Oddvar Demmo
Norbrygg-medlem
Bård skrev:Hva er et worm gear?
Ser ikke ut som mer kompliser enn snekkedrev som jeg er vant med, har heller aldri hørt om ormegear.
magne1972 skrev:Jeg tror alle ormgir har en reduksjonsfaktor på 1:antall tenner på tannhjul.
Har du et tannhjul med 30 tenner får du 30:1 reduksjon. En omdreining på skruen skrur jo uansett bare en tann.
Perfekt for nedgiring av mølle
Du får også en 90 grader mellom motoren og mølla, som gir et kompakt system...
Rune Alm skrev:Jeg har nå fremdeles mere troen på en slikt oppsett, da er en heller ikke avhengig av livsfarlig strøm.
http://www.youtube.com/watch?v=sGNRRo-Eyjk
Ja. Perfekt til å gasse seg selv i en lukket kjeller ;-)Rune Alm skrev:Jeg har nå fremdeles mere troen på en slikt oppsett, da er en heller ikke avhengig av livsfarlig strøm.
Skal kobles direkte. Hvis den jammer kan jeg prøve å øke spenningen litt, men mulig dreimomentet ikke øker så mye av det.EspenL skrev:Burde kunne funke. Jeg har testa et par mindre motorer og da jammet de av og til. Dersom du bruker remdrift, så kan du jo evt gire ned og kjøre litt mer fart på motoren. Alternativt vil kanskje et svinghjul gi nok treghet i systemet til at det jammer når et ekstra hardt korn setter seg fast?
Oddvar Demmo skrev:Den greier det men synes den går sakte og vil buke tid på å kværne, jeg kjører monstermølla på 600+ rpm men da er det for over.