Mesketid?

Jeg forstår jo at man må meske i alle fall "SÅ" lenge for å få ut det man skal, samtidig som man må gi seg før man har kommet "SÅ" langt at det dannes usmaker, omtrent på samme måte som en tepose. Men hvilke kriterier er det som egentlig bestemmer mesketiden? 60 eller 90 min? Er det maltsammensetning, effektivitet på bryggeri, eller hva?
 
Meskingen konverterer stivelsen til gjørbare og ugjørbare sukkerarter.
for å fastslå når meskingen er ferdig bruker man en iodinetest. den måler nivået av stivelse i mesken.
Mesketiden er avhengig av flere ting. temperatur, mengde vann i forhold til malt, malttyper som er brukt, pH og sikkert flere ting, men disse er de viktigeste.
Som regel vil en mesk vøre ferdig før 60 min. og i noen tilfeller vil den nok ta lengere tid.
om mesken står en tid etter den er ferdig med konverteringen, skiller man ikke ut uønskede stoffer av den grunn. de kommer av utskylling, pH, og temperatur under skylling.


Edit... Nytt tastatur der ø og æ er feilplassert. Venligst les dem litt om hverandre :)
 
magne1972 skrev:
Edit... Nytt tastatur der ø og æ er feilplassert. Venligst les dem litt om hverandre :)

Høres ut til å være et dansk tastatur.
Du kan få maskinen til å oppfatte det som norsk, men da byttes også en del spesialtegn.
 
StoreMy skrev:
magne1972 skrev:
Edit... Nytt tastatur der ø og æ er feilplassert. Venligst les dem litt om hverandre :)

Høres ut til å være et dansk tastatur.
Du kan få maskinen til å oppfatte det som norsk, men da byttes også en del spesialtegn.
Jeg bruker stort sett lft(let finn og trykk) metoden, så det går nok på et vis :)
Men forferdelig uvant at de ikke var på rette plassen ja :)
 
magne1972 skrev:
Meskingen konverterer stivelsen til gjørbare og ugjørbare sukkerarter.
for å fastslå når meskingen er ferdig bruker man en iodinetest. den måler nivået av stivelse i mesken.
Mesketiden er avhengig av flere ting. temperatur, mengde vann i forhold til malt, malttyper som er brukt, pH og sikkert flere ting, men disse er de viktigeste.
Som regel vil en mesk være ferdig før 60 min. og i noen tilfeller vil den nok ta lengere tid.
om mesken står en tid etter den er ferdig med konverteringen, skiller man ikke ut uønskede stoffer av den grunn. de kommer av utskylling, pH, og temperatur under skylling.

Takk for svar. Sånne ionetester, er det noe de fleste bruker? Og hva er typisk for en mesk som trenger mer enn 60 minutter? Type; høy eller lav temperatur? Mye eller lite vann i forhold til malt? Mørke eller lyse malttyper?
 
Malt med lite diastic power (dette betyr egenevne til å konvertere stivelse) trenger som oftest lengere tid. Det er som oftest de mørke malttypene, men det er som regel oppgitt av produsent, eller tilnærmet i bryggesoftwaren.
En mesk bør inneholde minimum 30-40% diastic power totalt mener jeg å huske... Rett meg hvis feil.
Hvis ikke klarer den ikke å konvertere stivelsen tilfredstillende.
Ved lavere temperaturer tar det lengere tid, men for høy temperatur vill igjen avslutte prosessen.
Ph bør ligge optimalt på 5,2 pluss/minus, og den er også innspill på tiden.
Jeg har aldri tatt idoinetest, men mesker lenge nok til at jeg er trygg på at mesken er ferdig.
Som oftest mellom 60 og 75 minutter.
En optimal mesk hadde vistnok vært ferdig på 20-30 minutter, men jeg vet ikke hva som legges i det, kun lest det.
Finnes mye interesant lesestoff om akuratt dette :)
 
