Motstand i motstrømskjøler

Dag

Norbrygg-medlem
Jeg har en Chuggerpumpe som dytter varm vørter gjennom en motstrømskjøler, 7,5m lang og 12mm kobberrør.
Det blir litt lite futt i utløpet av denne for å lage whirlpool. Nå er vel motstanden avhengig av bl.a. lengden på kjøleren. Vil det være en ide å kutte ned lengden til f.eks 5 meter? Hvor mye vil det øke ut-futten?
Er det noen her inne med adekvat yrkestittel og høyt studielån som føler seg kallet til å regne på sånt?
 
Men si meg, trenger du whirlpool når du har en motstrømskjøler? Du pumper vel bare den nedkjølte vørteren til gjæringskar? Har aldri whirlpoolet – er åpen for at det er noe jeg ikke har fått med meg...
 
Har man samme strømningsrate i ett 5m rør som i ett 7.5m langt rør vil trykkfallet være redusert til en 2/3-del (litt forenklet og avhengig av bla. geometri på innløp og utløp).

Når trykkfallet reduseres vil pumpa (sentrifugal type) respondere med å øke strømningsrate, noe som igjen øker trykkfallet i røret. Denne responsen kalles pumpekurven og er pumpespesifikk. Denne er påkrevd for at man skal kunne finne strømningsrate ved kortere rør.

Ser man bort fra bla. innløp, utløp og effektivitet/respons på pumpa, så skulle jeg si at du få ca 23% mer strømningsrate.

(For spesielt interesserte: En kjapp energibetraktning gir 0.81x0.81 = 0.66 =2/3, og fra 0.81 til 1.0 er det 23 % økning.)
 
Jeg har en Chuggerpumpe som dytter varm vørter gjennom en motstrømskjøler, 7,5m lang og 12mm kobberrør.
Det blir litt lite futt i utløpet av denne for å lage whirlpool. Nå er vel motstanden avhengig av bl.a. lengden på kjøleren. Vil det være en ide å kutte ned lengden til f.eks 5 meter? Hvor mye vil det øke ut-futten?
Er det noen her inne med adekvat yrkestittel og høyt studielån som føler seg kallet til å regne på sånt?

Hva er dimmen på WP-innløpet ditt? Lavere dim vil øke trykket på strålen gitt at det er "nok" trøkk bak innløpet.
 
Men si meg, trenger du whirlpool når du har en motstrømskjøler? Du pumper vel bare den nedkjølte vørteren til gjæringskar? Har aldri whirlpoolet – er åpen for at det er noe jeg ikke har fått med meg...
Jeg kjører gjennom motstrømskjøler tilbake til kokekaret. Da får jeg bedre nyttiggjort humla jeg tilsetter ved kokeslutt innbiller jeg meg. Dessuten samles gørra i sentrum og jeg kan tappe Guds nektar ren og fin til gjæringskaret.
 
Hva er dimmen på WP-innløpet ditt? Lavere dim vil øke trykket på strålen gitt at det er "nok" trøkk bak innløpet.
Bruker et whirpoolrør kjøpt fra Katla. Det er 15mm rustfritt, altså noe større enn selve kjøleren. Det blir jo sirkulasjon, omenn veldig langsomt. Ser at ting beveger seg langsomt i sirkel, og gørra havner jo i midten så kanskje jeg burde være fornøyd. Skal brygge på lørdag, så får vi se.
 
Testet forresten kjølinga med vann. 55 liter fra kok til 20 grader på 18 minutter. Har Speidel 50-2015 mod.
 
Tilbake
Topp