Mount Hood

Finn Berger

Moderator
Jeg har et par poser med Mount Hood i fryser'n, og tenkte å brygge en pils med dem. Litt søking fortalte meg at både @Skogslik og @Steinar Huneide har gjort det, og det hadde vært interessant å høre om erfaringer og humleskjema. Også fra andre som måtte ha prøvd denne humla.

Når jeg leser beskrivelser av den, virker det som om den ikke skiller seg særlig fra tyske edelhumler - hvilket vel ikke er så rart, siden den har Mittelfrüh på morssida. Den sammenlignes gjerne med Hersbrucker.

Noen omtaler:
 
Legg inn Mount Hood her og sammenlig med de vanlige mistenkte: https://beermaverick.com/hops/hop-comparison-tool/
Den der har jeg ikke sett før. Takk!

Overlapper ganske bra med både Mittelfrüh og (særlig) med den som kanskje er min favoritt, nemlig Perle. Jeg har ellers oppfatta Perle som relativt forskjellig fra Mittelfrüh.

Jeg må innrømme at jeg ikke alltid får mening i disse kartene opp mot egen smaking, men jeg regner med at de som lager dem, er bedre kvalifiserte enn meg:). Så det har sikkert noe for seg.
 
Mt. Hood er en humle jeg er veldig glad i, har brukt den i min norsk-amerikanske pils flere ganger.
Enkelt humleskjema, 25g på 15 minutter, bruker den også som bitterhumle på 90 min noen ganger, men det har vel ikke så stor betydning.
Blir en frisk og god pils.

Mr.N.jpg
 

Mt. Hood er en humle jeg er veldig glad i, har brukt den i min norsk-amerikanske pils flere ganger.
Enkelt humleskjema, 25g på 15 minutter, bruker den også som bitterhumle på 90 min noen ganger, men det har vel ikke så stor betydning.
Blir en frisk og god pils.

Vis vedlegget 60163
Siden du kaller den norsk-amerikansk, betyr det at den har "amerikanske" smaksnoter, som Rygrs transatlantiske pils, eller er det bare fordi du bruker ei amerikansk humle?
 
Tilbake
Topp