Motstrømskjøler gikk tett etter brygging med humleblomst

Vi brygget nylig en IPA, og mot slutten av koketiden tilsatte vi en del humleblomst. Under kjøling, gikk motstrømskjøleren og pumpa tett pga rester av humla. Febrilsk forsøkte vi i 30-40 min å få til å fortsette kjøling, før vi ga opp og gikk over til spiralkjøleren. Denne hadde da ikke blitt sterilisert under koking, men sprayet den rikelig med StarSan. Det gikk totalt en god time fra vi avsluttet koking, til vi endelig hadde fått øla på gjæringskaret. Spørsmålet mitt nå er: Hvor stor er sannsynligheten for at øla er ødelagt/infisert?

Vi lærte iallefall at neste gang bruker vi pose når vi benytter blomst...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
De som bruker Wirlpool, lar ofte vørteren stå en time før de tapper den på gjæringskar, så ølet blir ikke ødelagt. Dere kan imidlertid få et annet utbytte av humlen avhengig av hvilken temperatur dere hadde på vørteren når pumpa gikk tett. Dersom den var over 80 ⁰C, vil de sene humletilsetningene gi bitterhet og mindre Aroma/smak. Under 60 ⁰C er denne endringen minimal. Mellom 60-80 ⁰C - en mellomting...
 
Ja, det er egentlig det jeg er mest redd for. At det faktisk har gått på bekostning av aroma, og at vi ender opp med en mye mer bitter øl enn planlagt. Får nesten bare vente og se.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kall den 'bitter bastard', og si at den skal være slik :)
Det blir ganske sikkert drikkbart... sent på kvelden... :)
 
Jeg opplevde å glemme å legge inn kjøler de siste 15 minuttene sist gang jeg brygget. La kjøleren noem minutter i en bøtte med starsan, ingenting som tyder på infeksjon hos meg.
 
Dere skal mest sannsylig tørrhumle litt og?

Kan jo tørrhumle den no vannvittig hvis dere er redde for å ikke få i nok smak
 
Dere skal mest sannsylig tørrhumle litt og?

Kan jo tørrhumle den no vannvittig hvis dere er redde for å ikke få i nok smak
Ja skal tørrhumle med 100g amarillo og 50g Citra. Burde gi nok aroma det [emoji12]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp