Mesketid på sterke brygg

MortenSickel

Norbrygg-medlem
Da er et av juleølene i gang - Bonsaks julesnadder, baserte på sterk skotsk ale. I oppskriften står det at det skal meskes i 90 minutter. Jeg kjører dette i 35l BIAB oppsettet mitt, så med ca 8 kg malt (forventet OG 1,074) blir det dobbeltmesk. Jeg lurer da på, er den lange mesketiden satt fordi det er mye malt, så dobbeltmesk på 2x60minutter vil holde greit siden jeg da mesker ca 4 kg i slengen, eller er det andre grunner til at mesketiden er så lang på dette ølet (jeg har brygget en del andre Bonsak-sett på rundt fem kg malt, der er mesketiden 60 minutter)

Her er maltbasen 5,2 kg Munich, 1,5 kg Fariytale ale, 1 kg triple Melano, 0,3 kg Grapenut Granola og 0,2 kg Special N
 
Da er et av juleølene i gang - Bonsaks julesnadder, baserte på sterk skotsk ale. I oppskriften står det at det skal meskes i 90 minutter. Jeg kjører dette i 35l BIAB oppsettet mitt, så med ca 8 kg malt (forventet OG 1,074) blir det dobbeltmesk. Jeg lurer da på, er den lange mesketiden satt fordi det er mye malt, så dobbeltmesk på 2x60minutter vil holde greit siden jeg da mesker ca 4 kg i slengen, eller er det andre grunner til at mesketiden er så lang på dette ølet (jeg har brygget en del andre Bonsak-sett på rundt fem kg malt, der er mesketiden 60 minutter)

Her er maltbasen 5,2 kg Munich, 1,5 kg Fariytale ale, 1 kg triple Melano, 0,3 kg Grapenut Granola og 0,2 kg Special N
Hva er mesketemperaturen? Den eneste grunnen jeg kan se til å ha så lang mesketid (gitt at det ikke meskes på flere trinn, da), er at du skal meske på lav temperatur, som f.eks. 63 grader. Og sjøl da er den siste halvtimen antakelig relativt bortkasta.

Dobbeltmesking er noe jeg aldri har drevet med, men gir det ikke et redusert utbytte?

Burde det ikke gå å kjøre vanlig batch sparging med det oppsettet der? 8,2 kg malt vil fylle 5,5 liter, og om du så koster på deg et par rause liters fribord, har du fremdeles plass til 27 liter meskevann. Da skulle du kunne tappe ut 16-17 liter (avhengig av hvor mye du beregner i tap til kjelen), fylle opp igjen med 16-17 liter og tappe dem ut igjen etter noen minutter, og altså sitte med 36 liter til kok. Og det er jo mer enn du får plass til dersom du skal koke i 35-liter'n, også.

Dette forutsetter jo at du har kran i kjelen, da, og altså ikke et strengt BIAB-opplegg. Mulig det er noe jeg ikke skjønner:).
 
Jeg måler med refraktometer det som sirkuleres over malten. Har jeg nært hva som er utregnet ekstrakt potensiale så er jeg fornøyd. Men det tar ofte 90 minutt på tjukke mesker.
 
Jeg måler med refraktometer det som sirkuleres over malten. Har jeg nært hva som er utregnet ekstrakt potensiale så er jeg fornøyd. Men det tar ofte 90 minutt på tjukke mesker.
Hvor tjukke mesker snakker du om da? "Læreboka" sier vel at du skal ned på 2,5 l/kg før du får den effekten, men jeg mesker så å si aldri med så tjukk mesk, så jeg veit ikke hvor grensa går. (Med batch sparge og ikke veldig sterke øl blir mesken ganske tynn når jeg tilsetter alt meskevannet ved starten av meskinga.)
 
Tilbake
Topp