Så kanskje problemet mitt skyldes dårlig skylling likevel. Skal i dag skylle mye mer kontinuerlig.
Jeg stusset over dette for mange år siden fordi ”alle” slet med å oppnå riktig OG med 25 liter i gjæringskaret. La da inn et par oppskrifter inn i en kalkulator for å sjekke om det var mulig å oppnå riktig OG med de oppgitte verdiene. Det var det ikke. (Med 75 % – som er oppgitt effektivitet for de fleste settene). Men de stemte greit med 25 liter etter kok. Skal jammen gjenta øvelsen når jeg får tid.
 
OK, jeg sjekket en tilfeldig oppskrift fra olbrygging.no.
Den er satt til 72 % effektivitet. 20 liter i bøtta med en OG på 1085. 7 kg malt.
Kalkulatoren sier at 22 liter etter kok (tilsvarer 20 liter i bøtta, om du er flink) skal gi en OG på 1074.

Man må opp til 82 % i effektivitet for at oppskriftstallene skal stemme.

Vil tro at noen oppskrifter treffer bedre enn andre, men anslagene er nok jevnt over litt optimistiske.

Skjermbilde 2019-03-29 kl. 12.31.01.png IMERIAL-IPA.jpg
 
OK, jeg sjekket en tilfeldig oppskrift fra olbrygging.no.
Den er satt til 72 % effektivitet. 20 liter i bøtta med en OG på 1085. 7 kg malt.
Kalkulatoren sier at 22 liter etter kok (tilsvarer 20 liter i bøtta, om du er flink) skal gi en OG på 1074.

Man må opp til 82 % i effektivitet for at oppskriftstallene skal stemme.

Vil tro at noen oppskrifter treffer bedre enn andre, men anslagene er nok jevnt over litt optimistiske.

Vis vedlegget 40089 Vis vedlegget 40090
Ja, min Blond har estimert en 72% effektivitet. Uansett, i dag var OG dead on når jeg satte wort volum til 23 liter, og skyllingen tok 45 minutter.
 
absorbsjon i malt går under meskeeffektivitet, det andre du nevner går under brygghuseffektivitet. Bare skill på det som skjer før du koker opp mot det som skjer derfra og ut, så har du meskeeffektivitet.
Hei. Ser ut som du kan dette med meskeeffektivitet. Hvordan kan jeg finne min på en lettfattelig måte? Jeg har målt avdamp ved å koke 10 liter i 60 min. Det ble 4 liter i timen. Jeg bruker brewfather og sliter med å finne min bryggeprofil. Dvs ender ofte opp med for lav SG og OG, noe som irriterer meg noe gjevlig brygger med 30 og 45 liter fra Netthandelen. (med sinne mange navn. Ville ha vært fint å fått hjelp til dette
 
Hei. Ser ut som du kan dette med meskeeffektivitet. Hvordan kan jeg finne min på en lettfattelig måte? Jeg har målt avdamp ved å koke 10 liter i 60 min. Det ble 4 liter i timen. Jeg bruker brewfather og sliter med å finne min bryggeprofil. Dvs ender ofte opp med for lav SG og OG, noe som irriterer meg noe gjevlig brygger med 30 og 45 liter fra Netthandelen. (med sinne mange navn. Ville ha vært fint å fått hjelp til dette
Jeg kjenner ikke til brewfather. Men det er vel sikkert mulig å legge inn tallene du måler, og så spytter den ut opplevd meskeeffektivitet for deg?
 
Hei. Ser ut som du kan dette med meskeeffektivitet. Hvordan kan jeg finne min på en lettfattelig måte? Jeg har målt avdamp ved å koke 10 liter i 60 min. Det ble 4 liter i timen. Jeg bruker brewfather og sliter med å finne min bryggeprofil. Dvs ender ofte opp med for lav SG og OG, noe som irriterer meg noe gjevlig brygger med 30 og 45 liter fra Netthandelen. (med sinne mange navn. Ville ha vært fint å fått hjelp til dette
Avdamping har ikke noe med meskeeffektivitet å gjøre, men er fortsatt viktig å legge inn rett for å treffe på volum etter kok. Jeg tror Hop Cat / Brew Monk 30L er en grei profil å ta utgangspunkt i for Netthandelen brygger. Jeg ville i den profilen slått av "calc mash efficiency" først som sist sånn at du deretter justerer meskeffektivitet direkte. Jeg ser det ligger inne 75% der, om du justerer den til f.eks. 70% på neste oppskrift du brygger bommer du kanskje ikke så mye. For å finne ut din faktiske meskeeffektivitet er det viktig at du er nøye med vann og malt-mengden i mesk, og måler SG og noterer volum ved start av kok og fyller inn på bryggesiden til batchen i appen. Brewfather beregner da din faktiske meskeffektivitet, om det er f.eks. 68% som jeg fikk på siste brygg er det i utgangspunktet dette du må legge inn på neste brygg for å treffe bedre.

Om du brygger mye forskjellig, merk at meskeeffektiviten vil være lavere på sterkere brygg. Ellers er rett kverning av maltet viktig, før jeg kjøpte egen maltmølle opplevde jeg mer variasjon i effektiviteten.
 
En måte å si det på er at 1 kg malt per 10 liter vann gir en vørterstyrke på ca. 1.032 ved 100% effektivitet
også kan du regne utifra det,
men varierer selvsagt litt med type malt
Det er derfor det et greit å legge det inn i en kalkulator
 
 
Tilbake
Topp