Monster mill mm-3

Fikk akkurat mølla levert i posten. (450kr tull/mva)

Hadde planer om å bruke en gammel og sterk Bosh blandedrill som motor. Den går seint og er veldig sterk.

Men jeg er redd den går for fort rundt. Ca 500 omdr. pr . min. (kan ikke justere hastigheten).

Leser at anbefalt turtall er 100-300.

Kan jeg bruke den eller må jeg finne på noe annet?
 
Har selv en barley crusher, som også er en valsemølle. Har ikke fått med meg at det er oppgitt noe optimalt turtall. Selv bruker jeg en gammel og svak batteridrill innstillt på "skruemodus".
Foreslår at du prøver. Hvis den går for fort er vel det verste som kan skje at den vil gå litt ujevnt fordi maltkornene ikke faller raskt nok ned mellom valsene.

Harald
Bryggebrygger
 
Hei,

Har samma mølla som deg. Prøvde meg også med den drill, men erfarte fort at det og kontrollere hastigheten var problematisk.
Ente opp med å sveise på ei sveiv jeg demonterte fra et utrangert justerbart bord. Fikk mye bedre kontroll over prosessen.
Det og sveive gjennom 5 -6 kg. er ikke rare jobben og gjøres mens vannet til meskinga varmes opp...
 
Fikk tips i høst om å kjøpe mørtelblander eller murbor, koster 3-400, og kan justeres langt ned i hastighet.
Kjøpte et billig slagbor (med mulighet for å slå av slaget) til 400 på Coop OBS, det funker som fjell, og kan kjøres saktere enn ønskelig, uten at det går varmt. :)

Ved for hurtig knusing, kan man rive opp skallene, og dermed få uønskede smaker fra tanniner.
Jeg kan ikke si å ha opplevd dette, men det kan jo være verdt å være klar over det.
 
Det ser ut som om røredrillen som OBS tidligere solgte har gått av moten.  Jeg ga en maltmølle i bursdagspresang til en kompis, og skulle få tak i en røredrill også, men det var ikke lett.  Ingen byggevarebutikker i trondheim hadde en slik, og OBs Bygg hadde glemt at noe slikt hadde fantes, også.
 
ØysteinS skrev:
Det ser ut som om røredrillen som OBS tidligere solgte har gått av moten.  Jeg ga en maltmølle i bursdagspresang til en kompis, og skulle få tak i en røredrill også, men det var ikke lett.  Ingen byggevarebutikker i trondheim hadde en slik, og OBs Bygg hadde glemt at noe slikt hadde fantes, også.

Kjøpte før jul på OBS Bygg på Lade, en KellenTools Hammercrafter 820, men dette er altså en slagbor, hvor man kan velge bort slaget. Følger med koffert og noen forsatser på kjøpet, samt en overgang (vet ikke hva formatene heter i drillverdenen) som jeg har stående fast på mølla. Mener den kostet oppunder 400,-.
Jeg fant heller ikke mørtelblander, hvis det er det du sikter til? Derimot har jeg kjøpt en mørtelblander som forsats (igjen på tynn is i forhold til riktig betegnelse) til batteridrillen - på Bunnpris (!), som jeg bruker til å piske inn luft i vørteren med etter kjøling.
 
For 4-5 år siden kjøpte jeg en relativt vanlig utseende drill til 400 kroner, men som var mer nedgiret enn vanlig, beregnet på å røre flislim og slikt, på lavere hastigheter enn gjengs drilling.  Den er fin til maltknusing, den.

Høres ut som du har kjøpt en borrhammer, dvs. med SDS+-feste.  Med en slik kan man bore i betong som om det var smør.  Med slagdrill så er betongborring ganske stusselige greier.

Jeg har en Kellen borrhammer, selv, jeg.  Den har jeg til og med brukt opptil flere ganger uten at den har gått i stykker.
 
Tilbake
Topp