Motorisering av Monster Mill

Bjarte H skrev:
Oddvar Demmo skrev:
1100 cm./40cm. omkrets  = 30 rpm, veldi bra for mølla, start den kvelden i forveien.
:)

Optimal rpm ligger vel mellom 200 og 300 :)

men ikke for mølla selv, jo saktere jo bedre :)
Det ser ikke ut som de to møllene jeg har brukt, corona og monster mill bryr seg om det var 50 eller 500 rpm når jeg ser på malingsgraden, så jeg tror vær enkelt må se på hva som er brukbart tismessig.
 
Jeg ville ikke kjøpt en vinsj til flere 100 lapper i dette tilfellet, heller en kraftig nok drill.
Tipper jeg bruker 2 minutter på 10 kg med 500 rpm, men gå ut fra 5 minutter, da er 30 rpm 16 x lengere tid, 5 min X 16 = 83 minutter.
 
Har enda tro på en slik moderne løsning. Har motoren, trenger bare å magnetisere magneten før jeg kan ta den i bruk. Har tro for at ølet blir bedre med en slik motor.
https://www.youtube.com/watch?v=AZe8BCdf54o
 
Her er min løsning på motorisering. En MM3 2.0, en gammel kjøttkvern på 1600W med perfekte 200 rpm.
 

Vedlegg

  • m.jpg
    m.jpg
    91,3 KB · Sett: 263
:)He he..... det er en leddpipe fra et pipenøkkelsett.
Siden mot motor ble fylt med lim for å passe til tappen fra denne. Pipa mot MM ble varmet opp og banket inn på akslingen, samt sikret med en tapp gjennom hylsa og akslingen (boret hull).
 
Sist redigert:
Ang RPM så holder det ikke å se på RPM på motoren. Man må se på hvor mange cm/m/fot/etc overflatehastigheten på rullene vil ha.
 
Joda. Men det blir forskjellig resultat hvis man har en mølle med 1.5" valser og en med 2" valser.
 
Tilbake
Topp