Motorisering av Monster Mill

Og med 2 mm. gjengestigning rpm 3000 skruer du deg frem 6000 mm. i minuttet, med et hjul på 30 cm. blir det 200 rpm. på mølla, et passelig lite turtall. Vet ikke hva som er normalt på snekkene, kanskje det dobbelte, det blir jo enda bedre.
 
Jeg tror alle ormgir har en reduksjonsfaktor på 1:antall tenner på tannhjul.
Har du et tannhjul med 30 tenner får du 30:1 reduksjon. En omdreining på skruen skrur jo uansett bare en tann.
Perfekt for nedgiring av mølle :)
Du får også en 90 grader mellom motoren og mølla, som gir et kompakt system...
 
magne1972 skrev:
Jeg tror alle ormgir har en reduksjonsfaktor på 1:antall tenner på tannhjul.
Har du et tannhjul med 30 tenner får du 30:1 reduksjon. En omdreining på skruen skrur jo uansett bare en tann.
Perfekt for nedgiring av mølle :)
Du får også en 90 grader mellom motoren og mølla, som gir et kompakt system...

Så lenge skrua er enkeltslått vil den avansere tannhjulet ei tann per omdreining. Så i det tilfellet blir utvekslingen lik antall tenner på tannhjulet. Men skruen kan vere dobbel eller firdobbeltslått og. Då må ein dele på henholdsvis to eller fire for å finne utvekslingen ut av antalet tenner på tannhjulet.
 
Bård skrev:
Hva er et worm gear?

Den norske betegnelsen er snekkehjul.

Edit: Jeg hadde et pc som hakket og la ikke merke til at noen andre bevarte med det norske navnet. Men her er et bilde da:
 

Vedlegg

  • 220px-Worm_Gear.gif
    220px-Worm_Gear.gif
    226,1 KB · Sett: 722
Åpnet opp en gammel stikksag som hadde utslitte børster I dag. Det er ikke et snekkehjul og utvekslingen er dessverre ikke høy nok. Vil anslå rpm til ca 600.
memy2usa.jpg

je9y6y4e.jpg

a4ahuger.jpg
 
Var på fyllinga etter vvb i dag igjen :)
Fant også en enorm dc motor merket 3000 rpm 24 volt 12 ampere 250 watt.
Den satt på en elektrisk sykkel, og hadde påmontert et snekkegear.
Ved testkjøring i dag på 12 volt, hadde gearet et turtall på 80-90 rpm.
Kjentes ut som det var et enormt dreimoment ved 12 volt. Trakk i overkant av 3 ampere da.
Noen formening om den er sterk nok til mølle ved 12 volt?
 
Prøv! Men straumtrekket vil naturlegvis auke når belastninga aukar. Du veit jo sånn ca kva moment det blir når du kvernar med batteridrillen. Halv fart ca på 1.gir med ein Makita 18 volt er det eg brukar.
 
Burde kunne funke. Jeg har testa et par mindre motorer og da jammet de av og til. Dersom du bruker remdrift, så kan du jo evt gire ned og kjøre litt mer fart på motoren. Alternativt vil kanskje et svinghjul gi nok treghet i systemet til at det jammer når et ekstra hardt korn setter seg fast?
 
EspenL skrev:
Burde kunne funke. Jeg har testa et par mindre motorer og da jammet de av og til. Dersom du bruker remdrift, så kan du jo evt gire ned og kjøre litt mer fart på motoren. Alternativt vil kanskje et svinghjul gi nok treghet i systemet til at det jammer når et ekstra hardt korn setter seg fast?
Skal kobles direkte. Hvis den jammer kan jeg prøve å øke spenningen litt, men mulig dreimomentet ikke øker så mye av det.
Har ikke sjans til å stagge den med rørpumpetang, så jeg regner med at det går.
Motoren er 10-15 kilo tung :)
 
Den greier det men synes den går sakte og vil buke tid på å kværne, jeg kjører monstermølla på 600+ rpm men da er det for over.
Hvor får du 12 volt fra ?
Synd det ikke går å seriekoble 2 PC PSUer til 24 V, da ville effekten blitt 4 ganger mere.
 
Oddvar Demmo skrev:
Den greier det men synes den går sakte og vil buke tid på å kværne, jeg kjører monstermølla på 600+ rpm men da er det for over.

Det var raskt. River du ikke i stykker skallene med så høy fart?
 
Jeg synes det ser bra ut, starter jeg på lavere hastghet kveles 1100 W maskinen fra Jula/BT når jeg lemper på malt.
Men jeg anslår turtallet, men jeg bruker en betydelig del av de 1000 rpm. som er mulig.
Utbyttet ligger på 90%
Håper å få tattbilder også av corona malt malt under ukas brygging, noe har etterspurt det.

Mølla er jo oppgitt til 6 Kg/minutt så det må guffes på :)
 
Her er motoren.
Synes egentlig farten virker ok jeg :)
Sålenge mølla kan stå og gå uten tilsyn gjør det ingenting om den bruker 10-15 minutter på noen kilo malt :)
 

Vedlegg

  • motor.jpg
    motor.jpg
    239 KB · Sett: 485
Tilbake
Topp