Midtfyns Gleipner Black IPA

jikvig

Dommer
Etter flere forespørsler kommer her oppskriften på Gleipner fra Midtfyns Bryghus

Gleipner dark ipa Style: Mørk IPA Brewer: Munkebo mikrobryg

Statistics
Volume: 23 liters
OG: 1080
FG: 1018
Alcohol: 8.1 % by vol.
Colour: 77 EBC (Black)
Bitterness: 0 IBU
BU/GU: 0

Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 6500 grammes
Cara Pils 37 EBC 400 grammes
Cara Munich 100 EBC 300 grammes
Chocolate (dehusked) Malt 340 grammes
Roasted Barley 280 grammes

Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.

Hops

Fermentation
Yeast: WLP001 California Ale

Comments:

75 g nugget ved 90 min, 23g Simcoe ved 45 min, 23g Columbus ved 30 min, 10g chinook ved 90 min, 28g chinook ved mash hop 60 min, 53g centennial ved 1 min, 23g simcoe ved 1 min, tørhopped 10 dage med 23g centennial,23g simcoe og 86g columbus + 15g irish moss ved 10 min og 0,3g sukker ved 10 min.

Kan anbefale et søk på haandbryg.dk etter Munkebo Mikrobrygg, masse prisvinnende oppskrifter å finne der. Claus er forøvrig mannen bak, og han ble i april ansatt som ny brygger hos Midtfyns Bryghus!
 
jikvig skrev:
Etter flere forespørsler kommer her oppskriften på Gleipner fra Midtfyns Bryghus

Gleipner dark IPA Style: Mørk IPA Brewer: Munkebo mikrobryg

Statistics
Volume: 23 liters
OG: 1080
FG: 1018
Alcohol: 8.1 % by vol.
Colour: 77 EBC (Black)
Bitterness: 0 IBU
BU/GU: 0

Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 6500 grammes
Cara Pils 37 EBC 400 grammes
Cara Munich 100 EBC 300 grammes
Chocolate (dehusked) Malt 340 grammes
Roasted Barley 280 grammes

Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.

Hops

Fermentation
Yeast: WLP001 California Ale

Comments:

75 g nugget ved 90 min, 23g Simcoe ved 45 min, 23g Columbus ved 30 min, 10g chinook ved 90 min, 28g chinook ved mash hop 60 min, 53g centennial ved 1 min, 23g simcoe ved 1 min, tørhopped 10 dage med 23g centennial,23g simcoe og 86g columbus + 15g irish moss ved 10 min og 0,3g sukker ved 10 min.

Kan anbefale et søk på haandbryg.dk etter Munkebo Mikrobrygg, masse prisvinnende oppskrifter å finne der. Claus er forøvrig mannen bak, og han ble i april ansatt som ny brygger hos Midtfyns Bryghus!

Det var raskt. Takker så mye  :biersmile:
 
ikke rart ølet er godt, med deeeet humleskjemaet..

Edit: stemmer for å få denne tråden opp i prioriterte emner...
 
Mulig det sier seg selv for de fleste, men som nybegynner må jeg spørre. Mesketemp og tid..?
 
kjikka litt inn på beercalc. Og ser at munkebo mikrobryggerier, på to andre Ipa har de kjørt 68grader i 90 minutter og 76grader 10. Vel og merke amerikanske IPA?
 
Jeg får desverre ikke mesketider/temperaturer, men vil anslå 68 grader da det er hans "sweetspot" på alkoholsterke øl.
 
Bård skrev:
Hvor lenge skal malten trekke i vannet, og på hvilken temperatur.

He he. Joda, det skjønner jeg. Men hvor lenge og på hvilken temp i denne oppskriften? ;) Ser det har kommet svar på det. :)
 
Hmmm,
kan det være noe galt med en batch her, jeg kjøpte denne på polet i stavanger for et par uker og ble direkte skuffet, svært lite bitter (i forhold til forventning) og lite humlesmak, smakte søtlig og fenolsk med ganske klar alkoholsmak...
 
Jeg kjøpte to stk her for noen dager siden, og har kost meg med den ene. Best før 6/2-2014. Helt fin som vanlig. :)

Har enda et spm ang oppskriften. 0,3gr sukker ved 10min... Pr liter? Eller er det ment 0,3kg?
 
jikvig skrev:
.. og 0,3g sukker ved 10 min. ..

Voldsomme sukkermengder her ;)
..eller skal det være 0,3Kg?
..eller 3g/l til flasking?

Har satt denne opp på brewersfriend.com og mulig den og Beercalk regner litt forskjellig, må ned i 76% efficiency for å få samme OG som Beercalc får på 80%.
 
"Det er sikket 300 gram sukker ved 10 min før burnout. Hilsen Claus!"

So there you have it :-D
 
jikvig skrev:
"Det er sikket 300 gram sukker ved 10 min før burnout. Hilsen Claus!"

So there you have it :-D

Flott. :)  Denne blir brygget litt senere i høst slik at jeg har noe å kose meg med i vinter/jula. Er ikke spesielt glad i juleøl, men en black IPA får gjøre nytten. ;)
 
Fra en tidligere tråd (og annen litteratur), går det fram at "mash hop" har liten, eller ingen betydning for oss hjemmebryggere.

Tror nok det kan droppes. Kanskje heller øke 90 min Chinook lite grann.
 
Svein Erik skrev:
jikvig skrev:
"Det er sikket 300 gram sukker ved 10 min før burnout. Hilsen Claus!"

So there you have it :-D

Enn bitterhet?
Edit: Jeg har wlp 007 slurry. Blir det da noe helt annet?

Bitterhet ville han ikke oppgi, så det får bli litt etter hva humlene dine har av bitterhet.
WLP007 er i mine øyne en av de mest nøytrale engelske gjærene, tror det vil fungere bra med maltrikheten.
Alternativt kan du bruke US-05, som er mye lik 001.
 
Tappet i går og karbonert i dag! En mildere variant på "bare" 7.3%. IBU på 170! Synes den var overraskende lite bitter, helt passelig men litt umoden. Herlig! Men i følge kona kan det hende at jeg er litt miljøskadd!  :)
 

Vedlegg

  • IMG_1052.JPG
    IMG_1052.JPG
    1,9 MB · Sett: 1.065
Svein Erik skrev:
Tappet i går og karbonert i dag! En mildere variant på "bare" 7.3%. IBU på 170! Synes den var overraskende lite bitter, helt passelig men litt umoden. Herlig! Men i følge kona kan det hende at jeg er litt miljøskadd!  :)
Ser deilig godt ut!
Og sikkert en korrekt kommentar fra din bedre halvdel!
 
Tilbake
Topp