Motorisering av Monster Mill

Ah, nå skjønner jeg dreiemomentet. Jeg trodde at motoren gikk 3000rpm og at du hadde justert ned farten med spenningen. Denne har jo ormegir og bør ha skikkelig monstermoment. Burde funke uten problem.

Har et ormegir liggende jeg kjøpte i India, men det er bare tannhjul uten kulelager, så det krever en del arbeid å benytte det.
 
Oddvar Demmo skrev:
Den greier det men synes den går sakte og vil buke tid på å kværne, jeg kjører monstermølla på 600+ rpm men da er det for over.
Hvor får du 12 volt fra ?
Synd det ikke går å seriekoble 2 PC PSUer til 24 V, da ville effekten blitt 4 ganger mere.

-
Går fint det. Bare psu chassis er isolert fra hverandre.



--
 
Hans Einar skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Den greier det men synes den går sakte og vil buke tid på å kværne, jeg kjører monstermølla på 600+ rpm men da er det for over.
Hvor får du 12 volt fra ?
Synd det ikke går å seriekoble 2 PC PSUer til 24 V, da ville effekten blitt 4 ganger mere.

-
Går fint det. Bare psu chassis er isolert fra hverandre.



--

Har du prøvd det ? isåfall er det bra.
Nå var jeg litt snar her, det var paralell jeg prøvde, etter tps om dioder o serie med PSUene for at det ene ikke skulle påvirkes av det andre var konklusjonen min at det går ikke ann å paralelle dem.
 
Ja, har prøvd. Bruker det til å drive lader for 6sellers lipo så laderen ikke trenger å steppe så mye opp. Men galvanisk skille mellom chassi, ellers smeller det.

--
 
Hans Einar skrev:
Ja, har prøvd. Bruker det til å drive lader for 6sellers lipo så laderen ikke trenger å steppe så mye opp. Men galvanisk skille mellom chassi, ellers smeller det.

--
Det høres jo genialt ut :)
 
magne1972 skrev:

Når jeg nevner PC PSUer er det fordi det ikke er uvanlig å ha liggende etter gamle PCer.
Jeg så ikke hva frakten var på det du linket til.

Angående motoren, er det fra 3/4 juls elektriske for pensjonister/invalide etv ?

Jeg har selv en slik som nok blir brukt til det den er laget for, jeg har den fordi den går ut av systemet og vrakes/resirkes, så får dere og tak i en slik før den vrakes er motorprobler løst.
 
Oddvar Demmo skrev:
magne1972 skrev:

Når jeg nevner PC PSUer er det fordi det ikke er uvanlig å ha liggende etter gamle PCer.
Jeg så ikke hva frakten var på det du linket til.

Angående motoren, er det fra 3/4 juls elektriske for pensjonister/invalide etv ?

Jeg har selv en slik som nok blir brukt til det den er laget for, jeg har den fordi den går ut av systemet og vrakes/resirkes, så får dere og tak i en slik før den vrakes er motorprobler løst.
Jepp, sånn invalidesykkel. Hadde to motorer, en til hvert bakhjul. Den andre ligger der enda :)
Resten så ut som en trafikkulykke :)
 
Oddvar Demmo skrev:
Da må du hente den motoren også, det er vist et eget firma som skal ha inn disse "bilene" for å ta av motorer etc.
Ok. Skal hente "skrot" på tirsdag.
Testkjører den etterpå :)
Tross alt 5 minutter jobb :)
 
Det der må jo være midt i blinken, bare litt tregere enn en drill. Men det er jo vanligvis nok av rigging å gjøre mens kverna går. Tipper den har rundt 60 rpm og det er jo omtrent den farten man sveiver med manuelt. Da risikerer man iallefall ikke at den går for fort og river skallene opp unødig  :)
 
Har sett litt på denne vinsjen til vår Crankandstein 3D. Det går ikke frem fra dokumentasjonen hva slags rpm vi snakker om her. I manualen står det 11 meter pr minutt, men det er jo vinsjehastighet. Uansett er det vel i sakens natur at det ikke kan være superspeed i og med bruksområdet.

Er det noen som har prøvd denne vinsjen til møllen sin?
 
Vil tro at den er litt i treigeste laget. Kanskje det er bedre å slakte en elektrisk kjøttkvern eller eltemaskin?
 
Er også litt redd for at den blir vel treg, men momentet må nok være solid. Forsåvidt ikke noe problem om det tar en 20 minutters tid å kverne 12-13kg. Vi gjør det vanligvis før bryggedagen. Noe særlig mer bør det ikke ta.
 
Tilbake
Topp