Min første ekstraktbrygg

Kan godt hende at det er ferdig karbonert før den tid hvis romtemperaturen er litt høy.
Noen vil ha IPA så fersk som mulig, andre mener den har godt av en uke eller to på lav temperatur.
Tror ikke det er noen fasit på dette.
IPA har godt av å bli oppbevart i kjøleskap. Et maltdrevet øl gjerne med høy ABV klarer seg bedre om temperaturen er litt høyere.
Semikjøling er bedre enn ingen kjøling. Kjølerom er flott å ha men mange nok kjøleskap/ frysebokser gjør samme nytte. Hvor mye temperaturendringer vil påvirke smaken henger nok også sammen med øltype. Inbiller meg at en lett pils er lettere påvirkelig enn f eks en godt humlet brown ale.
 
Nybegynner spørsmål:
Hva skjer i karboneringsprosessen? Er det enda litt gjær igjen som spiser "sukkeret"?
Hvordan kan jeg måle co2 innholdet i flaskene? Fikk et tips, tappe brygg i plastflaske for å sjekke hvor "hard" den er. Andre tips til denne prosessen? Flaskene har nå stått i mellom 22-25 grader i 11 dager, tenker de skal få stå i 14 dager.
Er det en grei regel også her, "bedre at det står litt lengre, enn for kort tid"? Før de blir satt på kjøla i 1-2 ukers tid. Så smake :)
 
Riktig gjettet. Det er litt gjær igjen som svever rundt og spiser det sukkeret du tilsetter ved priming til flasking. Det kan være lurt å bruke en halvliters brusflaske eller to som indikator på om det er nok kullsyre før du eventuelt setter det kjøligere. 14 dager i 22-25 grader bør absolutt være tilstrekkelig før kjøling. Du kan til og med smake på en dagen etter hvis du setter den i kjøleskapet først. Så kan du se et par uker senere hvilken utvikling ølet har hatt på kjøling.

Plastflasken kan du også klemme ut all luften før du skrur igjen, og dermed minimere risiko for uønsket oksygenopptak.
 
Spraymalt lys kokte denne ca 45-1 times tid
Spraymalt/sukker som du tilsetter i ferdighumlet ekstraktbrygg trenger bare kokes i noen minutter for å ta knekken på soppsporer og evt andre mikroorganismer.

Koketid på ca en time har kun noe for seg dersom du humler vørteren selv. Unødvendig koking på en vanlig kjøkkenkomfyr øker faren for fettdrypp ned i ølet. Dette er uønsket da det går utover skummet, som er viktig for mange.
 
Spraymalt/sukker som du tilsetter i ferdighumlet ekstraktbrygg trenger bare kokes i noen minutter for å ta knekken på soppsporer og evt andre mikroorganismer.

Koketid på ca en time har kun noe for seg dersom du humler vørteren selv. Unødvendig koking på en vanlig kjøkkenkomfyr øker faren for fettdrypp ned i ølet. Dette er uønsket da det går utover skummet, som er viktig for mange.

Okay! Takk for godt tips, satte ny i går og kokte ca 5 minutter med grytelokk for sikkerhetsskyld (Desinfisert)
 
Sist redigert:
Prøver trikset med plastflaske, klemmer ut all luft. IPAen jeg har til karbonering har nå stått i 11 dager, plastflasken (som var tom for luft) er nå ganske hard. Bør jeg sette disse i kjøleskapet nå, eller vente 3 dager til?
 
Jeg opplever det er veldig varierende hvor mange dager gjæringen tar, jeg har hatt tilfeller der vannet i gjærlåsen "slipper" etter 14 dager jeg kan tappe i flasker. Nå har et kar med IPA (lik alle de andre) som står på 19 dagen og faktisk plopper enda. Tempen viser 22 grader og nok tidligere vært kanskje 20-21 grader.

Lurer på årsaken til dette:

1. Kan den lille temperaturforskjellen være årsaken?
 
Som du sikkert har sett utallige ganger her på forumet (?): Ikke stol på plopping som indikator for gjæringsaktivitet. Det du ser av plopping nå kan veldig gjerne være CO2 som unnslipper fra ølet ditt, især siden temperaturen har økt litt (CO2 binder seg lettere jo kaldere væsken er).
 
Som du sikkert har sett utallige ganger her på forumet (?): Ikke stol på plopping som indikator for gjæringsaktivitet. Det du ser av plopping nå kan veldig gjerne være CO2 som unnslipper fra ølet ditt, især siden temperaturen har økt litt (CO2 binder seg lettere jo kaldere væsken er).

Her ble jeg straks klokere :)
Jeg er ganske ny på forumet her, så det har jeg ikke fått med meg dessverre. Var ikke enkelt å søke på heller.

Hva kan evt. skje dersom man lar ølet stå for lenge i gjæringsdunk? Tidligere ble det nevnt at det var mer en fordel enn ulempe, men det går vel en grense et sted?
 
Okay, takk for nydelig hjelp :) Tror jeg skal klare å engasjere meg til å lese litt litteratur om ØL. Mens jeg tar meg en kald en. :)

Og hadde det ikke for noobs som meg, hadde forumet blitt en kjeeeedelig plass :)
 
Når jeg tappet i dag, glemte jeg å ta gjærlåsen (Har kran påmontert flaskefyller). Dette førte til at noe av vannet fra gjærlåsen ploppet nedi dunken ... Dette kan vel kanskje føre til infeksjon? Eller kanskje jeg er heldig ... Det røde lokket var iallefall på låsen.
 
I gjærlåsen bruker jeg Starsan, det er ikke problematisk å få i ølet. De som gjærer turbo eller har stor tank/liten gjærlås synes Starsan skummer mye og hiver oppi vodka whatever bare det er sanitert og ikke skader ølet. Hva hadde du i gjærlåsen, skal ikke være rent vann i en gjærlås etter boka mi.

Men boka mi er ikke det samme som sannhet http://forum.norbrygg.no/threads/hvordan-bruke-gjaerlasen.14981/
 
Sist redigert:
Jeg hadde vann, men husker jeg desinfiserte låsen i et star san bad før jeg monterte på, det kan jo kanskje være jeg var heldig, eller ikke. Vi ser om 3 uker hvordan dette smaker .. :)

Men da har jeg lært noe i dag også, bruker star san oppløsning neste gang.
 
Tilbake
Topp