Meskekar og vørterkjøler

Hei alle!

Jeg er ny her inne og tenkte å poste et innlegg ang meskekar og vørterkjøler.
Jeg har etter en stund nå sittende (drikkende) på gjæret, bestemt meg for å prøve hjemmebrygging selv. Og da trenger jeg utstyr!

Først og fremst meskekar og vørterkjøler. Meskekar hadde jeg tenkt etter tips fra nær bryggefamilie om å bruke en av disse gjæringspannene fra Europris. Isolere og sette på tappekran. Men hva med sil? Er det kreative forslag på hvordan jeg kan få snekret sammen en sil av grei funksjonalitet? Evnt om noen vil selge meg en billig?  ^-^ Alternativt har jeg hørt om disse kjøleboksene.. Hva vil fungere best? Jeg planlegger batcher på ca 25 liter øl.

En annen utfordring er vørterkjøler. Kan man få kjøpt disse rimelig noe sted? eller finnes det noen brukte til salgs?

Ang vørterkoker med tappekran vurderer jeg å bestille fra USA. http://homebrewhouse.com/ Noe som har erfaring med denne? Evnt om jeg kan få kjøpt noen her til lands like rimelig?

Setter pris på tilbakemeldinger..  :biersmile:

Hei og velkommen til forumet!

Disse kjølebager kan du få kjøpt hos Clas Ohlson for, jeg mener, ca 200 kr. Og man trenger strengt tatt ikke noe kran som går gjennom selve kjølebagen dersom man velger å bruke hevertprinsippet. :)

Kjøp to slike gjæringsbøtter, sett kran på den ene og bor 1000 hull på 2mm i bunnen av den andre. Så setter du den ene oppi den andre (eller rettere sagt; den andre oppi den ene). Isoler rundt med liggeunderlag, ulltepper eller lignende.

Det blir fort en 4-5 cm. Jeg bruker selv en slik, men har ikke målt. Det kan kanskje lønne seg å bruke litt mer vann pr.kg malt enn vanlig, fordi noe av vannet blir liggende under silen slik at mesken kan bli i tykkeste laget. Lønner seg også å tappe ut 4-5 liter og helle tilbake på toppen når du har rørt ut malten, slik at bunnvannet også kan bli litt avkjølt av malten. Det blir lettere å holde jevn temperatur da.

Er også fersk i gamet og har mekka en slik spann i spann og det funker helt fint for min del.  Tok det innerste spannet og skar ut mesteparten av bunnen og kjøpte et slikt stekeskydd som man bruker over stekepanna, kappa av handtaket og skrudde den fast i bunnen av spannet.  Det ytterste spannet har jeg isolert med to lag av liggeunderlag limt på med gaffatape og har isolert lokket likeens.  Montert en plastkran for tapping av vørter og mister ca en grad temperatur på 90 min.  Har hittil brukt en slik 26 liters hyttekjele og ei induksjonsplate på de tre brygg jeg har laga hittil men i dag har jeg akkurat montert krane og humlesil på en 36 liters aluminiumskjele jeg fikk tak i, så heretter kokes det med gass.

ok, enda et bra forslag! takker !!

En annen ting.. Hvor får jeg kjøpt tappekran til disse spannene fra Europris? Var å kjøpte spann der idag, men fant ingen tappekran til å montere på..

Vin og Bar har dem, likeledes Petit Agentur. Tror ikke at Europris selv selger slike kraner. Sjekk evt en lokal vinleggingsbutikk. Og skriv i profilen hvor du bor, så blir det lettere å henvise deg til nærmeste utsalgssted :p.

Dag skrev:
Det blir fort en 4-5 cm. Jeg bruker selv en slik, men har ikke målt. Det kan kanskje lønne seg å bruke litt mer vann pr.kg malt enn vanlig, fordi noe av vannet blir liggende under silen slik at mesken kan bli i tykkeste laget. Lønner seg også å tappe ut 4-5 liter og helle tilbake på toppen når du har rørt ut malten, slik at bunnvannet også kan bli litt avkjølt av malten. Det blir lettere å holde jevn temperatur da.
Jeg har to forskjellige typer bøtter. En type jeg kjøpte fra europris og andre jeg fikk fra Scala Design. Europris bøtta har noe større radius, som gjør at Scala bøtta kommer lenger ned.
1,5 liter mener jeg.

kkristiansen skrev:
ok, enda et bra forslag! takker !!

En annen ting.. Hvor får jeg kjøpt tappekran til disse spannene fra Europris? Var å kjøpte spann der idag, men fant ingen tappekran til å montere på..
Du kan godt montere en kuleventil. Bare ha pakning på begge sider av bøtta.

Tilbake
Topp