Fossdal skrev:
Igjen, tusen takk for svar. Ja, er nok på tide å skaffe litteratur selv! :)
Det er mye tilgjengelig stoff om dette på nett også.
Amerikanske og australske bryggeforum har en del, og palmers første verson er tilgjengelig. Ellers er google fin. :)
 
Kai Troester har kontrol på mesking og ph og slikt. Passe nerdete :)

http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Main_Page
 
Jeg er jo en low-tec kar, så jeg vil ikke ha det for nerdete. Palmer har jeg jo lest og googlet har jeg gjort, uten at jeg synes jeg får særlig konkrete svar på akkurat dette. Jeg slår meg til ro med magnes1972's svar, det holder!  :biersmile:
 
Fossdal skrev:
Jeg er jo en low-tec kar, så jeg vil ikke ha det for nerdete. Palmer har jeg jo lest og googlet har jeg gjort, uten at jeg synes jeg får særlig konkrete svar på akkurat dette. Jeg slår meg til ro med magnes1972's svar, det holder!  :biersmile:
Sier takk for tilliten, men husk at det er min tolkning, og verdier utifra egen hukommelse.
men uansett vil du nok sjelden oppleve problemer med et normalt meskeoppsett, og mesking mellom 60 og 90 minutter uansett.
Teori er forferdelig ....teoretisk. praksis er som oftest... praktisk :)
mesking er et uendelig tema, og min gamle elektrikkerlærer sa altid du kan ikke jobben din før du kan å jukse, men du skal ikke gjøre det.
en veldig god regel.
derfor er jeg kanskje litt teoretisk....
 
Lol, det samme sa min læremester, men han tilføyde: "Kunsten er å vite når du kan jukse, og når du absolutt ikke kan det".  Mye av sjarmen med hjemmebrygging er jo at det ikke blir helt likt hver gang. Jeg har ingen ambisjoner om å brygge like bra som en belgisk munk, så lenge jeg i høy grad overgår norske bryggerimestre...(K9Z)  Jeg fant forresten dette i linken fra SvErD :

If even better fermentability is desired, multiple rests within the beta and alpha amylase temperature range are possible. Such a mash schedule is used by Anheuser Bush to brew Bud Light without the use of enzyme additions in the mash. In order to leave as little dextrines as possible, their saccharification "rest" takes 2 hours while they slowly step the mash from 140ºF (60ºC) to 160ºF (70ºC) [source ??]. Such a mash schedule could be used by home brewers to brew highly attenuated styles like Belgian Saisons.

Og siden jeg skal brygge Saison når jeg kommer hjem, og så begynner man jo å lure. Luuuuure. 2 timer. Skal, skal ikke? Men så kicker fornuften inn og forteller meg at det enkle ofte er det beste...  ;)
 
Skal du overgå norske bryggerimestre må du være flink. ;) De lager kanskje ikke særlig interessant øl, men de har stålkontroll på hva de gjør!

Skal du meske for god utgjæring er det en grei tanke ikke å ha for kort mesketid, da enzymene i mesken gjerne kobber litt senere på lavere temperaturer.
 
magne1972 skrev:
........., og min gamle elektrikkerlærer sa alltid du kan ikke jobben din før du kan å jukse, men du skal ikke gjøre det.
en veldig god regel.

Min sa "Du skal ikke jukse før du vet hvordan det egentlig skal gjøres".
 
Gahr skrev:
Skal du overgå norske bryggerimestre må du være flink. ;) De lager kanskje ikke særlig interessant øl, men de har stålkontroll på hva de gjør!

Det betviler jeg ikke. Konseptet minner egentlig mye om Drillofotball.  :biersmile:
 
magne1972 skrev:
Spar meg for fotballspråk, det er russisk for meg, siden jeg som person synes dette er toppen av idioti.

Ok, Drillofotball er stappfullt av teori, det er dønn likt hver eneste gang, og det er gudsjammerlig kjedelig. Omtrent som norsk fabrikkpils.  :biersmile:
 
Eg har fått fem-seks punkt meir utgjæring når eg har lete meisken stå til dagen etter med god isolasjon, og kjem nok til å gjera det når det blir på tide med saison.
 
Tilbake
Topp