Multer i øl

Ole Einar

Norbrygg-medlem
Er det noen som har brygget øl med multer?
Har 23 liter med Imperial Dunkel Wit til gjæring (8,5%) hvor jeg planlegger å tilsette 5 kg multer etter stormgjæring (sekundær).
Tilsatte 500 g laktose ved slutten av kok, er det nok?
Vil multer gi mye syrlighet/beskhet?
Har laget hveteøl med jordbær tidligere hvor 500g laktose har gitt noe syrlighet/friskhet.
Finnes det tabeller eller anbefalinger på mengde bær og/eller hvor mye ugjærbart sukker som anbefales per liter øl?
 
Jeg tror ikke du skal regne med å få mye smak av multer hvis det tilsettes i øl.
Multer har ikke nok smak til å slå gjennom, ihvertall ikke i et mørkt (dunkel) øl, kanskje i et superlyst øl.
Når gjæren har spist opp sukkeret i multene så er det enda mindre smak igjen, så jeg vil anbefale å spise multene som de er.

Det kreves frukt og bær med mer punch hvis det skal tilsettes i øl, f.eks. kirsebær, bringebær pasjonsfrukt etc.
 
Jordbær ga hvertfall både lukt og smak. Kan se for meg at multer muligens gir enda mindre smak, men uansett spennende å prøve.
Er enig i at den mørke malten kan overdøve smaken av multer. I beste fall får jeg en øl med hint av multer. I verste fall ender jeg opp med en mørk sterk øl.
oppdatering kommer når jeg har fått testet ut.
 
Er det noen som har brygget øl med multer?
Har 23 liter med Imperial Dunkel Wit til gjæring (8,5%) hvor jeg planlegger å tilsette 5 kg multer etter stormgjæring (sekundær).
Tilsatte 500 g laktose ved slutten av kok, er det nok?
Vil multer gi mye syrlighet/beskhet?
Har laget hveteøl med jordbær tidligere hvor 500g laktose har gitt noe syrlighet/friskhet.
Finnes det tabeller eller anbefalinger på mengde bær og/eller hvor mye ugjærbart sukker som anbefales per liter øl?
Palmer har et kapittel om brygging med frukt i How to Brew. Trur det er rimelig brukbart. Der sier han at du trenger mellom 60 og 240 gr/l, avhengig av smaksintensiteten til bæra. Han antyder at jordbær kan trenge enda mer, og det vil jeg tru gjelder for multer, også.

Jeg har forøvrig ingen erfaring med dette, og altså heller ingen kvalifisert mening:). Men om Palmer og @Amarillo har rett, er nok 5 kg ikke for mye.

Jeg har brukt laktose et par ganger, og opplevde ikke at 500 gram ga noe særlig effekt. Det er lite søtt.
 
Humbrygg i Hønefoss hadde for noen år siden et øl med multer. "Multebeistet" het ølet.
Tror ikke det ble noen stor suksess, men søk litt på nettet så kanskje du får noen svar. Ta eventuelt kontakt med Humbrygg for å få noen gode råd.
 
Jordbær ga hvertfall både lukt og smak. Kan se for meg at multer muligens gir enda mindre smak, men uansett spennende å prøve.
Er enig i at den mørke malten kan overdøve smaken av multer. I beste fall får jeg en øl med hint av multer. I verste fall ender jeg opp med en mørk sterk øl.
oppdatering kommer når jeg har fått testet ut.

Lykke til, det er aldri feil å prøve ut ting :)
 
Laget en belgisk trippel med multer i en gang, og den ble veldig god! Brukte mellom 2-3kg multer på 20L øl. Frøys de og tilsatte rett i gjæringskaret etter stormgjæring. Brukte så hevert og stakk om til nytt kar ved flasking.
Eneste å utsette var at jeg ikke tilsatte karboneringsgjær, så den brukte over en måned på å karbonere seg skikkelig.

Etter 1 år på flaske så utviklet den seg mot syrlig, nesten surøl. Ingen beskhet.
 
Ok, takk for innspill Jeg har 5 kg frosne multer som jeg har dumpet i en sekundær gjæringstank og lukket. Denne vil stå over natta, før jeg i morgen fører ølet over i denne.
Deretter blir den nok stående i 4-5 dager for smaksetting og/eller videre gjæring før jeg coldcrasher og fører over på fat. Tenker å karbonere med CO2.
Vil anta at den utvikler seg mot surøl segmentet siden du sannsynligvis ikke har tilsatt laktose eller annen ikke gjærbar søtning. Hadde samme issue med Jordbærølet jeg laget. Ble veldig surt, men ingen problem å evt tilsette søtning etter at ølet er ferdig. Fikk en helt annen balanse mellom syrlighet og sødme.
Har bare gode erfaringer med bruk av laktose, også for å balansere bitterhet i bla IPA.
 
Jeg har brukt multer i et lyst surøl på ca 7%
Jeg brukte 1 kg multer til ca 10 liter surøl
Ølet stod på bærene i 3 mnd og det smakte ganske mye multer

Dette blir jo en helt annen greie en din wit som jeg regner med ikke skal stå månedsvis på bærene?
Anbefaler å ta til side litt av ølet, som du ikke tilsetter multer til. Så har du noe å sammenligne med for å kjenne hvor mye smak du får fra multene.
5 kg til 23 liter øl skal være nok til å gi et multepreg, men jeg er usikker på hvor lang tid som er nødvendig.

Jeg fikk ikke noe beskhet fra bærene.
Ølet var jo surt i utgangspunktet før det ble tilsatt bær. Det ble litt surere, men det er jo fordi bakteriene fikk mer sukker å produsere syre fra når bærene ble tilsatt. Du har jo ikke bakterier i ditt øl, så det vil nok IKKE bli surt av den grunn.
 
Sist redigert:
Oppdatering på multeøl.
Multene har ligget i gjæringskaret i siden søndag. I går målte jeg SG og den viser 1.025, som vil gi en god sødme til ølet sammen med laktosen.
Lukt og smak er nydelig. Et tydelig preg av multer.
Vet ikke om jeg kan kalle Ølen en dunkel? EBC på 29. Er jo en god del mørkere i farge ifht en Wit.
 
Multeølet er flasket og første smak har et tydelig preg av multe. Å drikke dette blir som å stå på høyfjellet og spise multer rett fra myra. Kan si at 5 kg multer på 23 liter funker. Tilsatte 500g laktose for å balansere sødmen i ølet.
 
Multeølet er flasket og første smak har et tydelig preg av multe. Å drikke dette blir som å stå på høyfjellet og spise multer rett fra myra. Kan si at 5 kg multer på 23 liter funker. Tilsatte 500g laktose for å balansere sødmen i ølet.
Det der med laktose for å balansere sødmen skjønte jeg ikke helt. Kan du forklare meg?
 
Ja, var dårlig skrevet..
Bær generelt har en tendens til å gi en bitter og/eller syrlig smak når det tilsettes øl.
Mente bare at laktosen som ugjærbart sukker veier opp for bitter- / syrlighet.
 
Tilbake
Topp