Mitt første brygg!

Da var bøtta trygt plassert på boden.
Brygget etter brulosofen sitt blonde ale.

Alt gikk egentlig greit men hadde et par uhell underveis. Meskinga gikk fint men hadde et plutselig dropp i temp etter en halvtime så jeg kjørte på litt varme. Pre boil var SG 1.037 og 27 liter. Kom ut på OG 1.049 og 22 liter etter kok, har nok hatt litt høy avdamping men endte kun ett poeng over FG. Smakte på vørteren når den var kald og syntest det var en litt besk usmak. Var dum å varmet varmestaven min før jeg satte den i kjelen og mistenker noe brent/besk smak pga det... :( håper det retter seg under gjæring. Slet med bunnfelling under kjøling og endte kansje 5dl i kjelen og mye grums i bøtta. Når jeg skulle koble på kjølespiralen måtte jeg koble av slanget til oppvaskmaskin, var litt voldsom å endte med en temmelig alvorlig lekkasje. Dumt når husdragen står i dusjen og vannpumpetanga ligger i bilen :rolleyes: om jeg har noen spørsmål så må det være om det er vanlig med besk smak på førter før gjæring? Smaken var ikke humle trur jeg :/ brukte 7g chinook som bitterhumle med 55min kok.

Når jeg tebker meg om så kan smaken komme fra tanniner. Etter mesk på 65c flyttet jeg posen over i et spann på 76c lot den ligge i 5-10, helte av og gjentok på på 76c. Mulig at posen lå totalt 15 min på 76...:(

Jeg synes også vørteren smaker litt beskt, tror nok det er vanlig, har bare brygget lyse øl, vet ikke hvordan det er med mørke, kan tenke meg det er enda beskere.

Mener du besk som i bitter? Isåfall er dette helt normalt :) Blir sikkert godt. Er mye som skjer under gjæring/modning. Gratulerer med første brygg :) :)

Er ikke no krise om malten har ligget i 76 grader i 15 min.. Tanniner vil ofte ha en snerpete teaktig smak.

Mener du besk som i bitter? Isåfall er dette helt normalt :) Blir sikkert godt. Er mye som skjer under gjæring/modning. Gratulerer med første brygg :) :)
Usmaken kom liksom først i munnen, etterfulgt av en god smak av humlebitterhet. Øl blir det sikkert uansett.

Det du skriver om tesmak så er det kansje det jeg opplever, hadde jeg ikke pakka bort bøtta sku jeg testa en gang til. Jo mer jeg tenker på det jo mer minnes det om en kald tepose som har trekt for lenge

Sist redigert:
Bør jeg stikke bøtta siden nesten alt av grums ble med? Ser at det feller godt i bøtta nå. Burde nok gitt det mer tid etter kjøling med det sank liksom bare et par cm i kjelen ila 15 min... jo mer jeg leser om "astringent" jo mer sikker blir jeg på at det blir et problem. Neste brygg skal jeg meske på en annen måte. Trur høy ph kan være problemet siden jeg flytta posen over i en kjele med rent 76c vann to ganger. Skummer dere av hotbreak? Jeg gjorde ikke det...

Jeg har frem til for ett par brygg siden tatt med alt fra bryggemaskinen, (ca 40 brygg) stort sett alt er blitt godt og er drukket. Jeg skummer av ved hotbreak, men har forstått att det er mange som ikke gjør det. Dette er ditt første brygg, det blir jo ikke verdensklasse på første forsøk, snakker av egen erfaring.. det blir bedre med erfaring. Men øl blir det, og du skal ikke se bort fra att det blir riktig godt og

Bør jeg stikke bøtta siden nesten alt av grums ble med? Ser at det feller godt i bøtta nå. Burde nok gitt det mer tid etter kjøling med det sank liksom bare et par cm i kjelen ila 15 min... jo mer jeg leser om "astringent" jo mer sikker blir jeg på at det blir et problem. Neste brygg skal jeg meske på en annen måte. Trur høy ph kan være problemet siden jeg flytta posen over i en kjele med rent 76c vann to ganger. Skummer dere av hotbreak? Jeg gjorde ikke det...

Jeg fyller på med vann som holder 84 grader til andre runde. Da får jeg 76 grader. Det er ikke noe problem så lenge du ikke blir liggende litt over 78, og med lite sukker igjen.

Vørteren smaker ikke godt etter kokingen. Skikkelig beske greier, så det er ikke noe å bekymre seg for. Dette går nok veldig bra:).

Jo mer du leser om det jo mer sikker blir du på at det er problemet hos deg. Slapp av det går bra. Det skal mye til for å få astringens. Been there done that. :) bare la ølet stå i bøtta sine 14dager. Trodde vi hadde et astringens problem. Det var bare normal humlebitterhet. Smaker veldig bittert rett etter koking.

