MrMalty vs. Beersmith

Hvordan i all verden kan MrMalty hevde at jeg trenger to pakker og en 2,5 liters starter mens Beersmith lander på 1 pakke og 0,9 liters starter!?

MrMalty har feil beregning av viability om gjæren ikke er helt ny. Det er korrekt i Beersmith.

Wyest og White Labs rør; 50% ved utløpsdato. ( 4mnd fra produksjon)

White Labs Pure Pitch; 50% ved utløpsdato. ( 6mnd fra produksjon)

MrMalty har feil beregning av viability om gjæren ikke er helt ny. Det er korrekt i Beersmith.

Wyest og White Labs rør; 50% ved utløpsdato. ( 4mnd fra produksjon)

White Labs Pure Pitch; 50% ved utløpsdato. ( 6mnd fra produksjon)
Hvordan vet du dette? Har du evt mer lesestoff? :)

Sist redigert:
Dette er litt interresant da vi lagrer gjær fra startere, for å ha til senere brygg. For å regne ut hvor store startere vi skal sette, bruker vi kalkulatoren fra BrewUnited

Tok en test på de forskjellige kalkulatorene, der jeg la inn gjær som er 4 mnd gammel (17.01.16), og fikk disse resultatene (viability)
BeerSmith: 37%
Mr Malty: 10%
BrewUnited: 39%
BrewersFriend: 15%

BeerSmith og BrewUnited er så og si enige. Det samme er Mr Malty og BrewersFriend. Hvis BeerSmith er den mest korrekte, så får vi tro på det :)

Tok en test på to pakker med 1010 american white activator pakker som var produsert for et år siden. 15 juni stod det som best før dato.

Den skulle ha maks 10% igjen,så aktiverte pakkene og lot de stå til de blåste seg opp. Noe som tok 3 dager. Hadde de i starter på 3.5 liter i to omganger og pitchet det i en hvete øl på 55 liter.

Startet å gjære med engang og stormgjæringa varte i 3 dager. Etter 14 dager ble ølet fatet og jeg legger ikke merke til noe usmaker i ølet..

Min teori er at det er mye mer celler i gjæræ enn det kalkulatorene viser til og at det er Worst case at det er igjen 10%. Skal gjøre flere prøver på dette da jeg har 4 pakker til med samme dato med forskjellige gjær i..

Easybrew

Klart den kan, men den anbefaler nok en del mer enn andre kalkulatorer gjør. Det finnes ikke noe fasitsvar her - bare retningslinjer, hvilket er årsaken til at folk stort sett får greit øl nesten uansett hvilken calc de bruker. Gjæren er forbasket dyktig på jobben sin... også under sub-optimale forhold.

Jeg testet safale us05 som var gått ut på dato for 13 måneder siden.
Jeg rehydrerte en batch, den andre drysset jeg direkte i vørteren. Tilsatte ren O2 på begge og telte etter 4 timer.
86% levende ved rehydrering. 37% for den som var drysset i.
Gjæra oppbevart i kjøleskap.
Så ble testen avbrutt fordi kjøleskapet fant ut at det bar på tide med coldcrash. Og testglassene slurpet i seg star san.
Har ennå igjen noe gammel gjær, så om tid og stunder skal eksperimentet gjentas. Bare for å se om jeg merker forskjell på fremgangsmåtene.
4061c886aa0b20462b05a961fe8051a8.jpg

Sent from my iPad using Tapatalk

Trenger litt hjelp med beregning her. Har to pakker WLP833 med prod date 28.03.2016. Skal lage en lager på OG 1.059. Tenkte to pakker holdt og tok de ut av kjøleskapet i dag morges. Ser nå at både BS og BF sier at jeg trenger min 3 pakker.

Er det virkelig nødvendig? På pakkene står det jo at en pakke skal holde til 20L innenfor utløpsperioden, men det er altså bare tull?

Hvor galt kan det gå om jeg lager en 3,5L starter av to pakker og pitcher denne?

Bør jeg heller legge de tilbake i kjøleskapet etter en dag i romtemp og kjøpe en tredje pakke en dag?

• Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp