Multe wit?

Hei,
Sitter med en ide om å lage en wit (standard oppskrift - pomeran & koriander), for så å tilsette delvis pasteurisert silt multemos (par kg - eller det jeg har råd til) i sek. gjæringen.
Hva tror bryggefolket om det? Tenkte den litt syrlige, søte miksen med multer og wit kunne fungere.

Forresten, noen som vet hvor mye farge mørk kandissukker gir kontra lys kandissukker?

Det høres godt ut!

Men multene inneholder vel den naturlig sopp og GJÆR hemmende forbindelsen benzosyre, som tyttebær. For mye kan derfor hindre utgjæringen. Til sekundærgjæring blir det kanskje ikke noe problem?
Harald

Jeg vil tro gjæren spiser all sødmen i multene og ølet blir veldig tørt og ganske surt.

Vi har en lambic på bøtte nå som skal tilsettes multer. Nøgne Øs Tyttebær er inspirasjonen. Blir spennende. :)

Ja, jeg ble litt skuffa da jeg så at Dogfish allerede hadde prøvd multebær øl.
Nå også BrewDog....
Håpet i det lengste at jeg hadde kommet opp med en original ide, men men.
Tror uansett at en wit med multe kan fungere bedre enn en IIPA med multe.

Regner med de knuste/moste bærene vil inneholde endel fruktose, og såvidt jeg har funnet ut på nett og bøker, så tror jeg gjæren vil "ta" den.
Sånt sett er det jo ikke helt uvanlig å "sprite" opp en belgisk ale underveis med sukker etc.

Nå gjelder det bare å finne billige multer en plass...

Fyrbrygger skrev:
Nå gjelder det bare å finne billige multer en plass...

Lettere sagt enn gjort... Jeg har lest folk anbefale frysing og opptining av bær før tilsetting i sekundær, både for å bryte ned celleveggene i bæra og for å hemme bakterievekst. Et annet alternativ er selvfølgelig å dampe dem i en liten liter vann med lokket på i et kvarters tid og helle hele kjelen i karet.

Fyrbrygger skrev:
Ja, jeg ble litt skuffa da jeg så at Dogfish allerede hadde prøvd multebær øl.
Nå også BrewDog....
Håpet i det lengste at jeg hadde kommet opp med en original idé, men men.

Blåbær øl da?, eller multe stout?
Rabarbra wit?, Rognebær IPA?

Martin E skrev:
Lettere sagt enn gjort... Jeg har lest folk anbefale frysing og opptining av bær før tilsetting i sekundær, både for å bryte ned celleveggene i bæra og for å hemme bakterievekst. Et annet alternativ er selvfølgelig å dampe dem i en liten liter vann med lokket på i et kvarters tid og helle hele kjelen i karet.

Jeg skal lage en Porter i helga, med blåbær. Fryser først blåbærene, og når jeg skal tilsette dem i gjæringskaret etter at den verste stormgjæringen har gitt seg, skal jeg varme de godt i en micro, og kjøle dem ned før jeg tilsetter dem. Målet må vel være å få mest mulig kontaktflate med bærene, uten at det blir syltetøy man tilsetter?

Ole Mørkved skrev:
Martin E skrev:

Jeg skal lage en Porter i helga, med blåbær. Fryser først blåbærene, og når jeg skal tilsette dem i gjæringskaret etter at den verste stormgjæringen har gitt seg, skal jeg varme de godt i en micro, og kjøle dem ned før jeg tilsetter dem. Målet må vel være å få mest mulig kontaktflate med bærene, uten at det blir syltetøy man tilsetter?

Spennende, kan du ikke gi en review på prosessen og smak på det ferdige ølet i denne tråden.
Det var en slik fryse - mose - varme opp til 82C - gjæringskar plan jeg også hadde.
Lykke til.

PS: Ingen som vet dette med mørk vs. lys kandissukker og farge på ølet?

Ole Mørkved skrev:
Kan ikke svare deg på multer, for det er ei bær jeg ikke liker. Jeg hørte på en podcast i går, om en som lagde en Wit med blåbær. Han anbefalte å knuse dem før de ble tilsatt. Du kan høre den her.

http://www.basicbrewing.com/index.php?page=radio

January 13, 2011 - Blueberry Wheat Experiment

Men den blåbærtypen amerikanerne bruker er nok noe helt annet enn vår. Den er ikke på langt nær så smakfull, og heller ikke blålilla på innsiden. Våre blåbær heter bilberries på engelsk. Jeg har selv pønsket mye på å bruke blåbær i øl, f.eks. for å få rosa eller lilla skum på en stout (fargen vil nok være mer fremtredende enn smaken), men de siste årene har ikke vært så gode for blåbær her på vestlandet.

Fyrbrygger skrev:
Spennende, kan du ikke gi en review på prosessen og smak på det ferdige ølet i denne tråden.
Det var en slik fryse - mose - varme opp til 82C - gjæringskar plan jeg også hadde.
Lykke til.

Ja, det kan jeg gjøre. Takk for info om temp, for jeg visste ikke hvor mye jeg måtte varme dem. Tror micro er fin til å varme bærene i, i en nesten tett boks.

Lykke til du også.

Kjetil S skrev:
Men den blåbærtypen amerikanerne bruker er nok noe helt annet enn vår. Den er ikke på langt nær så smakfull, og heller ikke blålilla på innsiden. Våre blåbær heter bilberries på engelsk. Jeg har selv pønsket mye på å bruke blåbær i øl, f.eks. for å få rosa eller lilla skum på en stout (fargen vil nok være mer fremtredende enn smaken), men de siste årene har ikke vært så gode for blåbær her på Vestlandet.

Ja, jeg vet at de nok er langt fra så smakfulle som våre. Min mor har egen gård med mengder av blåbærlier. Satser på både brygging og blåbærplukking på lørdag. Ikke noe er som å fylle munnen full med blåbær og tygge til når man går i skogen. På samme gård, så er det en stor vegg med humle. Har alltid vært mengder med kongler på de plantene. De skal også høstes når de er klar.

Tilbake
Topp