Jo mer du leser om det jo mer sikker blir du på at det er problemet hos deg. Slapp av det går bra. Det skal mye til for å få astringens. Been there done that. :) bare la ølet stå i bøtta sine 14dager. Trodde vi hadde et astringens problem. Det var bare normal humlebitterhet. Smaker veldig bittert rett etter koking.
Mulig jeg bare er en Nervous-Nelly :oops:

Sikkert ikke noe å bekymre seg for. Det er jo ditt første brygg, så du har jo ikke mange referanser å sammenligne mot.

Det verste som kan skje er at du skyller det ned med en whiskey. Ikkje stress [emoji41]
Nei så ille kan det da umulig gå... Satt meg ned og tenkte på mitt første brygg... hadde ikke lest en skit før jeg begynte, hadde ikke store ambisjoner, men var veldig fornøyd med første brygg. Hadde jeg brygget den nå så er jeg redd den hadde gått i sluken. Hadde noen sagt jeg skulle slå den i sluken så er jeg redd jeg hadde slått hardt...

Jeg kjenner meg igjen i nervøsiteten, mitt første allgrain var en pale ale fra nøgne Ø, den smakte utrolig godt rett etter karbonering, men etter diverse inpur så lagret jeg den etter anbefalinger, da mistet ølen all aroma og gjenstod med kun bitterhet. I utgangspunktet hadde den sitrus og andre aromaer som forsvant med lagring.

Jeg eri ingen ekspert på dette, men min konklusjon er at humle aroma svekkes med lagring, kanskje jeg tar feil, jeg hadde satt pris på innspill ang. Bevare aroma i øl, samtidig få en klar øl.

Jeg kjenner meg igjen i nervøsiteten, mitt første allgrain var en pale ale fra nøgne Ø, den smakte utrolig godt rett etter karbonering, men etter diverse inpur så lagret jeg den etter anbefalinger, da mistet ølen all aroma og gjenstod med kun bitterhet. I utgangspunktet hadde den sitrus og andre aromaer som forsvant med lagring.

Jeg eri ingen ekspert på dette, men min konklusjon er at humle aroma svekkes med lagring, kanskje jeg tar feil, jeg hadde satt pris på innspill ang. Bevare aroma i øl, samtidig få en klar øl.

Hjemmebrygg er stort sett ferskvare, og det gjelder særlig øl der humlearomaen er viktig (APA, amerikansk IPA osv.). Å lagre disse er ikke noe å satse på. Men noen humlesorter gir flyktigere aroma enn andre. Espen Lothe fra Kinn sier at Veskyst har en mye kortere levetid enn Skoddehav. Den første er humlet med Simcoe, Centennial og Columbus (CTZ), pluss Amarillo som tillegg i tørrhumlingen. Skoddehav har like deler Citra og Cascade. De er ellers humlet på samme måten. (Hør Lothe og Kjetil Jikkiun diskutere dette på Vestkast.)

Sist redigert:
Humlearoma svekkes definitivt ved lagring. Mye raskere hvis det står på flaske enn fat f.eks. Når mine humlegreier er på flaske noterer jeg meg en merkbar nedgang etter to dager allerede, og så stabiliserer det seg litt mer med en jevn nedadgående kurve.

Hjemmebrygg er stort sett ferskvare, og det gjelder særlig øl der humlearomaen er viktig (APA, amerikansk IPA osv.). Å lagre disse, er ikke noe å satse på. Men noen humlesorter gir flyktigere aroma enn andre. Espen Lothe fra Kinn sier at Veskyst har en mye kortere levetid enn Skoddehav. Den første er humlet med Simcoe, Centennial og Columbus (CTZ), pluss Amarillo som tillegg i tørrhumlingen. Skoddehav har like deler Citra og Cascade. De er ellers humlet på samme måten. (Hør Lothe og Kjetil Jikkiun diskutere dette på Vestkast.)
Nå vet jeg ikke noe om du finn har erfaring med cc og humle aroma , kanskje Jab har erfaring, etter poster jeg har lest at cc uten noen problemer med carbonering, kanskje han også bevarer noe av humle aroma ved å gå rett fra gjæringstemp til cc. Jeg er helt fersk, har lest mye, men vi har jo forsatt evolution.

Nå vet jeg ikke noe om du finn har erfaring med cc og humle aroma , kanskje Jab har erfaring, etter poster jeg har lest at cc uten noen problemer med carbonering, kanskje han også bevarer noe av humle aroma ved å gå rett fra gjæringstemp til cc. Jeg er helt fersk, har lest mye, men vi har jo forsatt evolution.

Nei, jeg kuldekræsjer ikke ølene mine, og jeg flasker. Men jeg er ikke spesielt opptatt av det med humlearomaen, egentlig. Jeg satser på den enkleste løsningen, nemlig å drikke opp disse ølene innen rimelig tid:). Og jeg plages ikke så mye av at de forfaller litt. De er fremdeles ganske gode etter et par måneder, og det er omtrent så gamle de blir - i verste fall.

Jeg er nok mer oppptatt av øl der humla ikke er det fremste smakselementet:). Ikke at det er noe galt med å elske amerikansk humleøl, altså - jeg drikker det gjerne. Men det virker som om det blir mye stress med det.

Tilbake
Topp