Mikroskop mm til gjærtelling?

Har lurt litt på å kjøpe et mikroskop til gjærtelling for å forbedremulighetene for gjenbruk av gjær. Siden jeg egentlig ikke brygger så ofte hender det at jeg har litt gjær stående i skapet som jeg er litt usikker på om er brukandes eller ikke, og da hadde det vært kjekt å kunne sjekke ordentlig
 
Og det du spør om er hva slags mikroskop?

Såvidt jeg har skjønt trenger du minimum 400x, uten at jeg har prøvd det selv. Som med kamera, vil jeg tro at optikk er like viktig som forstørrelse.

Og så trenger du et hemocytometer for å kunne telle, og en eller annen tinktur, uten at jeg vet hva slags, for å skille døde fra levende celler.
 
Jeg hadde en runde på Ebay for en tid siden, da jeg er ute etter å kunne telle celler selv. Men som sagt, tanken på optikk fikk meg til å ikke prøve en slikt billig-oppsett.

Den kan sikkert forstørre så og så mye, men hvilken oppløsning får du? Dette vet jeg egentlig ikke, det er bare tanken. Kjedelig å måtte identifisere en celle med å måtte telle kanter tenker jeg. Man har jo billig/mobil/kompaktkameraer som klarer å forstørre x-antall ganger, men bildet blir jo ikke noe bra, blir pixlete og støyete. Vet ikke hvis det gjelder disse dippeduttene da.
 
Tja, for det første er de jo såpass billige at det ikke er noe stort tap hvis de ikke funker, og for det andre er tenker jeg at det kan være mer behagelig å se på en stor skjerm der man også kan ta et bilde enn å måtte sitte bøyd over et mikroskop.

Dessuten... 400x er egentlig ikke så mye forstørrelse hvis det er optisk zoom, og da trenger ikke selve kameraet å være i bra kvalitet i det hele tatt for å få bilder som er mer enn bra nok til dette.

Er det derimot digital zoom (som det gjerne er på mobiler osv) er det ikke håp, men det tror jeg egentlig ikke det er, for da ville 500x forstørrelse som det står der bare gi et meningsløst rot
 
Men selv om det er optisk zoom trenger du god optikk. Ellers blir det bare snøkrystaller.

Meld veldig gjerne tilbake på hva du lander på, da jeg er nysgjerrig selv men budsjettet er ikke helt med meg på mikroskop enda.
 
Kjøpte et rimelig mikroskop ("My First Lab Ultimate") på ebay for noen år siden. Funket helt fint til celletelling.
 
@Miguel - litt samme situasjon her, kjøper jeg noe mer dyrt og/eller stort tror jeg dama kaster meg ut... Evt må jeg bo i kjelleren med hutulas barn... Så derfor tenker jeg at noe til en hundrings er verdt et forsøk. Funker det så funker det og funker det ikke så er det ikke så mye å gråte over.

Men tror uansett ikke at optikken trenger å være all verdens kvalitet for å holde til dette, jeg hadde noe som høres litt ut som det gahr nevner da jeg var liten, skikkelig billiggreier, men selv ganske stor forstørrelse funka helt greit

Tror jeg gir det en sjanse, skal si fra om det funker eller ikke :)
 
De usb-mikroskopene er basically webkamera med linse. Har sett et i bruk, og det er lav oppløsning (oppløsning oppgitt er med interpolering med programvare, faktisk oppløsning er vel rundt 0,3MP) med plast-optikk.
 
For dårlig oppløsning. Optikk i plast, fokus nærmest umilig. Stativet vanskelig å stille inn. Uklare bilder. Her er et vepse øye. ImageUploadedByTapatalk1410378256.866833.jpg
 
Altså, hvis man er fascinert av å studere gjær og å TELLE gjærceller så by all means. Men selv om det kanskje setter meg i bås med kvinnene dere bor sammen så tillater jeg meg å si dette: Sikker på at du trenger et mikroskop for å brygge øl? Hvis du stikker fingeren i jorda for et lite øyeblikk liksom?
 
Altså, hvis man er fascinert av å studere gjær og å TELLE gjærceller så by all means. Men selv om det kanskje setter meg i bås med kvinnene dere bor sammen så tillater jeg meg å si dette: Sikker på at du trenger et mikroskop for å brygge øl? Hvis du stikker fingeren i jorda for et lite øyeblikk liksom?

Selvfølgelig er det ingen som egentlig trenger det. Men det er ingen god grunn til ikke å ønske seg et!;)
 
Dette er jo en hobby for de fleste. Sikkert ikke alle som "trenger" de freshe støtdemperne til sykkelen sin heller, eller laksetrapp på 240'en sin.
 
Tilbake
Topp