1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Motorisering av Monster Mill

En tråd i 'Utstyr' startet av EspenL, 14 Okt 2012.

1. EspenL

EspenL
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ah, nå skjønner jeg dreiemomentet. Jeg trodde at motoren gikk 3000rpm og at du hadde justert ned farten med spenningen. Denne har jo ormegir og bør ha skikkelig monstermoment. Burde funke uten problem.

Har et ormegir liggende jeg kjøpte i India, men det er bare tannhjul uten kulelager, så det krever en del arbeid å benytte det.

2. Hans Einar

Hans Einar
    Expand Collapse
    Registrert bruker

-
    Går fint det. Bare psu chassis er isolert fra hverandre.

--

3. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har du prøvd det ? isåfall er det bra.
    Nå var jeg litt snar her, det var paralell jeg prøvde, etter tps om dioder o serie med PSUene for at det ene ikke skulle påvirkes av det andre var konklusjonen min at det går ikke ann å paralelle dem.

4. Hans Einar

Hans Einar
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ja, har prøvd. Bruker det til å drive lader for 6sellers lipo så laderen ikke trenger å steppe så mye opp. Men galvanisk skille mellom chassi, ellers smeller det.

--

5. magne1972

magne1972
    Expand Collapse
    Moderator

Det høres jo genialt ut :)

6. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ujoret stikk da ?

7. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Når jeg nevner PC PSUer er det fordi det ikke er uvanlig å ha liggende etter gamle PCer.
    Jeg så ikke hva frakten var på det du linket til.

Angående motoren, er det fra 3/4 juls elektriske for pensjonister/invalide etv ?

Jeg har selv en slik som nok blir brukt til det den er laget for, jeg har den fordi den går ut av systemet og vrakes/resirkes, så får dere og tak i en slik før den vrakes er motorprobler løst.

8. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

9. magne1972

magne1972
    Expand Collapse
    Moderator

Jepp, sånn invalidesykkel. Hadde to motorer, en til hvert bakhjul. Den andre ligger der enda :)
    Resten så ut som en trafikkulykke :)

10. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da må du hente den motoren også, det er vist et eget firma som skal ha inn disse "bilene" for å ta av motorer etc.

11. EspenL

EspenL
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det ville jo være bortkaste. Bedre å hente den og gi den til en trengende brygger ;-)

12. magne1972

magne1972
    Expand Collapse
    Moderator

Ok. Skal hente "skrot" på tirsdag.
    Testkjører den etterpå :)
    Tross alt 5 minutter jobb :)

13. julius

julius
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hmm, ser et lite behov etterhvert for motor da drill blir litt ustabilt.

Kan noe sånt passe, eller blir det for lite omdreininger? Skulle vel ha moment i massevis....

http://www.jula.no/el-vinsj-229200

14. EspenL

EspenL
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det der må jo være midt i blinken, bare litt tregere enn en drill. Men det er jo vanligvis nok av rigging å gjøre mens kverna går. Tipper den har rundt 60 rpm og det er jo omtrent den farten man sveiver med manuelt. Da risikerer man iallefall ikke at den går for fort og river skallene opp unødig  :)

15. Kim Log

Kim Log
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har sett litt på denne vinsjen til vår Crankandstein 3D. Det går ikke frem fra dokumentasjonen hva slags rpm vi snakker om her. I manualen står det 11 meter pr minutt, men det er jo vinsjehastighet. Uansett er det vel i sakens natur at det ikke kan være superspeed i og med bruksområdet.

Er det noen som har prøvd denne vinsjen til møllen sin?

16. Bjarte H

Bjarte H
    Expand Collapse
    Dommer

Vil tro at den er litt i treigeste laget. Kanskje det er bedre å slakte en elektrisk kjøttkvern eller eltemaskin?

17. Kim Log

Kim Log
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Er også litt redd for at den blir vel treg, men momentet må nok være solid. Forsåvidt ikke noe problem om det tar en 20 minutters tid å kverne 12-13kg. Vi gjør det vanligvis før bryggedagen. Noe særlig mer bør det ikke ta.

18. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

1100 cm./40cm. omkrets  = 30 rpm, veldi bra for mølla, start den kvelden i forveien.
    :)

19. Bjarte H

Bjarte H
    Expand Collapse
    Dommer

Optimal rpm ligger vel mellom 200 og 300 :)

Del denne siden